Unipussittelijat...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Kenguru
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

Kenguru

Vieras
Onko " järkeä " ostaa unipussia 9 kk vauvallemme???
Hän kova pyörimään unissaan ja usein ilman peittoa käpertyneenä milloin minnekin nurkkaan... : (
Talvella makuuhuone melko viileä. Ja ajattelin, josko rauhoittaisi muutenkin pussissa nukkuminen. Heräilee muutaman kerran yössä ja todella kova pyörimään.
Nyt kyselen teiltä neuvoa, kun ei kokemusta asiasta ole!! Kiitos! : )

tottakai on järkeä, meillä ainakin jos tyttö nukkuu ilman pussia löytyy aamulla poikittain pinniksestä, jos nukkuu unipussissa löytyy suurinpiirtein samasta asennosta kun sänkyyn on laitettukin! Tyttö on vasta 2 kk ja nyt jo vaeltaa sängyssään (älä kysy miten se sen tekee...)!

meillä vauva on noin 4kk ja viimeset 4 viikkoa on nukkunut pussissa, hyvin menee. ilman sitä peitot potki heti pois, joten se oli pakko hommata. ihan kiltisti siellä nukkuu, tykkää kyllä. kaverini 2,5 poika nukkuu vieläkin unipussissa!

Kiitos teille vastauksista! Sitä lähinnä mietin, että onko liian iso pussiin laitettavaksi, mutta niitä isompiakin olemassa... Pitänee mennä katsomaan kaupungin tarjonta!!! : )

Meillä on tytöllä ollut unipussi (80 cm) käytössä 2 kk:sta alkaen. Nyt hän täyttää pian 10 kk ja sama pussi menee vielä, muttei hirveän kauan. Sitten pitää pohtia, hankitaanko vielä taapero-unipussi vai mitä tehdään. Unipussi on siitä kätevä, että se pysyy kyllä paikoillaan, tosin pyörimiseen se ei vaikuta eli lapsi voi siinä pyöriä, kontata ja jopa nousta seisomaan, kaikki käy. Jos teillä on kovin viileä huone, osta lämmin villa-/fleece-/topattu unipussi ja alle vain pitkähihainen body.

Millaiset unipussit teillä on?
Mä en ole sellaista ostanut, kun ne mitä olen nähnyt on mielestäni sellaisia, että vauvan on mahdollista pyöriessään jäädä jumiin sinne sisälle...? Nyt näin nettikaupassa sellaisiakin joissa oli samanlaiset olkaimet kuin potkupuvussa, siinähän vauva ei pääsisi kääntymään pussin sisään, mutta kädet jäisi paljaiksi..?

Minä olen unipussien suuri puolesta puhuja :)

Meillä tyttö on nukkunut Noukies unipussissa (90-110 cm) puolivuotiaasta. Nyt tyttö on 1,5-vuotias ja samankokoisessa pussissa nukkuu edelleen eikä loppua näy :)
Pussissa on kädet paljaana, mutta se ei ole pitkähihaisen pyjaman kanssa mikään ongelma. Ilman on kuitenkin hyvä päästä vähän kiertämään pussiin, ettei tule liian kuuma.

Minä olen tilannut pussit osoitteesta www.kultapieni.com

Meillä on saksalainen Glück-merkkinen froteinen unipussi, nyt talvella tytöllä on alla potkari kun se on melko ohkainen. Jos meillä olisi paksumpi pussi, laittaisin pelkän bodyn. Jossakin toisessa ketjussa joku niin kiihkoili, ettei muka IKINÄ saa laittaa yökkäreitä unipussissa nukkuvalle vaan pelkkä body, mutta minusta se niin riippuu pussin materiaalista, huoneen lämpötilasta ym. Ja kiva kuulla, että mopsiskin laittaa pyjaman omalle lapselleen unipussiin. Pitääkin meidänkin tarkistaa nuo sivut ja muutenkin perehtyä isompiin pusseihin (meidän siis 80 cm ja pian jäämässä pieneksi).

Onko kukaan käyttänyt unipussia aivan vastasyntyneellä? Mitä materiaalia ja minkä kokoinen on vastasyntyneen unipussi eli millaisen unipussin olet kokenut parhaaksi aivan pienellä vauvalla?
Miksi unipussiin ei saisi laittaa yöpukua? Eikö tärkeintä ole, ettei lapsella ole liian kylmä tai kuuma?

Mun mielestä unipussiin voi laittaa mitä tahansa päälle. Idea on se, että vauvalla on jalat paljaana ja jonkun tutkimuksen mukaan kun vauva tuntee molemmat paljaat jalkansa, niin se rauhottaa... Tosin suurin osa vauvoista nukkuu puku päällä peiton alla...

