"Ura" Mitä te pidätte urana?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Wiw
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
W

Wiw

Vieras
Täällä monesti saaa lukea että "ura ei ollut niin tärkeä, että valitsin mielummin hoitovapaan". Ja sitte käy ilmi että se "ura" oli Siwan kassalla työskentelyä. Itse ajattelen, että ura on vähän enemmän kuin siivousta tai kassaneitinä olemista. Siihen panostetaan muutakin kuin 8h/pv/vk, sillä on mahdollisuus edetä... Mitä te pidätte työnä ja mitä urana?

Ihan yksi hailee. Jokainen pitäköön uranaan ihan mitä haluaa, kunhan itse pitää työstään.

Miksi kassanedin ura ei voisi olla ura? Voihan siinäkin edetä kassavastaavaksi, myymäläpäälliköksi ja lopulta vaikka oppia saatuaan itsenäiseksi kauppiaaksi franchising -sopimuksella...

Minä olen sitä mieltä, että kaikkien panos on tärkeä; myöstyöelämässä.

Mulle ura on työ joka on jatkunut pidempään kuin muutaman vuoden. Toiselle ura voi merkitä työtä jossa on edennyt jonkin tietyn kaavan mukaan ns. huipulle tai muuten hyvään asemaan.

No mä perustin oman yrityksen pari vuotta sitten, ja tarkoituksena on myös kasvattaa sitä, ettei se jäisi vain yhden naisen yritykseksi. Onko se ura? En tiedä. Mulle se on tällä hetkellä työtä jota rakastan, ja iso osa elämää. Akateeminen tutkinto mulla on, ja työ on tutkintoa vastaavaa.

Näin pikaisesti ajattelisin että työ on sellainen jossa ei ole tarkoitus edetä, tai vaihdellaan töistä toiseen. Eli vaikka se kaupan kassa joka on ajatellut olla kaupan kassana hamaan eläkeikään asti. Vieläpä siinä samassa kaupassa johon meni parikymppisenä töihin.

Uran käsitän enemmän päämäärähakuisena työnä. On suunnitelma, vaikka edetä siksi myymäläpäälliköksi, päästä eduskuntaan tai jotain vastaavaa. Sellainen missä edetään ja kehitytään koko ajan.

Ihan ot mutta pakko mainita kun tuli aloituksesta mieleen miten mun esikoinen 11-vuotiaana puhui ihan tosissaan missä kaikissa jääkiekkojoukkueissa oli siihen mennessä uransa aikana pelannut :D:heart:

Tuo päämäärähakuisuus on mullakin yksi mikä tulee mieleen kun mietin mitä "ura" pitää sisällään verrattuna työhön. Pääsääntöisesti miellän uraa rakentavat myös kouluttautuneiksi, en jotenkin osaa pitää pitkän tähtäimen urasuunnitelmana mennä suoraan peruskoulusta kaupan kassalle ja toivoa pääsevänsä myymäläpäälliköksi vain töitä tekemällä. Mun mielestä se on työn tekoa ja toiveita ylenemisestä.

Jos mietin omalta kohdaltani, niin mulla on tarkoituksena tehdä töitä koska on pakko, ei tehdä uraa. Olen kouluttautunut, kyllä, mutta haluan silti vain työpaikan josta pääsen helposti vaihtamaan toiseen jos kyllästyn ja teen vain töitä sen 37,5h/vk.

Jos taas haluaisin "tehdä uraa", olisin tietenkin jättänyt lasten teon myöhemmälle (eli väliin) ja hakeutunut hyvät etenemismahdollisuudet sisältävään duuniin suoraan koulusta, tehnyt niska limassa töitä jotta saan edettyä, olisin kouluttautunut lisää ja pysynyt ajan hermolla, pitänyt huolta että etenemismahdollisuudet on aina olemassa eikä tule pitkiä poissaoloja työelämästä jne..

Mikä sitten on työura? Eikö se oli vähän sama kuin työhistoria? Mutta en mäkään urana pidä sitä, että on siwan kassalla. Itse tosin olen valinnut hoitovapaan ja työura katkolla sen aikaa, kunnes taas jatkuu siitä mihin jäi ennen äitiyslomaa.

[QUOTE="vieras";22974654]Mikä sitten on työura? Eikö se oli vähän sama kuin työhistoria? Mutta en mäkään urana pidä sitä, että on siwan kassalla. Itse tosin olen valinnut hoitovapaan ja työura katkolla sen aikaa, kunnes taas jatkuu siitä mihin jäi ennen äitiyslomaa.[/QUOTE]

Voiko sanoa työhistoriaa työuraksi jos se koostuu pätkätöistä eri aloilta pitkin tauoin? Yritän miettiä vaihtoehtoja :)

Ajattelin jotenkin niin, että sellainen työ ei ole uraa, missä ei edetä minnekään. Eli tehdään sitä samaa perustyötä vuodesta toiseen, palkka pysyy samana koko ajan pois lukien tietysti silloin, kun tulee lain sallimat palkankorotukset. Ura on jotain sellaista, että sinä koko ajan kehitytään ja saadaan ylennyksiä.

Mä ajattelisin sen asenteena. Ura voi olla vaikka siwan kassalla, jos siihen on sitoutunut, haluaa kehittää itseään siinä (vaikkei yleniskään juuri mihinkään, perustyö pysyis samana).
Sit jos käy töissä vain rahan takia eikä siihen työhön oikeasti ole sen kummemmin mielenkiintoa, ja jäis pois heti jos mahdollista, sellaista en näe urana.

Itse toimin asiantuntijatehtävissä, mutta tavallisena duunina minäkin tätä pidän. Ura on minunkin mielestäni tavoitteellista ja nousujohteista. Mulle lapset ovat ykkösiä, ja siksi en ajattele tehdä 'uraa'. Ehdin tehdä sitä myöhemminkin, jos on haluja, toistaiseksi on hyvä näin.

Yhteistyössä