urakysymys

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Hulina
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

Hulina

Vieras
Kertokaapa mielipiteenne minua pitkään askarruttaneeseen kysymykseen...

Olen tehnyt lastentarhanopettajan hommia vuosikaudet, mutta tämän viimeisen vuoden yksityisen perhepäivähoitajan töitä. Minulla on kotona kaksi omaa ja kaksi hoitolasta.
Alunperin ajattelin tekeväni tätä pph:n hommaa väliaikaisesti noin 1,5 vuotta, mutta huomaan kuitenkin pitäväni tästä työstä koko ajan enemmän ja enemmän. Kerkesin kyllästyä päiväkotielämän ikuiseen kiireeseen ja siihen, ettei lapsille oikeasti jäänyt aikaa kaiken paperityön rinnalla. Nykyisin aikaa lapsille on, mutta toisaalta minua vaivaa nykyisen ammattini arvostuksen puute. Koin saavani enemmän arvostusta eskariopettajana kuin nyt perhepäivähoitajana. Ei ole kivaa joutua selittelemään ihmisille, että miksi minä nyt tälla lailla teen...

Mitä tekisitte minun tilanteessani? Jatkaisitteko pph:n töitä, vai hakeutuisitteko kodin ulkopuolelle töihin (mikä tietysti tarkoittaisi sitä, että 5v. ja 1,5v. lapset pitäisi laittaa myös hoitoon)?

Niinhän se on, että lasten hoitoa ei arvosteta. Kuinka moni kotiäiti väsyy ja masentuu, koska ympäristö katsoo lasten hoitoa laiskotteluna, vaikka on kovaa työtä.

En osaa vastata. Miten luja luonne sinulla on. vaatii rohkeutta tehdä kuin sydän sanoo.

Kysymys on omasta elämästäsi =) Jos olet nyt tyytyväinen (niinkuin kuulostaa), jatkaisin sinuna samaa rataa. Voithan miettiä asiaa uudestaan, sitten kun lapsesi ovat isompia. Itse arvostan suuresti perhepäivähoitajia ja suren heidän pientä palkkaa ja toisinaan pitkäksi venyviä työpäiviä. :flower: =)

Peesaan valdemaria. Teet sitä mistä nautit. Ymmärrän kyllä, että ärsyttää tilittää ratkaisuaan ulkopuolisille vaikka se ei heille kuulu.

Minun näkökannasta pph arvo on nousussa (harmi ettei se todellakaan näy palkassa). Hyvä hoitaja on oikea kultakimpale.

Itse olen suunnitellut vaihtavani alaa parin vuoden päästä kun lapset ovat isompia. Palkka putoaisi tämän johdosta reilusti mutta jos sen myötä olen tyytyväisempi työhöni niin eiköhän se kannata.

Tsemppiä sinulle arvokkaaseen työhön. :hug:

Meillä toimii täällä ihan koulutettu lastentarhanope pph:na ja mukava kun mikä. Tykkää työstään ja sen kyllä näkee. Jatka vain kun tykkäät. Mielummin minäkin pph:lle lapseni pienenä vein kun tarhaan. Nyt päikkärissä kun isompi tulee 6 ja pienemmän puheen kehityksen takia suositeltiin.

Jatka ihmeessä, ja häntä pystyyn vaan! Ajattele asia niinpäin, että muut ovat vääärässä kun eivät tajua työsi hienoutta ja ratkaisusi rohkeutta! Samalla voi ehkä omalta osaltasi kohottaa ammatin arvostusta!

Yhteistyössä