Uskaltaako 6-vuotiaan jättää yksin kotiin pienen lähikauppareissun ajaksi?

• Viestiketjun aloittaja neuvokaapas
  • Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja endie:
Kauppareissutkin on kasvatusta! Joskus se kuule vain on hoidettava :whistle:
joo, mutta ei niin, että heti alkuun lapsella ei ole mitään turvaa jos alkaakin pelottaa tai sattuu jotain tai tulee muuten hätä.
^^ Se KASVATUS! Ei voi vain jättää lasta kotiin, kun ei jaksa OPETTAA käyttäytymään...
mitä sillä on tekemistä KASVATUKSEN kanssa, jos lapsi alkaa vaikka pelkäämään kun on yksin ja hätääntyy ,eikä ole annettu mitään turvaa siihen tilanteeseen lapselle.
musta se ois varsin julmaa.

vieras
Älä jätä yksin. Ja kannattaa ehkä tutustua niihin naapureihin pikkasen jos aiot jättää lapsen yksin tulevaisuudessa.
Ap vaan halusi paljon kannustusta että olisi hyvällä omalla tunnolla voinut jättää lapsensa yksin kotiin. Tuo huokailu, ja voi voi kun on vaikeaa. Mitäs teette niitä penskoja kun on tavallinen elämä niin vaikeaa? Suht helpon ikäisiähän nuo lapset ovat.

joo, mutta ei niin, että heti alkuun lapsella ei ole mitään turvaa jos alkaakin pelottaa tai sattuu jotain tai tulee muuten hätä.
^^ Se KASVATUS! Ei voi vain jättää lasta kotiin, kun ei jaksa OPETTAA käyttäytymään...
mitä sillä on tekemistä KASVATUKSEN kanssa, jos lapsi alkaa vaikka pelkäämään kun on yksin ja hätääntyy ,eikä ole annettu mitään turvaa siihen tilanteeseen lapselle.
Tässä taisi kyllä olla kyse siitä, että lapsi pitäisi kasvattaa niin, että osaa käyttäytyä kaupassa.

vieras
*vääntää rautalangasta* Äiti ottaa nyt vaan sen lapsensa mukaan ja KASVATTAA sitä lasta siellä kaupassa, jotta lapsi oppii käyttäytymään ihmisten ilmoilla, koska se kasvatustyö on vain tehtävä, eikä lasta voi jättää yksin vain siksi että äiti ei jaksa.

Riittävän selkeästi artikuloitu nyt?

*vääntää rautalangasta* Äiti ottaa nyt vaan sen lapsensa mukaan ja KASVATTAA sitä lasta siellä kaupassa, jotta lapsi oppii käyttäytymään ihmisten ilmoilla, koska se kasvatustyö on vain tehtävä, eikä lasta voi jättää yksin vain siksi että äiti ei jaksa.

:saint: aah, kiitos. nyt tajusin :ashamed: :D

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Pojalla ei ole omaa kännykkää. Sen vuoksi tämä asia vaivaakin kun yhteyttä ei pysty ottamaan. Naapureitakaan ei tunneta niin hyvin että uskaltaisi sinne pyytää menemään.
Hanki vastaisuuden varalle kotiin toinen kännykkä kotipuhelimeksi (ikään kuin lankapuhelin). Sillä voi sitten poika soitella, jos joutuu syksyllä tai ensi syksynä olemaan koulun jälkeen yksin kotona. Ja näitä kauppareissuja varten. Ja ihan vain siksi, että jos sulle sattuu jotain, niin poika ei välttämättä löydä sun kännykkää sieltä jotain käsilaukun uumenista tms.

Alkuperäiseen aiheeseen: etköhän sä tiedä itse äitinä parhaiten. Viihtyykö koneella pelaamassa tai dvd?

Mutta mun mielestä tulee ajatella myös lapsen tarpeita. Miksi lapsen pitäis aina juosta äidin mukana kaupassa jos ei tunnu hyvältä? Miksei voisi olla kotona puuhailemassa sillä aikaa ku äiti on kaupassa?

Ei se ole kasvatusta, että saa lapsista tottelevaisia robotteja ;)

Alkuperäinen kirjoittaja ninaTT:
Mulle on outoa ajatella, että kuusivuotias ei vois olla yksin kotona äidin kauppareissun ajan :/ Kyl me vaan... Ekaluokalle menin jo yksin bussilla ja kaikkea.
no lapset ja perheet ja tavat on niin erilaisia, eikös juu :) luulis sun tietävän :D

Mulle on outoa ajatella, että kuusivuotias ei vois olla yksin kotona äidin kauppareissun ajan :/ Kyl me vaan... Ekaluokalle menin jo yksin bussilla ja kaikkea.
no lapset ja perheet ja tavat on niin erilaisia, eikös juu :) luulis sun tietävän :D
Sen takia sanoin, että mulle on outoa ajatella noin :) Ja varmasti monelle muullekin. Ap:lle siis vaa sitä, että mun mielestä vois hyvin mielin jättää yksin kauppareissun ajaksi.

