unisex talvihaalari

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kiitos jos joku auttaisi
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

kiitos jos joku auttaisi

Vieras
koska olen näitä paljon parjattuja sukupuolineutraaleja kasvattajia, en halua lasteni vaatteiden viestivän lapsen sukupuolta. Nyt on edessä talvihaalarin metsästys, ja tavaraton lastenvaateosastolla iskee epätoivo - pelkkää vaaleanpunaista tai vaalean/tummansinistä eli juuri inhottavat perinteiset sukupuolirooliväritykset. Osaisiko joku kertoa mistä kannattaisi katsella tai mistä netistä voisi tilata (en asu pk-seudulla joten valikoimat eivät ole täällä kovin kummoiset).
Ilmeisesti vuosi vuoden jälkeen meno pysyy aina samana eivätkä vanhemmat anna valmistajille/sisäänostajille palautetta siitä että unisex-värejä ei ole eikä tule.... en nyt usko olevani ainoa maailmassa joka haluaisi neutraalin värityksen haalareita, esim. juuri jotain oranssia, violettia, limeä jne.

No et ole ainoa... Minäkin olen etsinyt tytölleni nättejä unisex-vaatteita, joita voisi yhdistellä sekä "tyttöjen että poikien värisiin" vaatteisiin ja asusteisiin. Olisi kiva ostaa jotain laadukasta ja pitkäikäistä, jonka voisi kierrättää seuraavallekin lapselle. Mutta ehkä vaatevalmistajat eivät tällaista halua. Jokaiselle pitäis vaan hankkia uusi ja mahdollisimman kallis.

Alkuperäinen kirjoittaja kiitos jos joku auttaisi:
koska olen näitä paljon parjattuja sukupuolineutraaleja kasvattajia, en halua lasteni vaatteiden viestivän lapsen sukupuolta. Nyt on edessä talvihaalarin metsästys, ja tavaraton lastenvaateosastolla iskee epätoivo - pelkkää vaaleanpunaista tai vaalean/tummansinistä eli juuri inhottavat perinteiset sukupuolirooliväritykset. Osaisiko joku kertoa mistä kannattaisi katsella tai mistä netistä voisi tilata (en asu pk-seudulla joten valikoimat eivät ole täällä kovin kummoiset).
Ilmeisesti vuosi vuoden jälkeen meno pysyy aina samana eivätkä vanhemmat anna valmistajille/sisäänostajille palautetta siitä että unisex-värejä ei ole eikä tule.... en nyt usko olevani ainoa maailmassa joka haluaisi neutraalin värityksen haalareita, esim. juuri jotain oranssia, violettia, limeä jne.

..pitää tehdä elämästä noin hiton hankalaa? Kun se nyt kuitenkin on niin että tässä maailmassa ne sukupuolet ovat ja pysyvät samoin kuin tietyt sukupuoleen sidotut elämän perustotuudet. Mitä pahaa siinä on, että lapsesta näkee ulospäin onko tyttö vai poika?

Ei vaan ymmärrä, kaikella kunnioituksella.

Alkuperäinen kirjoittaja miksikäs:
Alkuperäinen kirjoittaja kiitos jos joku auttaisi:

..pitää tehdä elämästä noin hiton hankalaa? Kun se nyt kuitenkin on niin että tässä maailmassa ne sukupuolet ovat ja pysyvät samoin kuin tietyt sukupuoleen sidotut elämän perustotuudet. Mitä pahaa siinä on, että lapsesta näkee ulospäin onko tyttö vai poika?

Ei vaan ymmärrä, kaikella kunnioituksella.

Niin, jos luit kysymykseni niin halusin vinkkejä haalareista, en kasvatusideologiastani. Kasvatusideologiani kun ei kuulu kenellekään eikä kenelläkään ole mielestäni mitään tarvetta tai edes oikeutta siihen puuttua.

Asiat eivät ole ollenkaan hankalia silloin kuin kasvattaa sukupuolineutraalisti. Katsos kun sukupuolta ei kielletä eikä sitä mitenkään tukahduteta - kyse onkin siitä että kasvatus tehdään niin että lapsille ei ilmene, välity eikä asetu automaattisia sukupuoliROOLEJA jotka ovat yhteiskunnallista ja kulttuurista alkuperää, ei biologista.

Eli siis tytöt on tyttöjä, pojat poikia, mutta eivät automaattisesti ominaisuuksiltaan keskivertosteotypiaa vastaavia.

