Uskaltaako e-pillereitä syödä vai pitääkö harkita tarkasti aloittaako?

  • Viestiketjun aloittaja "pompom"
  • Ensimmäinen viesti
"pompom"
Lähinnä tuota veritulppariskiä mietin... Onko kuinka todennäköistä?
Olen käyttänyt lähinnä vain keltarauhashormoni valmisteita(minipillerit, hormonikierukka, kapseli) kun migreeni tilanteeni on hieman epävarma. Ei oikein tiedetä onko migreeni muuttunut auralliseksi vai onko vaan jännitysniskan piruilua.
 
"vieras"
Jos olet hoikka etkä polta niin riski on aika pieni loppujen lopuksi.
Tuurista se taitaa olla kiinni.. muuten mulla olis ollu tulppia jo kuolemaks asti, poltan ja leikkauksia ollut melki 20 ym.. ylipainoa ei sentää ole. E-pillereitä syönyt öö.. 17 vuotta yhteensä.
 
"Vieras"
Onko suvussasi ollut veritulppariskiä? Mun suvussa on, kun mummoni ja vanhin tätini on kuollut veritulpaan päässä ilman ennakkovaroitusta ja ovat olleet perusterveitä. Mulle ei siis gynekologit edes myönnä enää e-pillereitä.
 
ap.
Käsittääkseni vanhalla iällä saadut tukokset ei vaikuta? Väärillä sepelvaltimotauti ja se aiheuttanut valtimoon pari kertaa tukoksen 6-kymppisenä. Mummolla aivoinfarkti 75-vuotiaana.
 
BDU
En alottais.. Lääkärit ei kerro totuudenmukaisesti pilleireiden todellisesta haitasta ja eron huomaa kun popsii niitä ensin pitkään ja sitten lopettaa. Sellainen määrä hormonia elimistössä on vaan luonnotonta, senhän jokainen tajuaa maalaisjärjelläkin, vaikka toki joskus hinku raskauden ehkäisyyn on suurempi. Itse en ala enää itseäni myrkyttämään kun eroon pääsin.
 
"Huom!"
Veritulppa riski tulee aina kun aloittaa pillereiden syönnin.. joten ei kannata ainakaan huvikseen lopettaa syöntiä välillä. Jossain vaiheessa naiset luuli, että pieni tauko syömisessä on hyväksi, mutta ei ole :(
 
en alottais
Mä taisin syödä pillereitä vain kaksi ja puoli vuotta. Vuosi sitten lopetin ja yksiäkään menkkoja ei ole kuulunut. Kolme satsia oon nyt syönyt hormoneja että menkat alkaisi uudestaan, neljäs satsi menossa nyt ja ei ole kuulollakaan että alkaisi. Alkaa mennä toivo siihen, että omat hormoonit tasottuisi ja alkaisi edes epäsäännöllinen kierto. Voin sanoa, että jos olisin silloin tiennyt, kuinka vaikeaa on saada edes kuukautiset takasin, en olisi pillereitä alottanut.

Toki en valita, että saan pienen tauon menkoista. Onhan tämä kivaa ja huoletonta, muttakun ei ole normaalia että naisella ei olisi kuukautisia. Toki alkaa pelottamaan haaveet jo lapsistakin. On kuitenkin jo vuosi oltu ilman pillereitä!
 
täällä
Kyllähän raskauden aikana on suurempi riski saada se veritulppa kuin e-pillereistä. Ja jos suvussanne olisi suurentunut riski saada veritulppa, niin kyllä niitä jollain lähisukulaisella olisi ollut, vaikka ei syökään hormonaalista ehkäisyä. Jos ei tupakoi ja on normaalipainoinen niin eihän se riski mikään hirveän suuri ole.

Itse olen ollut hyvinkin tyytyväinen. Vaikka olen syönyt monta vuotta, tulin molemmilla kerroilla raskaaksi heti lopetettuani pillerit. Myös imetysaikana totesin, ettei minulle vaan sovi olla ilman tai käyttää minipillereitä. Nyt olen reilu 9 kk taas SAANUT syödä e-pillereitä ja ihanuus. Kuukautiset tulee säännöllisesti, ei ole kuukautiskipuja eikä pms oireita. Eikä vuoto ole mitään superrunsasta. Kaikista näistä kärsin ilman e-pillereitä.
 
Hormonitonta, kiitos! - HS.fi - Oma elämä

Jos aloittaa 15 vuotiaana pillerit niin sitä tulee vedettyä 75% hedelmällisestä ajastaan hormoneja lähes tauotta. Se tekee 10 000 nappia suuhun silkkaa hormonia. Hyviä vaiktuksia sillä ei todellakaan ole tutkitustikaan.

Syöpää, luukatoa ja pienempiä huolia kyllä on todettu.
En söisi enää hormoneja vaikka saisin rahaa siitä.
Kyllä on todellakin e-pillereillä hyviä puolia ja vaikutuksia tutkitustikin. Älä höpötä omaa agendaasi ja jotain mielipidekirjoitusta faktana. Itse söin pillereitä 13vuotta, sopivat hyvin, eikä ollut kuin hyviä puolia.
E-pillereiden edut ja haitat - Väestöliitto
 
trombin saanut
Mulla kanssa migreeni ja söin estrogeeni pillereitä eli noita yhdistelmä pillereitä. Ja hoikka, syön terveellisesti, liikun, en polta enkä juurikaan juo tai muutenkaan käytä mitään päihteitä. Sain aivoinfarktin 30vuotiaana. Lääkäreiden mukaan trombi jalasta ja mennyt aivoihin. Älä aloita yhdistelmä pillereitä!!
Minipillerit ovat ihan hyvä vaihtoehto.
 
ap.
Minipillerit on ihan ok. Välillä vaan tympii kun ne pitää ottaa niin tarkasti. Ainoat minipillerit jotka jotenkin sopii mille omaa 3h unohdusajan. Ihokarvojen kasvukin on kiihtynyt aivan hurjasti sen jälkeen kun aloitin ne. Hyvä ettei kasva kunnon parta...
 
"Vieras"
Olen syönyt vuosikaudet pillereitä ilman mitään ongelmia. Aika vähässä muut luotettavat ehkäisyt ovat kun raskaus olisi katastrofi, ja kierukoitakaan ei usein synnyttämättömille laiteta. En pelkää myöskään tulevia ongelmia, pieni riski ja isompi vaikka jäädä auton alle. Hormonimäärä myös minimaalisen pieni nykypillereissä, ei 1960-luvun tasoa ei.
 
Mieh
Tiedän yhden joka on tulpan niistä saanut mutta hän on koko tuttava piiristäni ainoa ja melkein kaikki naiset niitä on jossain kohtaa elämässään kokeilleet. Toisille on sopinut ja toisille ei. Mulle puhkesi migreeni ja masennuin.
 

Yhteistyössä