Uskaltaisitko hankkia auton yksin? Millaisen hankkisit?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja autokuume
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

autokuume

Vieras
Meillä siis minulla on ajokortti, olen ajanut sen 18-vuotiaana mutta en sen jälkeen ole autoillut, enkä ole edes tankannut ikinä autoa!
En siis tiedä yhtään mitään autoista.

Miehellä ei ole ajokorttia, eikä häntä kiinnosta ollenkaan autot.
Hän kulkee julkisilla töihin.

Nyt olen sitten saanut autokuumeen, ja mietin uskaltaisinko hankkia auton ihan yksin, joutuisin huolehtimaan siitä itse...
Lisäksi haaveilen eräästä ammatista kotiäitiyden jälkeen johon tarvittaisi aivan ehdottomasti oma auto.
Ja olisihan se ihanaa pakata muksut autoon ja lähteä joskus pois kotoa!
Uskaltaisinko?

uskallat. tankkaaminen ei oo temppu eikä mikään kun tiedät vaan minkä sortin pätäkkää sinne tankkiin pitää lykätä. ja vielä löytyy bensiksiä joissa saa käydä sisällä maksamassa jos automaatti tuntuu epäselvältä. ja aina kun tarvii huoltaa niin merkkihuoltoon. en minäkää sen kummemmin autoista tiiä, mutta sen erotan että onko auto samanlainen vai erilainen ku ennen, millasia ääniä kuuluu ja onko ajotuntuma muuttunu.

pssst, ranskalainen on hyvä vaihtoehto. :whistle:

Uskalla vaan.
Mutta tosiaan, jos mahdollista niin pyydä mukaasi joku kokeneempi. Ja jos autoliikkestä ostat, niin osta vain kunnon myyjältä. Jos et saa haluamaasi palvelua, niin vaihda liikettä. Autoja on maailma väärällään, älä suostu huonoon palveluun.
:)

T. automyyjän vaimo

Tottakai auton uskaltaa hankkia yksin.
Mulla on oma auto ja vien sen huoltoon, tankkaan, pesen aina, kun tarttee. Vaihdatan renkaat liikkeessä.
Ainoo mitä en oo vielä tehnyt, niin mitannut rengaspaineita, se on tehnyt huoltiksella joku mies, jolle oon hymyillyt kauniisti ja voi, kun oon blondi ja sitä rataa...

Meillä mies ei koske mun autoon ja mä en koske miehen autoon...
Ollaan erilaisia autonkäyttäjiä niin pysytään omilla tonteillamme.

eli voipi tuntua, että menee raha "hukkaan" kun maksaa aautosta tavallaan vuokraa. mutta sllä kk-hinnalla, jolla lyhennät omaa autoasi "liisaat" itsellesi auton ja hintaan kuuluu auton huollot ja korjaukset. eli kurvaat auton vaan korjaamolle/huoltoon tarpeen tullen, etkä maksa tästä erikseen. eli maksat leasingin (ja vakuutukset jos ei kuulu sopimukseen), polttoaineet.

ostaessasi auton maksat kivoja korkoja, käsittelymaksuja, verot, polttoaineet, huollot ja korjaukset.

jos päädyt ostamaan auton, niin vie autotohtorille se tarkastukseen ennen ostamista, niin saat selville, mitä auto on "syönyt" ja mitä korjattavaa on odotettavissa. autokauppias ei kuitenkaan kerro kaikkia vikoja :/

Alkuperäinen kirjoittaja tai ota leasingauto:
eli voipi tuntua, että menee raha "hukkaan" kun maksaa aautosta tavallaan vuokraa. mutta sllä kk-hinnalla, jolla lyhennät omaa autoasi "liisaat" itsellesi auton ja hintaan kuuluu auton huollot ja korjaukset. eli kurvaat auton vaan korjaamolle/huoltoon tarpeen tullen, etkä maksa tästä erikseen. eli maksat leasingin (ja vakuutukset jos ei kuulu sopimukseen), polttoaineet.

ostaessasi auton maksat kivoja korkoja, käsittelymaksuja, verot, polttoaineet, huollot ja korjaukset.

jos päädyt ostamaan auton, niin vie autotohtorille se tarkastukseen ennen ostamista, niin saat selville, mitä auto on "syönyt" ja mitä korjattavaa on odotettavissa. autokauppias ei kuitenkaan kerro kaikkia vikoja :/

Hyvä kommentti!

