uskaltaako syödä tarjottua leivosta, jossa tuorejuustoa (olen raskaana) vai kehtaanko kysyä onko se

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
No mä söin juustokakkua jossa oli tuorejuustoa, mutta se oli mun itse tekemä kakku josta tiesin et sitä ei oltu seisotettu pöydässä tms...

Tuorejuustot, kotimaiset, on tehty yleensä pastöroidusta maidosta, joten en nyt sinällään kovin huolissani olis, mut ihan oman fiiliksen mukaan.

Ja tottakai sitä kehtaa kysyä, rohkeasti vain! :)

[QUOTE="Vieras";25206058]No siis jos suomessa ootte, niin melko tarkasti kaikki on pastöroidusta maidosta tehtyjä. Ja ei kai se yksi kerta niin vaarallista ole.[/QUOTE]

Pakko viilata pilkkua että KYLLÄ siitä yhdestä haukusta voi tulla listeria. Jos siis tosihuono säkä käy. Tuskin käy, mutta mahdollisuus on aina olemassa jos on pastöroimatonta.

[QUOTE="Vieras";25206058]No siis jos suomessa ootte, niin melko tarkasti kaikki on pastöroidusta maidosta tehtyjä. Ja ei kai se yksi kerta niin vaarallista ole.[/QUOTE]

Mielestäni ap voi kysyä, koska vaikka ollaan Suomessa, kaikki juustot ei välttämättä ole pastöroitu. Ja ikävä kyllä YKSIKIN kerta riittää, jos tuotteessa on listeriaa.

Kehtaa kysyä. Mut vaikka olisi pastöroitu, niin tuorejuusto on silti oiva kasvupaikka listerialle. Itse en syönyt raskaana riskituotteita lainkaan, enkä söisi edelleenkään. Todennäköisesti mitään ei käy, mutta huonolla tuurilla voi vauvan menettää. Ja listerian kohdalla määrillä ja kerroilla ei ole mitään merkitystä, vaan jos tuote on listerian saastuttama, niin se yksi kerta riittää oikein hyvin.

Tämän vuoden puolella oli juuri Hesarissa iso juttu listeriasta ja siitä, kuinka sitä löytyy ihan eineksistäkin, kinkkusuikaleista jne. Tuotteet pitäisi siis kuumentaa höyryäviksi ennen syömistä.

Oma harkinta, oma riski. Pieni riski, mutta vittumaiset seuraamukset, jos nakki napsahtaa.

Tuorejuustoa, pastöroituakin, saisi syödä korkeintaan vasta-avatusta paketista. Jääkaapissa voi asua listeria ja se sitten siirtyy siellä säilytettävään tuoteeseen. Siksi tuorejuustosta tehty kakku ei ole turvallinen. Toisekseen, jouluhalossa saattaa olla mascarponea, eikös vaan? Ulkomaisia pehmeitä juustoja ja homejuustoja kai neovotaan välttämään kotimaisiakin enemmän.

Se lienee sarjassamme päätöksiä, jotka jokaisen on tehtävä itse- että uskaltaako vaiko eikö?
Toki listeriariski on olemassa, vaikka käsittääkseni aika minimaalinen.

Minä uskalsin syödä muutamaan otteeseen tuorejuustoa kun olin kylässä ja sitä tarjoiltiin, mitään ei tapahtunut.. en muutenkaan aivan tunnontarkasti vältetellyt riskiruokia.
Ketään en lähtisi kehoittamaan, että syö vaan- jos itseään jonkun asian syöminen arveluttaa.mutta en kyllä lähtisi moralisoimaankaan jos syö palan tuorejuustoa sisältävää jouluherkkua.

mä söin - kun en tiennyt- raskaana ollessani vakuumikalaa. Eli just sitä kaikkein pahinta mahdollista listerialähdettä.

Ei oltu vielä kerrottu anopille että olen raskaana, ja oltiin syömässä jouluruokaa. Otin kalaa, tottakai. Kunnes sitten ruokia pois pakatessaan anoppi sanoi, että eikö ollutkin kala hyvää vaikka oli vakuumista?

Mulle ei vaan tullut mieleenkään, että joku turkulainen (eli kaupungissa aivan loistavat mahdollisuudet ostaa tuoretta kalaa, ja on monia hyviä, luotettavia kauppiaita) edes OSTAISI - saati tarjoaisi- vakkumikalaa. Just silloin oli ollut juttua siitä, että norjalainen kala roudattiin Kanadaan savustettavaksi ja sitte puolaan vakumoitavaksi... Mä olin nauranut koko lehtiartikkelille... olen saaristolaista sukua, ja ikinä koskaan milloinkaan en ole syönyt kuin tuoretta kalaa..

huh huh. minä kävin raskaana ollessani Turkissa lomamatkalla ja söin kaikkea mitä maassa oli tarjolla. ja niin on terve poika nyt jo 12v.

niin käy kuin uskot

No se nyt ei ole mikään uskon asia, että löytyykö juuri siitä syömästäsi ruoasta listeriaa tai toksoa. Olen minäkin lapsena ollut auton kyydissä ilman turvavöitä kymmenet kerrat, eikä käynyt mitään. Enpä silti suosittelisi sitä kenellekään.

Listeriaa voi olla missä tahansa raa'assa kalassa. Vakuumipakatussa kylmäsavu-/graavikalassa listeriaa saattaa olla moninverroin enemmän, koska vakuumissa se pääsee lisääntymään, kun säilytysaika pitenee. Joten raskaana en söisi mitään muuta kuin kuumaksi kypsennettyä kalaa.
Enkä myöskään uskaltaisi syödä tuorejuustoa, vaikka olisi kotimaista, koska niissä on yleensä niin pitkät myyntiajat.

Yhteistyössä