Uskaltaako lastensuojeluilmoitusta tehdä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "huolestunut"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Miksei tee?

Me ollaan lastensuojelun piirissä. Eikä lapset ole koskaan olleet minkäänlaisessa vaarassa.
Mä en juo, en narkkaa, en edes tupakoi, ei mt-ongelmia. Käyn osa-aikatöissä. Pidän kodin siistinä ja lapset hyvinvoivina.

Meillä käy perhetyöntekijä.

No yleensä pidän rakentavimpana, että perhe hankkiutuisi sinne ihan itse jos on tarvetta. Itse siis tajuaisi, että tarvitsee sitä apua. Aika monelle jonkun tuntemattoman tekemä ilmoitus on aika kova kolaus ja se lähtee valtavasta puolustusreaktiosta ja loukkaantumisesta.

Toki jos sitten on oikeasti vaaraa niin sitten on vähän pakkokin tehdä sellainen toisesta.

En kyllä henk koht usko, että lastensuojeluilmoitus tekee mitään hyvää jos ne lapset ei ihan oikeasti ole mielestäsi pahassa vaarassa? Aika vaikea toki arvioida näin etäältä tilannetta näkemättä. Siellä pitäisi itse tajuta karsia menojaan jos se on mahdollista ja mennä vähän matalemman aidan kautta. Oletko koittanut ihan painottaen näitä asioita puhua hänen kanssaan? Sanot vaikka suoraan, että te ette selvästikään pärjää näin. Sellaisella ei-syyttelevällä, vaan huolestuneella äänensävyllä.

Parastahan olisi saada tämä perhe itse pyytelemään apua jos ei läheltä sitä jostain syystä tule tai halua pyytää.

Sitten olisi joku tekemässä ilmoitusta, koska mennää liian matalan aidan alta?
Henkilökohtaisesti suututtaa, että ap edes miettii moisia. Jokaisella meistä on joskus väyneempiä kausia. Ja selviämme siitä. Jos joku tulee epäilemään ja kyseenalaistamaan, saatta koko homma murskaantua. Kenellä vain. Kun kyse ei ole alkoholismista ja muusta vakavasta, on aivan järjestöntä ja suorastaan omahyväistä ja ymmärtämätöntä miettiä ap:n lailla. AP:n olisi syytä mennä itse apuun. Kuunnella, antaa henkistä voimaa ja levähdystauko. Sen avulla ison perheen äiti taas jaksaa paremmin . Ja pian ne lapset kasvavat.

Ei lastensuojeluilmoitusta. Aika paskamaisesti toimit jos sen teet, joten tarjia mieluummin itse apua kotitöihin tai mihin vaan. Jos et pysty siihen, nii älä jumalauta revi perhettä ja ystävääsi hajalle, vaan ota yhteys perheen sukulaisiin.

Mielestäni ls ilmo on ylireagointia. Eri jos lapset jäis vaille ravintoa tai heitä lyötäisiin tms. Mut tuo ei kuulosta siltä. Ilmoituksen sijaan auttaisin itse perhettä tavalla tai toisella tai jos on yhteisiä tuttuja nii värväisin muitakin auttamaan. Älkää kuirmittako lastensuojelua kun sitte ne lapset jotka todella oikeesti on hädässä ei saa riittävää apua kun sossun tädit juoksee näiden ilmoitusten perässä. Ystäväni naapuri muuten oli samaa kamaa ja ystävä soitti neuvolaan kysyäkseen onko la ilmo aiheellinen. Sieltä oli sanottu että ei oo aiheellista tehdä. Ystäväni päätti sitte ite auttaa,otti lapsia heille jne.

Auta perheenäitiä itse,men juttele ja siinä sivussa laita tiskit koneeseen,vie lapset ulos ja käske äitiä lepäämään.jne
Jos teet ilmoituksen sossu keksii vaikka mitä huolenaiheita ja sen jälkeen et voi enää mitenkään auttaa perhettä.

Me ollaan lastensuojelun piirissä. Eikä lapset ole koskaan olleet minkäänlaisessa vaarassa.
Mä en juo, en narkkaa, en edes tupakoi, ei mt-ongelmia. Käyn osa-aikatöissä. Pidän kodin siistinä ja lapset hyvinvoivina.

Meillä käy perhetyöntekijä.

Sinun kannattaisi pyytää sossusta kaikki kirjaukset mitä perheestäsi on tehty.
Älä sitten järkyty,ne on täynnä oletuksia ja virheitä.
Mutta parempi sinun on tietää tässä vaiheessa mitä on kirjattu,voit vielä pelastaa perheesi.

Kuulostaa siltä, että kyseessä on täydellisyyteen pyrkivä ylisuoriutuja. Mitä rankempaa on, niin sitä enemmän haalitaan tekemistä ja menoja. Vauhti kiihtyy niin, ettei yölläkään pysty rauhoittumaan ja unet jäävät muutamaan tuntiin, vaikka mitään varsinaista estettä nukkumiselle ei ole. Unen puute tekee kenet tahansa ärtyisäksi. En osaa saoa, mikä tuossa tilanteessa auttaa. Jos äiti on muuten terve, niin tilanne voi jatkua vaikka kuinka pitkään. Romahdus voisi olla jopa pelastus, koska se pakottaisi (ehkä) muuttamaan omia tapoja.

Mulla on tuttavapiirissä vastaavanlainen äiti. Hänellä tilanne menee koko ajan pahemmaksi. Hän on saanut perhetyöntekijän apua ja ilmaisen hoitopaikan lapsilleen. Hänestä on tehty ainakin yksi lastensuojeluilmoitus. Lapset ovat kohta aikuisia, mutta mitään helpostusta hänen työmäärässään ei ole. Hän ei omien sanojen mukaan voi koskaan pitää vapaata. Kotityöt hän aloittaa usein jo aamukolmelta tai neljältä.

Sosiaaliviranomaisten hampaisiin joutuminen voi olla perheelle se viimeinen niitti. Sossu ahdistelee usein perhettä vuosikausia. Mitään apua harvemmin heruu - ja jos heruukin niin avustajan päätehtävä on kerätä todistuaineistoa tulevaa huostaanottoa varten.

Huostaanotto on niin kallis operaatio, että siihen ei monilla kunnilla ole varaa vaikka olisi tarve.

Lastensuojelu on nimensä mukaisesti lasten suojelua. Joka sen näkee mörkönä, niin kannattaa katsoa peiliin, koska poikkeuksetta se mörkö näkyy siellä

Ihan vaan vähän otin viinaa ja hellästi löin, vedin vain viikon piriä enkä muistanut antaa lapsille ruokaa... ja nyt olen lastensuojelun hampaissa.

Lastensuojelu on nimensä mukaisesti lasten suojelua. Joka sen näkee mörkönä, niin kannattaa katsoa peiliin, koska poikkeuksetta se mörkö näkyy siellä

Ihan vaan vähän otin viinaa ja hellästi löin, vedin vain viikon piriä enkä muistanut antaa lapsille ruokaa... ja nyt olen lastensuojelun hampaissa.[/QUOTE]

Peilistä katsoo surullinen mummo joka näkee painajaisia siitä miten yrittää pelastaa lapsensa ja lapsenlapsensa sossun kynsistä.

Lapsenlapsi sai ruokaa,ei pahoinpitelyä,äitinsä ei ottanut viinaa ei käyttänyt piriä
ja silti lapsi vietiin

ja olemme traumatisoituneita kolmessa polvessa...

Yhteistyössä