Uskaltaako lähtä opiskelemaan lähihoitajaksi?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja en tiedä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
E

en tiedä

Vieras
Olen nuori nainen ja tällä hetkellä löytyy vakituinen työpaikka, joka on 2-vuorotyötä. Olen sairaalassa laitoshuoltajana (ilman tutkintoa). Bruttopalkka tällä hetkellä n. 1800e kuukaudessa.
Oppisopimus mahdollista, jolloin tuntipalkka nousisi hieman.

Minulla ei ole lapsia, eikä lapsi ole suunnitelmissa vielä vähään aikaan.
Lisäksi haaveilen omistusasunnosta, johon olemmekin alkaneet säästää mieheni kanssa.

Mieheni on logistiikka-alalla, tekee arkisin 12-16h päiviä, lähtee aamuyöstä ja tulee takaisin illalla. Viikonloput vapaat, sekä yleensä pyhäpäpäivät.

Olen hakenut lähihoitajaksi, sekä päässyt kouluun sisään (alkaisi nyt syksyllä).

Ajatuksissa on kuitenkin alkanut pyörimään, miten mahtaa onnistua mahdollinen lapsiarki toisen vanhemman tehdessä 3-vuorotyötä ja toisen tehdessä hyvin pitkää päivää?

Löytyykö lähihoitajille kuinka helposti 2-vuorotyötä? Lisäksi miten nykyään lähihoitajien työsuhteet, saako miten helposti vakituista työpaikkaa vai onko se nykyään enemmänkin niiden sijaisuuksien ja lyhyiden pätkien tekemistä?

Kotihoidossa saa helpostikin 2-vuorotyötä, ainakin isommissa kaupungeissa. Vanhuspuolella on irronnut helposti vakituisia työpaikkoja ja niissäkin on pystynyt neuvottelemaan, että tekeekö mitä vuoroja.

no palvelutaloissa ja sellaisissa kyllä katsotaan pitkin nokkavartta, ja työantajakaan ei välttämättä suostu siihen että tekee vain kahta vuoroa, täällä vaaditaan lääkärintodistus. mutta toki esim. kodinhoidossa voi olla että saa tehdä vain kahta vuoroa, tai päiväkodissa, jossa ei ole yöhoitoa. tai terv. keskuksen poliklinikalla. mutta toki opiskelu kannattaa.

Täällä kotihoidos tehdään kaksvuoroa, toki myös viikonloppuusin. Yökäynnit hoitaa yöpartio ja siellä on eri työntekijät. Tk:n vastaanotos ja päivystykses on lähihoitajia. Täällä tk:s on vain päivävuoro, naapurikaupungin päivystykses on kaksvuoro.

Täällä oli aiemmin pieniä palvelukoteja useampi joissa oli hoitaja päiväsaikaan, mutta yöllä apua sai tarvittaes yöpartiolta ja toki näis paikois käytiin jota tapauksessa tarkistamassa tilanne yön aikana. Nyt näitä pieniä palvelukoteja on valitettavasti enää yks vanhuksille ku liikelaitos on sulkenu muut. Nuo oli hyviä paikkoja sellaasille jotka eivät enää ihan täysin pärjänneet kotona, mutta olivat kuitenki omatoimisiaki.

Jos hoitoala on juuri se sinun juttusi, niin sitten alanvaihto on järkevää. Jos ei ole, niin älä ihmeessä vaihda alaa. Palkan vuoksi ei kannata lähäriksi lähteä. Paremman palkan saat, kun panostat omalla alallasi lisäkoulutukseen ja hakeudut esimerkiksi esimiesasemaan. Samalla työn fyysinen kuormittavuus vähenee.

Yhteistyössä