Sen takia sanoin, että mulle on outoa ajatella noin :) Ja varmasti monelle muullekin. Ap:lle siis vaa sitä, että mun mielestä vois hyvin mielin jättää yksin kauppareissun ajaksi.
ok.
mä en edelleenkään jättäis, ilman että lapsella ois esim. mahis mennä naapuriin jos tulee hätä. eka kerta on kuiteskin aina eka kerta eikä voi ennalta tietää, miten lapsi reagoi mihinkin.

vieras
Mutta mun mielestä tulee ajatella myös lapsen tarpeita. Miksi lapsen pitäis aina juosta äidin mukana kaupassa jos ei tunnu hyvältä? Miksei voisi olla kotona puuhailemassa sillä aikaa ku äiti on kaupassa?

Ei se ole kasvatusta, että saa lapsista tottelevaisia robotteja ;)
Äiti voisi tehdä asialle jotain, jos ei saa lapsen oloa tuntumaan hyvältä. Rutiinitkin voivat olla kivoja. Aina ei voi olla huippukivaa. Helpostihan siitä saa iloakin irti, jos se kauppareissu vain sen puoli tuntia kestää - ja mikäli kestää kauemmin, niin sitä suuremmalla syyllä lapsi mukaan.

Maalla kasvaneena meitä mukuloita jätettiin useinkin yksin esim. navetan ajaksi, mutta lähellä oli aina aikuinen; aina tiesi, mihin juosta, jos tulee hätä. Kauppareissut oli luksuskivaa...

joojoo
No eiköhän sen uskalla jättää. Hemmetti vie. Ei ne ole ikuisesti äidin kainalossa.
Ton ikäsillä pitäs olla jo selvä, et miten kotona ollaan yksin.
Ei avata ovea, ei leikitä keittiössä, ei tulitikuilla jne jne.

^?
6-vuotias, kohta koulussa? Meneekö ekaluokkalaisena iltapäiväkerhoon?

Eikös hyvä opetaa jo ton ikästä vähän oleen kotona yksinään?

Itte kakara 70-luvulla, kukaan kysynyt kun ekaluokkalaisena taapersin kotiin ja olin yksin siellä pari tuntia, ennen kuin isä yleensä ensimmäisenä kotiin saapui. Kouluun sellainen kilsa, yksi iso tie ylitettävänä suojatietä pitkin.

Emmä muista mitään pelkoja tunteneeni. Eikä kyllä mitään vaihtoehtoja ollut, pakko oli koko perheen sopeutua.

joopa joopa joo
Alkuperäinen kirjoittaja joojoo:
No eiköhän sen uskalla jättää. Hemmetti vie. Ei ne ole ikuisesti äidin kainalossa.
Ton ikäsillä pitäs olla jo selvä, et miten kotona ollaan yksin.
Ei avata ovea, ei leikitä keittiössä, ei tulitikuilla jne jne.
Paitsi kun äiti ei ole ehtinyt sellaisia selittää.

Hassu juttu muuten, ensin se valittaa että penskat ovat riiviöitä, ja sitten selittää että se 6 v. on ihan rauhallinen tyyppi. Mikä siinä sitten ettei voi ottaa kauppaan mukaan?

Miksi ei ap muuten mennyt kauppaan aikaisemmin päivällä, ettei tarvii tällasia pohtia iltamyöhään.

Pöljä mikä pöljä.

Mulla rauhallinen 6v 6kk tyttö jonka periaatteessa varmaan voisi jättää 30 min ajaksi yksin, mutta en uskalla koska pelkään että jos jotakin sattuu. Jos vaikka tulee tiulipalo, niin tiedän että neiti menisi totaali paniikkiin eikä välttämättä tajuaisi meeä shokissa ulos vaikka niin on opetettukin.

Yksin saa olla maks 10 min kännykkä "turvana" eli saa äitiin/isiin/mummoon yhteyden tarpeen vaatiessa. Pihalla saa olla yksin 30 min, mutta käy tuona aikana vähintään 4 kertaa ikkunasta tarkistamassa tilanteen.

Yksinoloa ollaan harjoiteltu jo noin vuosi, mutta äidin pää ei vaan kestä jättää pidemmäksi aikaa vielä yksin :/

Tuossa on minusta enemmän se ongelma (jonka monet on tajunnutkin), että ensimmäiseksi yksinolokerraksi puoli tuntia ilman mahdollisuutta soittaa äidille/mennä naapuriin jos alkaa pelottaa on yksinkertaisesti liian pitkä aika. Meillä kun esikoinen pitkän mankumisen jälkeen 6½ vuotiaana sai jäädä ekan kerran yksin kotiin, hätääntyi noin 5 minuutissa, onneksi en ollut kuin ihan lyhyellä kävelylenkillä, alle 10 minuutissa olin takaisin kotona ja siitä huolimatta sain rauhoitella itkevää pojan naskalia. Seuraava kerta sujui ongelmitta ja myöhemmin ei ollut mitään ongelmia, tosin poika jäi aina kotiin puhelimen kanssa.

Yhteistyössä