Uskaltaisitko käyttää nettiä, jos sinulla ei olisi virusten torjunta-ohjelmaa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
Mulla ei ole pitkään aikaan ollut, vanha meni umpeen. Sain juuri selville, että koneessani on ainakin joku virus, koska erään ihmisen torjuntaohjelma varoitti koneestani, kun olin ladannut kuvia facebookiin ja hän oli ilmeisesti yrittänyt ladata näitä kuviani tai jotain. Itse en ole huomannut mitään viruksiin viittaavaa. Uskallanko käyttää nettiä ennen kuin saan uuden virusohjelman? Mitä erilaisia tietokoneviruksia on olemassa?

Alkuperäinen kirjoittaja No:
En ikinä nettailis suojaamattomalla koneella.

Enkä vetelis paljaalla. :D

Molemmat mun mielestä yhtä tyhmää.

Miten niin yhtä tyhmää? Toinen on hengenvaarallista ja toisesta on maksimissaankin vain taloudellista haittaa.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

Miten niin yhtä tyhmää? Toinen on hengenvaarallista ja toisesta on maksimissaankin vain taloudellista haittaa.
En ottanu kantaa siihen kumpi on vaarallisempaa. Yhtä tyhmää se on, kuvitella että ei ois riskiä.

Ja koneeseen saa viruksen lähes sataprosenttisella varmuudella jos nettailee.

Alkuperäinen kirjoittaja Jep:

En ottanu kantaa siihen kumpi on vaarallisempaa. Yhtä tyhmää se on, kuvitella että ei ois riskiä.

Millä tavoin omasta koneestani voi levitä viruksia muille? Leviääkö, jos en käytä meseä enkä lähetä mitään kuvia tai muita linkkejä/tiedostoja?

Alkuperäinen kirjoittaja Jep:

Windowsiin ainakin. Linuxiin ja Maciin riski on pienempi, mutta hoitaisin kuitenkin asian kuntoon.

Ne voi levitä esim. sähköpostin mukana. Ei sun tarvi itse mesessäkään lähettää mitään, kun mese voi pukata jotain vierasta linkkiä vastaanottajalle, joka menee tietämättömyyttään/tyhmyyttään avaamaan linkin ja kops, niin on virus koneella.

Alkuperäinen kirjoittaja AnnClaire:
Ne voi levitä esim. sähköpostin mukana. Ei sun tarvi itse mesessäkään lähettää mitään, kun mese voi pukata jotain vierasta linkkiä vastaanottajalle, joka menee tietämättömyyttään/tyhmyyttään avaamaan linkin ja kops, niin on virus koneella.

Mutta jos en edes avaa meseä niin voiko sitten? Eihän esim. täällä kaksplussalla voi levitä? Ja eihän se niille leviä, joilla suojaus on kunnossa.

Alkuperäinen kirjoittaja Kärppänä heinälatoon:
Alkuperäinen kirjoittaja kyselijä:
Mitä virus voi pahimmillaan saada aikaan? Hajottaa koko tietokoneen?

Pahimmillaan kyllä. Mutta enemmän oisin huolissani esim. vakoiluohjelmista yms. = salasanojen ja käyttäjätunnusten sekä muiden arkojen tietojen leviäminen maailmalle.

No minulla ei ole mitään muuta salaista koneella kuin verkkopankki.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja Kärppänä heinälatoon:

Pahimmillaan kyllä. Mutta enemmän oisin huolissani esim. vakoiluohjelmista yms. = salasanojen ja käyttäjätunnusten sekä muiden arkojen tietojen leviäminen maailmalle.

:whistle:

joutuu asentamaan kaiken uusiksi eli sinne menee kaikki jolloin ole varmuuskopioita.
Voi ilmeisesti joskus olla halvempi sitten hankkia kokonaan uusi kone jopa, luulisin.
En itse ole tätä kokenut mutta tietokoneihmisen hommia sen verran seurannut kun on työssään putsaillut joidenkin koneita jotka on ilman torjuntaohjelmia surfffailleet ties missä.
Ilman virustorjuntaa ja palomuuria en konettani nettiin laittaisi.
ja vaikka on torjunnat kunnossa niin yhtään epämääräistä liitettä en sähköpostissa avaa ja erittäin varovasti ja harvoin edes mitään "kivoja" linkkejä

Alkuperäinen kirjoittaja AnnClaire:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:

Atk-kurssit pakollisiksi kaikille!
Se ei varmaan olis kiva, jos joku toinen kävis vierailemassa siellä sun verkkopankissa... :whistle:

Ei ole ainakaan vielä käynyt :D Kuulin vasta tänään, että tässä on virus tai viruksia, mutta en osaa pelätä niin paljon, etten esim. nyt uskaltaisi nettiä käyttää. Yritän toki mahd. pian saada sen virustorjuntaohjelman, olen sen jo maksanutkin mutten osaa itse sitä asentaa.

Yhteistyössä