Unipussi vai kapalo?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja uusi tuttavuus
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
U

uusi tuttavuus

Vieras
Kumpi parempi vastasyntyneelle (talvivauva), unipussi vaiko kapalo? Valmiskapalo vai itse taiteiltu? Merkki?

Ei ole kokemusta aikaisemmin, uusimmalle tulokkaalle tahtoisin kokeilla :)

Niin ja onko sitten isompi vauva (vaikka n.4kk) vaikea totuttaa nukkumaan ilman kapaloa?

Ei kumpaakaan. Vauva kääritty peittoon pienenä ja myöhemmin paksuhko yöpaita. Unipussiin ainakin hankala totuttaa vanhempana, ja vauvana se oli musta hankala vaipanvaihdoissa ja syötöissä, ja lisäks lämpötilaa hankala säädellä.

Kokeilin keskimmäisellä unipussia ja muuten oli ihan kiva mutta kun vauva jäi syötön jälkeen viereen nukkumaan niin oli sitten aivan hikinen siellä pussissa. Vaikka keskitalvella syntyi. Esikoinen oli viluinen ja hälle ois ehkä olukki hyvä..

Vastasyntynyttä oon jonkunverran kääriny kapaloon ja on mulla se tuntuma että se rauhoittaa unta, mitään valmiskapaloa ei ole ollut vaan oon käyttäny lakanaa tms jotka ei oo kyllä kovin hyvin toiminu ja kokeilut on jääny aika vähäisiksi, mutta ehkä tuommoinen valmiskapalo vois olla hyvä. Ainakin jos lapsen sitten purkais kapalosta jos ottaa sen viereen nukkumaan.

Riippuu aivan vauvasta viihtyykö kapalossa vai ei. Meillä kaksi on viihtyneet hyvin, kolmas taas raivostui siitä kun ei käsiään saanut liikuteltua. Mutta niille vauvoille, jotka kapalosta tykkää se on TOSI hyvä.

Niin ja meillä on kahdella ekalla siirrytty sitten kapalosta unipussiin ilman mitään ongelmia. Tämän kolmannen nukutan unipussissa, mutta ekan syötön yhteydessä riisun pussin, vaihdan vaipan ja otan oman peiton alle. Se unipussin pukeminen on kuitenkin jo pienellekin (nyt 3kk) hyvä rutiini, vauva mun mielestä tajuaa paremmin että nyt käydään yöunille.

Meillä kapalo toimi hyvin. Sitten kun lapsi liikkuu enemmän, niin lakanasta kiedottu kapalo väljenee itsestään. Eli vauva ikään kuin vähitellen opettaa itsensä pois. Näin ainakin meillä meni.

Meillä kans oli alkuun lakanasta itse taiteltu kapalo käytössä, ja sitten pikkunen rupes itekseen löysyttää sitä ja avaamaan paketin. sitten siirryttiin peittoon, ja pian unipussiin kun muksu osas jo vähän likkua eikä peitto oikein pysynyt päällä. Eli molemmat olen todennut hyviksi, mutta vauva myös nukkunut omassa sängyssä että ei ole ollut ongelmaa hikoilun kanssa.

vauvan peittoon kääräistynä, tai sitten vanupussissa nukuttaa. fleecepalan voi itse leikata, ja siihen kääriä tiukasti. Yöt kun ovat erilaisia, toisinaan eri keinot käytössä. Meillä ei ole koskaan toteutunut vauva+peitto päällä, potkiutuu pois. Kokohaalariyöpit on kans hyviä. Joskus on nukkunut täysissä vaatteissa ilman peittoakin. Nukkuu myös ulkovaatteisillaan kun kotiin tullaan, herättyään vasta riisutaan. Myös lampaantaljalla olen nukuttanut. Ihanan lämmin sellainen. Puklut saa pois harjaamalla hiusharjalla.

Yhteistyössä