Uskaltaako yksin ottaa asuntolainaa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kysynpä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

kysynpä

Vieras
Meillä on ero tulossa. Tällä hetkellä maksetaan vuokraa asunnosta 915e/kk, mietin, uskaltaisinko ottaa lainaa ja muuttaakin lasten kanssa omaan asuntoon. Säästöjä mulla olis 7500€ ja suunnitelmissa olis ottaa lainaa reilu 100000€

Nettotulot on 2000e ja työ ammatin (hoitotyö) vuoksi varma. Uskaltaisitteko ottaa lainaa?

Tuossa just lainalaskurilla laskeskelin, että 5% korolla ja 20v laina-ajalla tulis kuukausilyhennyksen määräksi 690e ja siihen vastikkeet n. 300, eli 990e. Käyttörahaa jäisi 1000e, tuossa siis lapsilisät mukana. Isompi menee kahden vuoden päästä kouluun, joten päivähoitomaksun verran säästäis sen jälkeen vuodessa. Pari % pienemmällä korolla kuukausilyhennys olis vain 580e, joten jos näistä matalista koroista ehtis jonkin aikaa vielä nauttia, niin alkuun varmaan voisi vähän säästöönkin jäädä.

Ei yhtään haluttais miettiä tätä, surettaa koko tilanne. :(

Tai sitten vaan etsitään joko 700e/kk vuokra-asunota ja asutaan siinä. Harmittaa vaan kun joka kuukausi menee rahaa "hukkaan" sen sijaan että sillä ostais kotia itselle. Mutta jos korot hyppääkin 20 vuoden aikana jonnekin yli 6%:n niin sitten ollaankin jo pulassa. Ja kuka sellaisella ajalla edes ostaa asuntoja, eli saisko myytyäkään?

Luulen, että ei ole muuta vaihtoehtoa kuin asua vuokralla. En usko että näillä tuloilla tulisin mistään saamaan 100 000 lainaa ja että uskaltaisinko ottaa, vaikka saisikin. Tai sitten pitää kyttäillä jotain n.70 000 asuntoja, aika vähissä vaan tuntuvat täällä olevan.

Miksi ei uskalla, jos vakkarityö? Lainan määrä vaan pitää suhteuttaa menoihin ja maksuaika järkeväksi. Eikä sitä lyhennyserää tarvi "tappiin" vetää, että sitten ei jää rahaa muuhun. Laina-aikaa se sitten venyttää, mutta mielummin niin, kun aina pitää stressata, että onko tänään varaa maitoon vai leipään, vai pitääkö taas pitää pelkkä kaurapuuropäivä. En mä ainakaan jaksa sressata siitä lainasta joka kuukausi - pankki ottaa tilipäivänä omansa ja se velka loppuu sitten joskus, kun se loppuu. Thats it.

Ehdottomasti lyhentäisin mieluummin lainaa kun maksaisin vuokraa.

Se vaan on niin että varakkaat rikastuvat entisestään ja köyhät köyhtyvät siksi, että varakkailla on suurempi luottamus tulevaisuuteen ja he uskaltavat ottaa lainaa. Minä olen suhteellisen vähävaraisesta perheestä mutta varakkaamman miehen vanavedessä uskaltautunut sijoittamaan ensin asuntoihin ja nyt taloon ja siten päässyt kuin vahingossa vaurastumaan. Mieheni ja minun tuloissa ei ole eroja, molemmat korkeasti koulutettuja mutta taustojemme takia en olisi itse heti opintojen päättymisen jälkeen uskaltanut ottaa suurta lainaa.

Joka tapauksessa olisin tarkkana että ostaisin asunnon jolla on jälleenmyyntiarvoa.