Uskallanko jättää

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja pillerit pois?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

pillerit pois?

Vieras
Olen syönyt ehkäisypillereitä (ensin Meliane, nyt noin 3 vuotta Yasmin) 16-vuotiaasta saakka eli noin 7 vuotta, koko aikuisikäni siis. Äsken päättyi pitkä parisuhde ja mielessäni kävi, että jos kokeilisin elämää ilman pillereitä, mutta minua pelottaa ajatus siitä, että ihoni menee pilalle hormonimuutosten vuoksi. Ihoni on harvoja ylpeydenaiheitani.

Toinen asia, joka askarruttaa, on kuukautiset. Olen tähän saakka pitänyt pillereissä taukoa kolme tai neljä kertaa vuodessa eli kuukautiset ovat olleet todella harvoin. Kun ei ole ollut PMS-oireita niin ei ole ollut hirveitä mielialan vaihteluitakaan... Pelkään siis muuttuvani joksikin kamalaksi hormonihirviöksi jos jätän pillerit pois. Olen erittäin harvoin kärttyisä tms. ja siksi pelkään, että pillerit pois jättäminen toisi muitakin mielialan vaihteluita, kuten masentuneisuutta.

Mutta miten on, uskallanko lopettaa pillereiden syömisen?

Sinuna minä jättäisin syömättä pillereitä ja niin itse asiassa teinkin, kun pitkä suhteeni (10v.) päättyi.
Itse ajattelisin asian niin, että elimistö, iho, menkkojen kierto ja mieliala/halut tasaantuu ja normalisoituu luonnolliseen tilaan. Hormoonithan ne aiheuttavat kyseisiä haittavaikutuksia eikä päinvastoin.

Itse muutuin energisemmäksi, pirteämmäksi. Iho kukoisti, kierto tasaantui ja yleisesti oli hyvä ja tasapainoinen olo. Olin monia vuosina kärsinyt pillereiden tuomista haittavaikutuksista mm. noista oireista mitä sinä luettelit.

Kannattaisiko sinun tilata aika gyneltä niin saat vastaukset askarruttaviin kysymyksiisi!

Jätä pois. Ei sinulle ole pillereitä hoidoksi määrätty. Ne on annettu pyynnöstäsi raskauden ehkäisyyn.

Selkeintä on lopettaa, kun pillerilaatta on käytetty, jolloin ekat kuukautiset tulevat juuri silloin, kun ne muutenkin tulisivat pillereitä käyttäessä.

Elimistösi saattaa muutaman kuukauden ihmetellä, mutta saattaa löytää heti luontaisen rytminsä.

Mistä sinulle tulee PMS-oireet mieleen? Sinulla ei ole sellaisia voinut olla, eikä niitä todennäköisesti tule vielä kymmeneen vuoteen. Ei ainakaan niin merkittävinä, että ne selvästi elämään vaikuttaisivat.

E-pillereitä on ollut vasta muutaman vuosikymmenen käytössä ja enimmäkseen länsimaissa. Mitä kummallista on luomuilussa? Ei se sairaus ole.

Jätä ihmeessä pois! Ihan turhaa syödä hormoneita jos ei niitä tarvitse... Lopettamisesta voi tulla hyviäkin puolia, esim. itselläni mieliala parani ja makeanhimo väheni. Finnejä tulee ehkä viisi kuussa enemmän mitä ennen...

Minun mielialani on ollut erittäin hyvä pillereitä syödessä ja siksi pelkäänkin, että pillereiden pois jättäminen tekisi minusta ailahtelevaisen. No, eilen olisi pitänyt aloittaa uusi pillerilaatta, joten kaipa sitä nyt virallisesti ollaan pillerittömiä.

Millaisia kokemuksia muilla on pillereiden lopettamisesta?

Moi!

Mä jätin pillerit pois elokuussa, syötyäni niitä 7 vuotta (trikvilar) eikä menkkoja ole kuulunut vielä tähän päivään mennessä eli kaksi kiertoa mennyt.. Alussa huomasin muutoksen ihossa, paljon rasvaisempi kuin aikaisemmmin ja tuntui että koko naama kukki kuin teini ikäisellä.. :) Mutta tasaantui muutamassa viikossa ja nyt ihan entisenään. Mieliala on on ollut nyt tasaisempi kuin koskaan ennen, ei enää itkunpuuskia ilman syytä, hermojen menettämistä tms..
Kierto kun vielä palaisi niin kaikki paremmin nyt kuin silloin kun söin pillereitä!