Etenkin jos pärjäät pikkuautolla, tuo tuo yksityisleasing on todella varteenotettava vaihtoehto. Ei ollenkaan hullmpi vahtoehto. Itsekin harkitsen todella, vaikka autojen kanssa puljaaminen ja käytetyn kunnon arviointi sujuu tarvittaessa rutiinilla. Eipä vain tarvitsisi senkään vertaa vaivautua, etenkin kun siitä ilosta ei monestikaan tarvitse juurikaan edes maksaa!

Yksin? Aina mulla on ollut oma auto vain itseäni varten...

Jos on pieniä lapsia, kannattaa hommata farmari, niin mahtuu kaikki rattaat ja vehkeet ja ostoksetkin. Mulla on Fiat, halpa ja hyvä.

millaista autoa olit ajatellut?

jos uuden hankit, niin ei se ole sen kummenpaa, kuiten että katselet vain hetken valikoimaa, yksinkertaisetsi vain ostat se mikä miellyttää.

jos käytetyn hankit, niin niin silloin on vähän enemmän arvioitavaa ja jotkut asiat arveluttavatkin, mutta kyllä se siitä.

Voisit aloittaa vaikka jollakin halpiksella, jos et samalla statussymbolia itsellesi halua.

Mutta sinunan harkitsisin tuota yksittyisleasingia, etenkin jos selviät pienillä vuotuisilla kilometrimäärillä, kuten arvelen selviäväsi. Yksit. leasing sopimuksesta kannattaa nimenomaan huomata se vuotuinen kilometriaja (10 000 km. / 15 000 km tjms,) . Jos toteutuma on sopimuksen kategoriaa suurempi, sopimukseen hintaluokka siirtyy tai sitten joudut maksamaan erikseen hyvitystä.

osta ihmeessä mut meil esim volvon vakuutusmaksut on hirveen korkeet, vakuutusmaksu menee vissiin moottorin tehon mukaan. toinen auto on pikkufiat jollaon halvempi vakuutus. fiat vakuutus meillä on n160e ja liikennevakuutus n40e/2kk lasku. maksetaan siis 6ssa erässä. volvossa maksu on jotain 250 ! ja dieselvero volvoon maksoi nytte vuodessa n700e!!! eli bensa autoa suosittelen :) ja pienitehoista autoa ni pysyy kulut hallussa..

Ja muista huolto, siis se itse tehtävä. Ainakin Turussa ja Helsingissä järjestetään vain naisille suunnattuja huoltokursseja, joissa opetellaan vaihtamaan ajovalon polttimo. lisäämään ja tarkistamaan auton nestepinnat, vaihtamaan rengas ym. =)

Ai ihanaa, tänne oli tullut vastauksia!
En tarvitse isoa enkä hienoa autoa vaan pienen kauppakassin vain, olin itse juuri ajatellut jotakin pientä toyotaa tms.
Käytetty ehdottomasti, en voi montaa tonnia investoida autoon jota käytetään pari kertaa kuussa kaupunkiajossa.

Olen 25v. eli 7v. on jo ajokoulusta, voi olla että en osaa edes käynnistää autoa enää :D

Tuo leasing kuulostaa kyllä hyvältä vaihtoehdolta!

