Uskaltaisitko käyttää nettiä, jos sinulla ei olisi virusten torjunta-ohjelmaa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Mulla windowsin oma palomuuri(en luota) ja virustorjunnan valvonta, nettinä mozilla, sitten avira antivir(virustorjunta) ja sygate(palomuuri)

Oon kyllä nettiä käyttänyt ilman virustorjuntaa, kun oon ohjelmia (juurikin sitä virustorjuntaa yms) hakenut koneelle.

Alkuperäinen kirjoittaja Zoe-F:
Mulla windowsin oma palomuuri(en luota) ja virustorjunnan valvonta, nettinä mozilla, sitten avira antivir(virustorjunta) ja sygate(palomuuri)

Oon kyllä nettiä käyttänyt ilman virustorjuntaa, kun oon ohjelmia (juurikin sitä virustorjuntaa yms) hakenut koneelle.

Ei kahta palomuuria päällekkäin käytössä!

Windowsin omalla palomuurilla pärjää vallan mainiosti. 2 palomuuria sekottaa konetta ja pahimmassa tapauksessa palomuurit eivät toimi päällekkäin.

http://www.microsoft.com/finland/protect/computer/firewall/faq.mspx

Tuskinpa kone kauan edes toimii ilman virustorjuntaa. Ilmaisiakin on olemassa, miksei vois niitä laittaa. Esim. Avast on ihan hyvä, lisäksi siihen vaikka Zonealarm palomuuri. Ja vaikka virustorjunta oiskin kunnossa, kannattaa aika ajoin tsekata kone jollain toisella ohjelmalla. Niitä vakoiluohjelmia löytyy valitettavan usein.

En todellakaan surffailisi ilman palomuuria ja virustorjuntaa. Molempia löytyy ilamiseksi netistä, joten rahakysymyskään se ei ole. Laita äkkiä suojaukset kuntoon. Muuten jumittaa kohta koko kone.

Tuttu teki tuota samaa ja kone piti käyttää huollossa (kallis!), kun lopulta ei saanut enää käyntiin virusten vuoksi. Oli liki 200 virusta koneella!

Alkuperäinen kirjoittaja reino44:
Oli kyseessä thainainen tai pc. Sitäpaitsi tuskin Ubuntulle on keksittykään viruksia. Nopeampikin kuin windows.

Linuxillekin on viruksia, myös macille on, mutta näitä on paljon vähemmän kuin windowille. Windows on myös rakenteeltaan sellainen, että huutelee ympäriinsä itsestään, toisin kuin linux, joka oletusarvoisesti pitää päänsä kiinni.

Alkuperäinen kirjoittaja AnnClaire:

Windowsin omalla palomuurilla pärjää vallan mainiosti. 2 palomuuria sekottaa konetta ja pahimmassa tapauksessa palomuurit eivät toimi päällekkäin.

http://www.microsoft.com/finland/protect/computer/firewall/faq.mspx

Pärjää kuka pärjää, windowsin oma palomuuri kun oli pelkästään niin tuli koko ajan virustorjunnalta ilmotuksia että nyt on löytynyt tämä ja tämä ja tämä ja niin edespäin. No se sai kyllä kenkää.

Sygaten kanssa ei ole tullut yhtäkään ilmoitusta eikä viirusta koneelle.

Avira ja Sygate ja windowsin tietoturvakeskus toimii mukavasti yhteistyössä, ja onhan mozillakin luotettavampi kuin ie.

Alunperinhän mun koneella oli Nortonin virustorjunta ja windowsin oma palomuuri ja loppujen lopuksi jouduin poistamaan koneelta noin pari kolme sataa viirusta ja boottaamaan koneen.

Ja tietokonekokemusta takana 18 vuotta, josta alusta asti ollut netti käytössä.

Zoe-F: Kyllä mä olen wintoosan omalla muurilla pärjänny vallan mainiosti. Samoin Avastin kans. Viruksia koneellani on ollu todella harvoin. Yhdellä kädellä voi laskea.
Vuosien kokemus täälläkin.

WIndows on suolesta, varsinkin sen viimeisin käyttis. Ei sitä uskalla ilman palomuuria ja virustorjuntaa käyttää.

Kannattais vaihtaa linuxiin tai macciin niin ei tarvitse pelätä viruksia. Nykyisin linuxin asentaminen on vieläpä todella helppoa (esim http://www.ubuntu-fi.org/) ja mikä parasta ilmaista! Saatat myös yllättyä kun koneestasi löytyykin yllättäen nopeutta eikä tule sellaisia hetkiä kun tietokone tekee jotain omiaan.

Itse en todellakaan luottaisi vain yhteen virusohjelmaan tai windowsin palomuuriin. Noissa tapauksissa niistä ongelmista ei todennäköisesti vain tiedä. Etenkin tuo windowsin palomuuri + ilmainen virusohjelma kuulostaa aika riskialttiilta yhdistelmältä.