Nyt on takana vajaa viikko ilman pilleireitä ja tulos on tämä: itkeä tuhrustan pitkin päivää ilman mitään erityistä syytä, olen masentunut, herkkä ja kireäpinnainen. Aion aloittaa pillereiden syömisen taas HETI kun seuraavat kuukautiset alkavat, sillä tämä oli ehdottomasti äärimmäisen typerä kokeilu.

Oman kokemukseni perusteella minun on vaikea uskoa, että muiden kokemukset pillereiden syömisestä ovat edes totta, sillä asiat menevät kohdallani niin täysin päinvastoin kuin muilla. Mutta siis jatkossa en kuuntele muita näissä asioissa.

Ettet nyt vaan kuvittelisi ko. itkuoireita yms pillereistä luopumisen syyksi?
Itse olen syönyt 5 vuotta mercilonia ja sitten 5 vuotta femodenia. Jätin pillerit pois ja menkat tuli heti ihan oikeaan aikaan, tosin kesti normaalia pitempään.
Toiset enkat oli myös vähän pidemmät, mutta ihan ok.
Finnejä on tullut jonkin verran selkään, mutta ei ne siellä haittaa kun naama on ihan puhdas. Valkovuodon tulo kuukautisten välillä loppui lähes kokonaan, mutta en tiedä onko se yhtään huono asia, ei ainakaan omasta mielestäni. Mieli on jotenkin koko ajan parempi, eikä asiat enää kiristä niin helposti.
Lääkäri tosin terv.keskuksessa sanoi, että jossain vaiheessa pettää (olen aikuinen ja vakituisessa parisuhteessa) ja suositteli pillereiden uudelleen aloittamista ja löi uuden reseptin käteeni. En aio silti aloittaa uudestaan koska olo on nyt parempi.

Olen varma, että oireeni johtuvat pillereiden lopettamisesta. Koskaan ennen ei olo ole ollut yhtä absurdi: itkettää ja masentaa, mutta syytä en keksi millään. Jopa kaverit ovat ihmetelleet alakuloista olemustani, vaikka minulle ei koskaan iske edes syysmasennusta!

En aluksi osannut yhdistää asiaa toisiinsa, mutta kun kerroin parille kaverilleni lopettaneeni pillerit niin he ilmoittivat heti ihmetelleensä mitä minulle oli tapahtunut. Siispä jatkossa kuuntelen itseäni.

tuskinpa vaan masennuksesi johtuu pillereiden lopettamisesta. Jos johtuisi, niin asioiden pitais olla just toisinpain, eli olon pitaisi helpottua lopettamisen myota. Ei niita pillereita syoda mielialan vaihteluihin tai muihin masennussairauksiin ym. Kylla nyt sun pitaa menna laakarille ja hankkia ihan oikeat mielialalaakkeet, jos tuo on tilanne sinun kohdallasi. Ja jos et kuuntele muita, niin ala myoskaan kysele taalla sitten asioita.

Oletpas saanut kummallisia vastauksia. Voin kertoa oman kokemukseni: ilman pillereitä vasta hormonihirviö olenkin! PMS-oireet ovat ihan kamalat jo viikkoa etukäteen, menkat kestävät vähintään 7 päivää (poissaoloja töistä kun ei pysty mihinkään) tai jäävät välillä pois syyttä jne. Nyt kun olen käyttänyt vähän yli vuoden Yasmineita olo on kerrassaan mainio (ja käytän 2 laattaa putkeen). Eikä minulla todellakaan ole tarvetta millekään mielialalääkkeille: jostain syystä vain oma hormonitasoni on niin heittelehtivä että voin huonosti pienestäkin heilahduksesta kuten lähestyvistä menkoista johtuen... pillerit tasaavat noita heilahduksia ja ongelmia ei tule.

Toisaalta tuossa sinun tapauksessasi voi kyllä olla kyse ihan vaan oireista joita ilmaantuu hormonitasosi palautuessa normaaliksi (kestää aikansa ja loppuu sitten niin kuin pillerien sivuvaikutustenkin kanssa). Olet kuitenkin jo käyttänyt pillereitä suht kauan putkeen, joten poisjätöstä varmaankin tulee omia oireitaan.