Juu leasing on hyvä vaihtoehto. Mielestäni sinun ei kannata ostaa (vanhaa) käytettyä autoa, koska silloin kannattaisi olla vähän enemmän kokemusta kaikesta, tai edes perheessä joku, joka osaa yhtään huoltaa sitä autoa. Mitä enemmän ikää, sitä enemmän alkaa kaikenlaista tulla. Ja kustannuksia. Mutta leasing-auto olisi siitä turvallinen, että yllättäviä huoltokustannuksia ei tule jne.

Nykyautoissa taas on se hyvä, että jos jotain ongelmaa on, niin auto yleensä kertoo siitä. On kaikki mahdolliset merkit näytössä, jos täytyy jotakin huoltaa. Ja tietenkin kun huolehtii määräaikaishuollot, niin välttyy paljolta.

Sitten vain opettelet tankkaamaan, pesemään/pesettämään, vaihtamaan ajovalot (jotka kyllä vaihdetaan huollossakin jos haluat, mutta jos tien päällä sattuu tarve tulemaan) ja mittaamaan rengaspaineet ja öljyt. Helppoa kuin heinänteko. Sinne konepellin alle kannattaa katsella että tietää vähän missä mikin on, tulee auto tutummaksi.

Alkuperäinen kirjoittaja Ap:
Ai ihanaa, tänne oli tullut vastauksia!
En tarvitse isoa enkä hienoa autoa vaan pienen kauppakassin vain, olin itse juuri ajatellut jotakin pientä toyotaa tms.
Käytetty ehdottomasti, en voi montaa tonnia investoida autoon jota käytetään pari kertaa kuussa kaupunkiajossa.

Olen 25v. eli 7v. on jo ajokoulusta, voi olla että en osaa edes käynnistää autoa enää :D

Korjatkaa jos olen väärässä, mutta mitään parin tonnin vaihtoautoa ei kyllä käsittääkseni voi liisata?

Ei voi liisata käytettyä on myös mun mielipide. (saatan olla väärässäkin)

Mutta mun mielestä ei ole mitään estettä ostaa käytettyä halpaa autoa sinun tilanteessasi. Päinvastoin voi olla hyväkin. Kun saattaahan olla, että huomaat hankinnan huonoksi/turhaksi tms. ja jos ostit uuden, niin arvo tippui tosi paljon ja äkkiä.
Ja halvemmassa voi olla vähän mukavampi fiilis "opetella" ajamista. ;) Ei tarvii koko ajan olla pelko takapuolessa, ettei nyt vaan yhtään osu tuohon tolppaan. ;)

Toyota ja muut sellaiset on hyviä valintoja käytettynä.
:)

Niin ja itse olen ostanut useammankin auton ihan yksin. Autokauppiaissa on kyllä älyttömästi eroja; toiset suhtautuvat naisasiakkaaseen hyvin ylimalkaisesti, kyselevät että mitähän mies olisi tästä mieltä.. Ja nyt viimeksi kun mukana oli myös mies (joskin vain patsastelemassa ja ikään kuin hängaroundina), niin kaupan setä yritti kyllä puhua ylitseni hänelle, vaikka tein miten selväksi, että rahat on minulla, minä päätän ja auto tulee minun käyttööni. Sen kun pystyy niellä, niin auton ostaminen ei sinänsä ole kummallinen temppu ollenkaan.

Mutta sitten taas kohdalleni on osunut myöskin erittäin miellyttävä ja naisasiakkaaseen erittäin asiallisesti suhtautuva kauppias. Silloin kaupat tuli heti! :D

Aapeelle suositus, ota autokoulusta 1-2 ajotuntia verestämään muistoja, ei maksa paljoa ja olo on varmempi. Sieltäkin voit pyytää esim 0,5 tuntia auton tekniikkaopetusta ;)

Alkuperäinen kirjoittaja Lady DoMiNa:

toivottavasti et sitten ekaa kertaa lähde ihan yksin liikenteeseen :/ [/quote]

Peesi tähän :(

Yhteistyössä