Usassa epiduraali tehokkaampi

  • Viestiketjun aloittaja Moderni nainen
  • Ensimmäinen viesti
missä mättää
Ihmettelen itse myös todella tätä lääkäreiden ja kätilöiden pihtausta epiduraalin kanssa. mulle oli erittäin tärkeää saada kivunlievitys heti synnytyksen alkutuskissa ja toivoin sitä etukäteen niin kirjallisesti kuin suullisestikin. kuitenkin jouduin odottamaan tuskassa useita tunteja, ennenkuin anastesialääkäri kerkesi tulla helpottamaan oloani. saa olla todella vaatimassa ja huutamassa kivunlievitystä. itse en enää loppuajasta siihen pystynnyt, mutta onneksi mieheni teki sen puolestani, että lievitystä ylipäätänsä saatiin. nyt eletään modernissa ajassa eikä vuotta pottusota ja kun lievitykset on keksitty NIIN MIKSI niitä on niin hankala saada???????????? :kieh:
 
Krisse-80
\
Alkuperäinen kirjoittaja 16.11.2005 klo 11:55 kaiken kokenut kirjoitti:
Monet kertovat, että epiduraali ei auttanut. Tässä onkin kyse siitä, mistä alkuperäinen kirjoittaja kertoo: Suomessa käytetään liian lievää seosta.
Mutta siinähän tapauksessa vaan vaikutusaika on lyhyt. Siis kysessähän oo PUUDUTUSaine, ei kipulääke, eli kyllä kait kaikki kivut pitäis lähteä, jos vaan pisto osuu oikeaan paikkaan.

Mun kokemukseni mukaan kyllä noita kivunlievityksiä oli halppo saada, mutta ehkä näin onkin isoissa sairaaloissa (itse synnytyis TAYSissa) ja pienissä asiat on vähän erilailla. Tai sitten kysymys on vaan hoitohenkilökunnan aseteista ja mun kohdalle osui kivunlievityksen kannalla olevat henkilöt. ;)
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 16.11.2005 klo 15:46 Krisse-80 kirjoitti:
Mun kokemukseni mukaan kyllä noita kivunlievityksiä oli halppo saada, mutta ehkä näin onkin isoissa sairaaloissa (itse synnytyis TAYSissa) ja pienissä asiat on vähän erilailla.
Varmaan sairaala vaikuttaa. Pienessä sairaalassa ei välttämättä esim. yöaikaan ole montaa lääkäriä ja jos sattuvat juuri olemaan jossain leikkauksessa tms. niin sieltä ei epiduraaleja lähdetä välillä laittamaan.

Itse en kyllä saanut TAYS:ssakaan, mutta siinä taisi olla syynä enemmänkin lääkärin asenne (seuraava lääkäri ihmetteli miksei sitä oltu laitettu...) :headwall: .
 

Yhteistyössä