Mutta, olen aina näissä keskusteluissa huomannut sen että konservatiivien kanssa on turha jankata tästä asiasta. He eivät ymmärrä kulttuurisen sukupuolen ja biologisen sukupuolen eroa eivätkä käsitteitä ja tulkitsevat aina että sukupuolineutraali kasvatus on sitä että pojat väkisin puetaan vaaleanpunaisiin sukkahousuihin... (tämä nyt ei ollut siis loukkaus äskeistä kirjoittajaa kohtaan vaan ihan yleensä asenne johon olen törmännyt).

Kiitos siis jos joku jaksaisi vastata tuohon HAALARIN valintaan eikä kasvatustavan valintaan!

Helpottaisi vähän jos tietäisi mitä kokoa etsit mutta esim. Reimalla on tämänkin talven mallistossa paljon unisex-värejä. Monet lastenvaatekauppiaat tilaavat niitä suoraan asiakkailleen, eli katsot vaikka mallin Reiman sivuilta ( http://www.reima.fi/product_search/ ) ja menet paikallisen Reiman jälleenmyyjän puheille. Siellä on harmaata, punaista, oranssia, vihreää. Samaten Ticket to Heaveniltä ja Minymolta löytyy ruskeaa, vihreää jne.

Alkuperäinen kirjoittaja browneyes1:
Helpottaisi vähän jos tietäisi mitä kokoa etsit mutta esim. Reimalla on tämänkin talven mallistossa paljon unisex-värejä. Monet lastenvaatekauppiaat tilaavat niitä suoraan asiakkailleen, eli katsot vaikka mallin Reiman sivuilta ( http://www.reima.fi/product_search/ ) ja menet paikallisen Reiman jälleenmyyjän puheille. Siellä on harmaata, punaista, oranssia, vihreää. Samaten Ticket to Heaveniltä ja Minymolta löytyy ruskeaa, vihreää jne.

kiitos erinomaisesta vinkistä sinulle! heti löytyi useampikin hieno unisexmalli - kauppojen sisäänostajat näemmä ovat sitten kovin konservatiivisia kun noita unisexvärejä ei siellä ole koskaan, tai sitten saattaa olla että osa reiman malleista menee vain vientiin ulkomaille. Joka tapauksessa, otanpa yhteyttä reiman jälleenmyyjään ja yritän sitä kautta saada neutraalimman sävyisen haalarin. Kiitokset!

Reiman vinkin olisin minäkin antanut, siellä on monenväristä. Monissa peruskaupoissa kylläkin on todella suppeat valikoimat (varmaan joku sopimus-kartelli kauppojen välillä... että vain tietyt saa ostaa tiettyjä niin ei tule suurta kilpailua ja saavat pyytää korkeita hintoja...) Sokoksella on jonkun verran Reimaa, mutta sielläkin aika perusvärejä usein, kun etsimällä etsii niin löytää kyllä unisex-värejä, omalla lapsella ollut vihreää, ruskeaa ja oranssia reimaa. Kivannäköisiä ja voi sitten kierrättää muillakin lapsilla, jos vaan ovat enää ehjiä. Toivoisin kyllä enemmän unisex-värejä myös cm/prisma-akselille... mutta siellä on kyllä sitten kaikkein konservatiivisimmat sisäänostajat tai sitten noissa muissa kuin reima merkeissä on saatavilla eri värejä niin huonosti. Laitoin tästä asiasta juuri palautetta Sokoksen ostajille, että laajentaisivat värivalimoimaansa...

Hmm, miksi aina pitää taustalla jokin aate tai ideologia? Jo kahdessa talvihaalariketjussa ollaan jo elämää suurempia kysymysten parissa. Okei hyvä niin, mutta minä tunnustan, että pyrin ostamaan unisex-vaatteita siitä syystä, että voisin kierrättää ne myös seuraavalla tulokkaalla. Koska ei ole tiedossa kumpi tulee, on otettu tällainen linja.

Katso myös www.sisukas.net nettikaupan valikoima, siellä on paljon kivaa, vaikka kylläkin aika kallista. Itse etsin kans unisex-haalaria, jonka voisi säästää seuraavalle lapselle. Itse olen tykästynyt Ticket to heavenin malleihin, joista löytyy mm. turkoosia, ruskeaa, limenvihreää ym. kivoja värejä :)

Yhteistyössä