Minä en siis tuudittautuisi ilmaisversioihin, niissä kun päivitykset tulevat aina vähän viiveellä.

F-securelta esim. saa kuukauden koeversion ilmaisesksi, ihan ok ratkaisu vaikka ensi hätään. Samoin heidän sivuillaan pystyy tsekkaamaan virukset omalta koneelta ilmaiseksi, joka voi olla ihan kannattavaa noiden ilmaisohjelmien kanssa. F-secure nyt ei ole ihan paras virussofta, mutta se onkin sitten ihan toinen juttu jo.

Se kuinka paljon kokee järkeväksi panostaa tietoturvaan, on varmastikin suhteessa siihen mitä tekee sillä koneella ja mitä infoa koneessa on. Jos lähinnä vaan surffailee, ei huoli viruksista tai haittaohjelmista ole varmastikaan kovin suuri.

Ja kaksi palomuuria ei välttämättä sekoita laisinkaan konetta. Siihen vaikuttaa mitkä kaksi muuria ne ovat, miten toimivat yhdessä. Myös windowsin palomuurin kanssa yhteensopivia löytyy.

Kylläpä se on aikalailla käyttäjästä kiinni, miten sitä konettaan käyttelee ja kuin niitä viruksia hankkii.
Kun ei availe mitä sattuu eikä vieraile kyseenalaisilla saiteilla ja lataile koneelleen mitä tahansa, nii voi olla virusvapaa jonkun aikaa.

Ehdottomasti en! Ensinnäkin, joku vakoiluohjelma hiipisi koneelle alta aikayksikön ja ties mitä tietoja niillä pystyy urkkimaan. Ja toiseksi, moni tekee haitallisia viruksia, jotka hajoittavat koneen eli en tosiaan halua oman toimintani johdosta olla ostamassa koko ajan uutta konetta. Kerran olen joutunut viruksen hajoittaman koneen tilalle uuden ostamaan vaikka virustorjuntaohjelmat olikin kunnossa. :kieh:

Alkuperäinen kirjoittaja jep:
Itse en todellakaan luottaisi vain yhteen virusohjelmaan tai windowsin palomuuriin. Noissa tapauksissa niistä ongelmista ei todennäköisesti vain tiedä. Etenkin tuo windowsin palomuuri + ilmainen virusohjelma kuulostaa aika riskialttiilta yhdistelmältä.

Minä en siis tuudittautuisi ilmaisversioihin, niissä kun päivitykset tulevat aina vähän viiveellä.

...

Ja kaksi palomuuria ei välttämättä sekoita laisinkaan konetta. Siihen vaikuttaa mitkä kaksi muuria ne ovat, miten toimivat yhdessä. Myös windowsin palomuurin kanssa yhteensopivia löytyy.

Hyvinhän nuo pelittää, kun osaa käyttää ;) Ja käyttää järkeään missä millonkin seikkailee, mitä klikkailee etc.

Ei välttämättä sekota, mutta ei välttämättä ole hyväksikään.

Atk-perustiedot pitäs olla kaikille selviä ennen tietokoneen hankkimista. Tosin sillon vois mikrotukihlöiltä loppua hommat

:p

Joo, vähän aikaa sit uskalsin, kun vanheni

Lopputulos olikin se, et kone imi vissiin pari virusta ja meinas kaatua kokonaan :xmas:
Miehen kaveri kävi sitten "korjaamassa tuhot"

Alkuperäinen kirjoittaja sepe:
WIndows on suolesta, varsinkin sen viimeisin käyttis. Ei sitä uskalla ilman palomuuria ja virustorjuntaa käyttää.

Kannattais vaihtaa linuxiin tai macciin niin ei tarvitse pelätä viruksia. Nykyisin linuxin asentaminen on vieläpä todella helppoa (esim http://www.ubuntu-fi.org/) ja mikä parasta ilmaista! Saatat myös yllättyä kun koneestasi löytyykin yllättäen nopeutta eikä tule sellaisia hetkiä kun tietokone tekee jotain omiaan.

JOS käytät konettasi muuhun kuin kaupallisten pelien pelaamiseen. Ja varmista tuen saatavuus, kuitenkin Widowsille löytyy todennäköisemmin neuvojia lähipiiristä. Ubuntu on kyllä hyvä, mutta pari peliä vaatii Windowsin.

Minulla on käytössä Windows XP, Avast ilmainen virustorjunta, Windowsin oma palomuuri (melkein olematon suoja) ja adsl-boxin rautapalomuuri natilla. cygwinin avulla sain laajennettua windowsin toiminnallisuuden riiitäväksi, joten en tarvitse linuxia.

Yhteistyössä