Uskaltaako pillereitä enää syödä?

  • Viestiketjun aloittaja pelokas
  • Ensimmäinen viesti
pelokas
Miksei siitä puhuta että e-pillerit aiheuttaa niitä tulppia? Itseä alkoi hirvittää kun sain reseptin ja ikää on 31v. Kahdella isän setällä ollut aivoveritulppa. Tiedättekö ketään jolla olisi tälläistä vaivaa tullut pillereistä?
 
mä hylkäsin pillerit jo monia vuosia sitten kun ruotsissa oli näitä tulppajuttuja ja lääkäri määräsi samaa merkkiä.
Sain tulpan toiseen jalkaan joka tosin lähti hyvin paikallisesti hoitaen pois.
Ei enää pillereitä mulle koskaan...
 
mie
Onhan siitä puhuttu paljonkin. Taidan tietää yhden jolle on tullut _ehkä_ pillereistä veritulppa, mutta ihan satavarmasti en tiedä hänen tulpan syytä. Sillon joskus ehkä yli 10 vuotta sitten kun pillereitten aiheuttamista veritulpista oli edellisen kerran enemmän puhetta, niin muistelisin että kerrottiin, että verikokeella voidaan testata, onko alttiutta veritulppaan.

Mutta isän sedät on sen verran kaukaisia sukulaisia, että pelkästään heidän perusteella ei kannata mielestäni huolestua. Mutta kysypä lääkäriltä tuota verikoe-asiaa ja kerro huolestuneisuudestasi.
 
vieras
Minulle on moni lääkäri sanonut, että yli 30-v. joka ei tupaikoi, voi käyttää pillereitä. Mutta minulle tuli nyt uutena, että migreeni, harvoinkin esiintyvä, on este pillereiden käytölle. Itselläni on ollut usein tavallista päänsärkyä, ja suositeltiin pillereiden lopettamista.
 

kaveri 22v on sai aivoverenkierron häiriön näemmä epillereistä ja tulpan taas sai alle 30v sukulaisnainen.
mutta tunnen myös sata naista ketkä ei ole mitään ongelmia saaneet. eli aika yksilöllistä. nuiden kummamkaan kohdalla ei tulppahistoriaa ole suvussa.
 
Alkuperäinen kirjoittaja pelokas:
Miksei siitä puhuta että e-pillerit aiheuttaa niitä tulppia? Itseä alkoi hirvittää kun sain reseptin ja ikää on 31v. Kahdella isän setällä ollut aivoveritulppa. Tiedättekö ketään jolla olisi tälläistä vaivaa tullut pillereistä?
Kyllä tulppariskistä puhuttiin jo 15 vuotta sitten kun mä oon ensimmäistä pillerireseptiä hakenut.
 
Enää syödä? Kyllä tää tulppariski on ollut tiedossa jo aika päiviä sitten, eihän se nyt mikään uus asia ole. Tämän päivän e-pillereissä on murto-osa siitä hormoonimäärästä, mikä vielä vuosikymmeniä sitten ja sillonki niitä syötiin. Myös raskaus lisää veritulppariskiä, jopa enenmmän kuin pillerit, samoin riski liittyy mm. myös isompiin leikkauksiin.

Aina tulee tapauksia, jotka niitä tulppia saa, mutta valtaosa voi niitä silti syödä ilman tukosseuraamuksia. Sukurasitteen kun lääkärille kertoo, hän harkitsee voiko vai ei, mihinkään hysteriaan ei ole aihetta.
 

Yhteistyössä