Meillä oli käytössä ihan vauvalla pitkähihanen body ja tarpeen mukaan laiton pussin päälle lakanan, pyyhkeen tai ohkasen peiton (kylmä makkari & out pussi).

Alkuperäinen kirjoittaja pian äiti:
Onko kukaan käyttänyt unipussia aivan vastasyntyneellä? Mitä materiaalia ja minkä kokoinen on vastasyntyneen unipussi eli millaisen unipussin olet kokenut parhaaksi aivan pienellä vauvalla?
Miksi unipussiin ei saisi laittaa yöpukua? Eikö tärkeintä ole, ettei lapsella ole liian kylmä tai kuuma?

Ihan pieniäkin unipusseja on, mutta minä en ihan vastasyntyneelle pussia ostaisi. Pussi jäisi kovan kasvun vuoksi hetkessä pieneksi ja ihan pienethän eivät peittoa vielä saa potkituksi pois. Vastasyntyneelle peitto on siksi ihan hyvä vaihtoehto. Meillä neiti ei enää nelikuisena pysynyt peiton alla.

Materiaalin ja huoneenlämpötilan mukaan on tietysti lapsi puettava pussiin. Nuo Noukiesit on mielestäni sopivan paksuisia. Talvella puen pussiin pitkähihaisen pyjaman. Syksyllä ja keväällä riittää body. Kesällä meillä on sitten ohuempaa materiaalia oleva kesäpussi.

Unipussi on kyllä ihan hyvä juttu, mutta Suomen olosuhteisiin aika kuuma. Eli sen alle ei kannata laittaa kyllä kuin korkeintaan body. Saksassa on huoneiden lämpötila keskimäärin 5-7 astetta kylmempi (ihan yleisesti). Suomalaiset palelevat Saksassa, kun siellä lämmitetään huonosti ja rakennetaan asunnot kevyemmin. Asuttuani Saksassa rupesin vähitellen tottumaan siihen kylmyyteen. Nyt palattuani Suomeen tuntuu, että joka asunnossa on liian kuuma.

Itse olen käyttänyt vastasyntyneellä unipussia ja nyt poika on 2 kk:n ja nukkuu edelleen unipussissa. Meidän unipussi on fleece-kangasta ja siinä on myös hihat. Alla olen pitänyt potkuhousuja. Yöimetän pojan unipussissa ja siirrän takaisin omaan sänkyynsä ja vaikka sänky on ehtinyt jäähtymään, ei sillä unipussissa ole niinkään merkitystä. Itse näen unipussin suurimman edun juuri tuossa, että koko paketti pysyy lämpimänä imetyksestä huolimatta.

Eli laitatteko nettiosotteita,mistä tilaatte unipusseja. Tuo kultapieni.com tulikin jo sieltä,mutta onko muita hyviä? Haluaisin tytölleni ohuen unipussin,kun pyjamaa pidetään aina yöllä kuitenkin. Tyttö kuitenkin valvoo vielä iltapesujen jälkeen jonkun aikaa ja en viitsisi käyttää pelkkää bodya tai laittaa unipussia heti iltapesujen jälkeen.

Nuo nuppuliinan sivut ovat uskomattoman surkeat. Kun haluat ostaa jotain, vaihtoehdot eivät avaudu yksityiskohtaisesti vaan "lisää ostoskoriin"-valikosta aina tarjotaan vain yhtä, sitä viimeisintä mallia! Käsittämätöntä...

Muita osoitteita on: www.meandmama.fi
www.pikku-eero.net ja esim. www.pompoli.net

On varmasti paljon muitakin...

Moi,

jos vähänkään on käsityötaitoinen niin sellaisen unipussin voi toki tehdä itsekin. Minä tein omani pehmeästä trikookankaasta jonne laitoin vanun sisälle. Neppariolkaimet, vetoketju sivulle ja muutama silitettävä painokuva rintapieleen niin se oli siinä. Hvyin nukkui meidän neiti pussissaan ja helposti siirtyi myöhemmin peiton käyttäjäksi kun aika koitti.

Tuolla pikku Eerossa on toppaamattomia unipusseja jos tuntuu että haluaa vähän ohkaisempaa käyttää.

pian äiti & mopsis: Minulla on semmonen esca for kids, ostettu pikku kengurusta, jonka saa lyhennettyä pienelle vauvalle kääntämällä alaosan ja laittamalla neppareilla kiinni. Semmosta myyjä suositteli n.60cm vauvalleni, kun sanoin etten ihan heti haluais joutua ostaa isompaa.