Uskaltaako 2pv vanhaa jauhelihaa käyttää?

• Viestiketjun aloittaja typerys
  • Ensimmäinen viesti
typerys
voi persus. muutenki rahat tiukilla ja sit huomasin et tuolla iso paketti jl, josta menny käyttöpv 18.5.
uskaltaskohan käyttää, jos keiton tekis? :/ ruskistas kunnolla ja sit vielä keittäs ainakin 10min.....

Kata-76
Alkuperäinen kirjoittaja no:
haista miltä haisee, ja onko se väri vielä tuoreen värinen eikä harmaa?
Lihassa on sama kuin muissakin tuotteissa että se päiväys ei ole viimeinen käyttöpäivä.
"Viimeinen käyttöpäivä" on viimeinen käyttöpäivä (lihat yms. pilaantuvat).
"Parasta ennen" tarkoittaa, että tuotetta voi käyttää tämän päiväyksen jälkeenkin.

Alkuperäinen kirjoittaja Kata-76:
Lihassa on sama kuin muissakin tuotteissa että se päiväys ei ole viimeinen käyttöpäivä.
"Viimeinen käyttöpäivä" on viimeinen käyttöpäivä (lihat yms. pilaantuvat).
"Parasta ennen" tarkoittaa, että tuotetta voi käyttää tämän päiväyksen jälkeenkin.
Just näin. Olin kirjoittamassa samaa. :) eli roskiin vaan!!

Tässä vierlä linkki elintarvikeviraston sivuille, jossa aiheesta:

http://www.evira.fi/portal/fi/elintarvikkeet/valvonta_ja_yritt__j__t/pakkausmerkinn__t/vahimmaissailyvyysaika_ja_viimeinen_kayttopaiva__-ajankohta_/

ja tästäkin on keskusteltu usein että lihassa ja kalassa on VIIMEINEN käyttöpäivä kun taas muissa tuotteissa PARASTAENNEN. Jauhelihassa lihan rakenne on muutettu jauhamalla sellaiseksi että siinä on paljon tartuntapinta-alaa bakteereille. eli sitä en kyllä käyttäisi enää viimeisen käyttöpäivän jälkeen. Kokoliha menis ehkä seuraavana päivänä kunnon tutkiskelun jälkeen.

vieras
tuo ei kyllä itseasiaasa pidä paikkaansa. Tuotteissa voi olla parasta ennen päiväys(esim.maito) ja viim.käyttöpäivä merkintä(monet lihatuotteet). Ja ero on kyllä selkeä. Parsta ennen tuotteet ovat monesti hyviä vielä päiväyjdenkin jälkeen(esim.kananmunat usein huomattavasti pidempään), mutta kyllä viim.käyttöpäivä ihan oikesti tarkoittaa viimeistä käyttöpäivää.

No mää oon raaka ja käyttäisin, jos lihassa ei ole mitään erikoista hajua saati näkö ei ole muuttunut. Sitten käristäisin ja maistaisin ennenkuin heittäisin mitään erikoisia mausteita yms. Jos vielä maistuukin ihan normaalille, niin tekisin ruuan koko perheelle :xmas: Olkoonkin vain viimeinen käyttöpäivä. Olen juonut 3 vko vanhaa maitoakin päiväyksestään, eikä missään maistunut erikoista. Tarjosin vielä kaverillenikin ja otti vaikka tiesi päiväyksen B)

Jos olisi epäilyttävän hajuista tai vähänkin epäilisin sitä, antaisin koiralle. (jos jotain homepilkkuja tjms. niin sitten lentäisi roskiin)

Alkuperäinen kirjoittaja kaisuli5:
eikö ihmiset lue lehtiä tai kuuntele uutisia :kieh: ollu kuukauden ajan juttua noista ettei ole viimeinen käyttö vaan myyntipäivä. ja jos ei haise tai muuten ole pilalla niin käyttökelpoista!!!

Mä uskon mielummin elintarvikevirastoa ja tässä suora lainaus heidän sivultaan:

"Viimeisen käyttöpäivän jälkeen elintarviketta ei saa enää myydä eikä käyttää eikä käyttää myöskään myytävän tai tarjottavan elintarvikkeen valmistuksessa.
"

Mutta jokainen tehköön oman valintansa ja syököön mitä haluaa. Mutta ite en ottais riskiä. :x

Alkuperäinen kirjoittaja PipariSuu:
No mää oon raaka ja käyttäisin, jos lihassa ei ole mitään erikoista hajua saati näkö ei ole muuttunut. Sitten käristäisin ja maistaisin ennenkuin heittäisin mitään erikoisia mausteita yms. Jos vielä maistuukin ihan normaalille, niin tekisin ruuan koko perheelle :xmas: Olkoonkin vain viimeinen käyttöpäivä. Olen juonut 3 vko vanhaa maitoakin päiväyksestään, eikä missään maistunut erikoista. Tarjosin vielä kaverillenikin ja otti vaikka tiesi päiväyksen B)

Jos olisi epäilyttävän hajuista tai vähänkin epäilisin sitä, antaisin koiralle. (jos jotain homepilkkuja tjms. niin sitten lentäisi roskiin)
kiitos!!!!

Mari -76
No voihan ne kirjoittaa niihin pakkauksiin vaikka mitä, ei se mikään laki ole. Ja niissä on tosi paljon pelattu varman päälle.

(Kyllä mä joskus ihmettelen näitä päiväyskeskusteluja... kun suurimmassa osassa maailmaa ei todellakaan merkata tuotteisiin päiväyksiä... aika moni taitaisi olla sellaisessa paikassa aika hukassa. Tosin sellaisissa maissa on tärkeää että on hyvä lihakauppias.)

Yhteistyössä