Totta kai uskallat!
Itse lopetin noin 3 kuukautta sitten pillereitten syönnin.
Halusin päästä irti lääkkeiden syönnistä. Olin syönyt noin 4vuotta pillereitä ja halusin lopettaa siihen.

Pelkäsin myös että hyvässä kunnossa pysynyt ihoni tulisi rasvaiseksi, mutta huomasin ettei niin käynytkään (tai no kuukautisten aikaan hieman).
Voi hyvin olla ettei sulle tuu mitään ihon muutosta, koska jos alotit pillereitten syönnin 16wee ja nyt oot 7 vuotta vanhempi ei teini finnit enää välttämättä tule (koska oot jo päässyt siitä iästä ohi).

Ja voithan sä aina alottaa pillerit uudestaan jos siltä alkaa näyttää. itse oon ainakin tyytyväinen päätökseeni edelleen. Oon kuullut huonoja kokemuksia heiltä ketkä on monta vuotta syönyt pillereitä, joten ....niin

Hei alkuperäinen!!!

Ihmettelen kovasti sitä, että laitat tämän hetkisen itkuisuutesi ja mielialojen vaihtelut pillereiden lopettamisen piikkiin.
Ensiksikin aivan samoin kuin jos aloitat pillerit elimistö sopeutuu niihin n. 3 kk:den sisällä. Kun taas monen vuoden jälkeen lopetat pillereiden syömisen, ei siihen riitä viikko tai kaksi jolloin hormoonitasapaino olisi tasoittunut ja normalisoitunut. Siihenkin saattaa vierähtää kuukaisia.

Etkö maininnut, että olet juuri päättänyt pitkän parisuhteen?! Olisikohan tämä itkuisuutesi syy?
Olisi aika outoa jos et mitenkään reagoisi eroon. Ihmettelen, etteivät ystäväsikään ajatelleet tätä vaihtoehtoa jos kerran tiesivät erostasi.

et kirjoitti: ""Mistä sinulle tulee PMS-oireet mieleen? Sinulla ei ole sellaisia voinut olla, eikä niitä todennäköisesti tule vielä kymmeneen vuoteen. Ei ainakaan niin merkittävinä, että ne selvästi elämään vaikuttaisivat.""

Taisit sekoittaa PMS-oireet vaihdevuosioireisiin??!! Ne ovat täysin eri asia ja PMS-oireita(ennen menkkoja oleva oireyhtymä) voi olla kellä vaan.

Minä tässä mietin, että voisivatko Nuvaringit tasoittaa mielialanvaihteluitani..?.? Luomuna kuukautisten jälkeen on n. puolitoista vkoa todella hyvää aikaa ja sitten alkaa pikkuhiljaa kaikki ärsyttämään ja pinna kiristymään. Luomuna on periaatteessa kiva olla, mutta voivat ne keinotekoiset hormonit varmaan kyllä tasoittaakin oloa. Ainakin tasaisesti vapautuvat esim. juuri Nuvaring.. Itse en ole kyllä uskaltanut syödä hormoneita koko ikääni ja harvinaista on, jos pillerit sopivat noin hyvin kuin alkuperäiselle tuntuvat sopivan. Itse kyllä pelkäisin esim. rintasyövän herkempää mahdollisuutta, jos koko hedelmällisen iän käyttäisin hormoneja... Joskus 18 vuotiaana tuli Mercilonia syötyä ja silloin kyllä sain kaikki mahdolliset haittavaikutukset!!

Itse lopetin pillerit kesällä n. kahdeksan vuoden käytön jälkeen. Minulla oli lopettamisen jälkeen n. kuukauden ajan menkkakipuja, vatsa turvoksissa ja rintoja aristi. Kuukautiskierto meni sekaisin. Mutta sitten oloni normalisoitui ja olen mielestäni voinut paremmin kun pillereiden aikana.

Kyllä sillä omalla keholla menee vähän aikaa ennen kun oma hormonitoiminta pillereiden jälkeen käynnistyy, siitä voi varmaan aiheutua myös itkuisuus ym. Ei ole mikään ratkaisu aloittaa syömään pillereitä uudestaan sen takia. Joskus myös jotkin alitajuiset ajatukset voivat saada masentumaan, tuskin pillereiden lopetuksessa nyt ainakaan koko syy on masennukseen ja itkuisuuteen.

Poinntini on siis se, että ei se hormonitoiminta kerralla tasoitu pillereiden lopettamisen jälkeen vaan siihen varmaan menee ainakin viikkoja ellei kuukausia.