uskaltaako matkustella?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja rome
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
R

rome

Vieras
varasin matkan Roomaan ja silloin viikkoja noin 20. Mietityttää vain tuo syöminen, että uskaltaako hyvin syödä kaikkia kuumennettuja ruokia? esim. pizzaa, pastaa...
Jos esim. juustoissa olisi listeriaa, eikös sen pitäisi hävitä kuumennettaissa? Ja voiko tavallisesta vatsapöpöstä/vatsataudista olla vaaraa sikiölle? Pastoroimattomia maitotuotteita kun ei suositella, ja ulkomailla ei välttämättä aina ole...Vai ihan turhaa pelkoa?

Mä ainakin söin Espanjan reissulla kaikkea. Leivän päälle laitoin juustoa, kattomatta edes kaupassa onko pastöroitua vai ei. Ite olisin ainakin tullu hulluks, jos olisin alkanu jokaista suupalaa kyttäämään ja kyselemään, mistä on tehty ja miten. Loma ei oo lomaa, jos pitää joka suupala miettiä uskaltaako vai ei. Ite sain vatsanväänteet ilmeisesti mäkkärin hampparista (majoneesi) mut ei siitä kai mitään onnex tullu. Nukkumaton yö vaan :) Tavallisesta mahataudista ei oo haittaa, kunhan muistaa juoda tarpeex eli PALJON!

Ite olin kanarialla ja olen yleensä aika tarkka syömisistäni. En syönyt katukaupoista ostettavia salaatteja tai pikkuannoksia.. Mäkkärin kiersin kaukaa, koska siellä saattaa ruoka seistä tiskillä kauan ennen odottajaa ja majoneesia käski neuvolantäti välttämään, joten en sieltä ois voinu oikeen hamppareita ostaakkaan. Ravintoloista voit hyvillä mielin tilata ruokaa jossa on juustoa silloin, kun ne kuumennetaan, niinkuin pizza- ja pastaruoissa. Neuvolasta neuvottiin että salaatteja kannattaa välttää, sillä niihin tarttuu helposti listeria esim. pöydistä ja veitsistä.

Muista juoda paljon PULLOVETTÄ ja välttää jääpaloja, sillä ne saattaa olla tehty vesijohtovedestä.

Osta matkaa ennen maitohappobakteereja ja aloita popsimaan paria päivää ennen lähtöä niitä. Pitävät vatsan tasapainossa, koska bakteerikanta siellä on erilainen. Mulla piti ainakin sillä vatsanväänteet poissa.

Nauti matkastasi. Italia on hieno ruokamaa, saat sieltä paljon makukokemuksia, vaikka oletkin varuillasi. Itse olin viime kesänä kuukauden italiassa ja siellä tosiaan oli tuoreet ruoat ravintoloissa yleensä..

Rooma ja Italia on ihan (ruoka)turvallisia maita ja vesijohtovettäkin voi huoletta juoda. Käytä saman verran tervettä järkeä kuin kotonakin, se riittää. Osa odottajista vahtii syömisiin tosi tarkoin, osa ottaa rennosti. Kukin saa tietenkin tehdä tavallaan eikä lomalla tarvitse tapojaan muuttaa :)

Et raskaana saa sen helpommin turistiripulia kuin muutenkaan, mutta osa meistä on sille aina alttiimpia kuin toiset: itse voin esim. syödä mitä vaan enkä ikinä sairastu, puoliso joka on ihan hygieniafriikki kotimaassakin saa aina vatsansa sekaisin.

Rooma on ihana kaupunki, nauti lomasta!

Minä olin Kreikassa rv 20 ja söin kyllä ihan kaikkea siellä (No ainut minkä jätin väliin oli rannoilla myytävät donitsit, hedelmät yms. Ties miten kauan olivat lötköttäneet helteessä..).
Ovat Italia kuten Kreikkakin EU-maita joissa pastörointi tunnetaan, eli tosiaan yhdyn edelliseen kirjoittajaan =)

Vink.Kannoin käsilaukussa mukana Anti-Bact käsidesinfiointiainetta, jolla putsasin aina kädet ennen kun koskin ruokaan.

Samaa mieltä kuin muut kirjoittajat - samoin itse matkasin Espanjassa hieman isommilla raskausviikoilla ja vältin salaatteja ja katuputiikkien antimia, mutta aikalailla muutoin kaikkea söin mitä täällä Suomessakin. Ja sitten tuosta käsidesistä, ota lentokoneeseen mennessä huomioon se uusi sääntö niistä nesteistä. Lentokentällä kyllä antavat kaikille huulirasvoille ym. pikkunesteille minigrip-pussin mihin ne pitää laittaa matkan ajaksi. Nauti matkasta, Rooma on valloittava kaupunki!!!

Heip. Juuri lomalta kotiutuneena (viikolla 9+) voin antaa yhden vinkin edellisten lisäksi: osta apteekista Osmosal-nimistä ripuli/oksennustaudin helpottajaa. Se ei varsinaisesti auta oireisiin, mutta sisältää tärkeitä kivennäisaineita ja auttaa imeytymistä. Itse sain kuin sainkin melko rankan vatsataudin lomalla ja onneksi oli Osmosalia mukana. En tiedä joinko siltikään niin kovin paljon kuin ehkä olisi pitänyt, mutta sen minkä voin.
Yritä välttää turhaa stressaamista asiasta. Mukavaa lomaa! :)

Yhteistyössä