polven tähystys, nukutus vai puudutus?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kumpi parempi
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

kumpi parempi

Vieras
mulla olis ens viikolla edessä polven tähystysoperaatio. polvi vaivannut jo monta vuotta, koskaan en sitä ole kuitenkaan pahemmin loukannut. polvilumpio kulkee väärässä linjassa joka osaltaan aiheuttaa kipua. magneettikuvissa näkyi myös että nivelessä oleva rasva (en muista tarkkaan missä sijaitsee, jossain polven etuosassa) on ärsyyntynyt joka myös aiheuttaa sitä särkyä.
ortopedini mukaan edessä voi olla isompi leikkaus missä korjataan ton lumpion liikerata, mutta ensin nyt tämä tähystys.

nyt kuitenkin kysyn teiltä, jos jollain on kokemusta, että kumpi olis parempi nukutus vai tähystys? saan itse päättää siis kumman haluan. jännitän helposti, joten siltä kannalta nukutus olisi minulle mieluisampi. saako kuitenkin esim. jotain rauhoittavia vaikka päätyy pelkkään selkäydinpuudutukseen? oon myös aika kärsimätön joten se vajaa tunnin täysin paikallaan olo aiheuttaa jo varmasti vaikeuksia ilman jotain rauhoittavaa.. :p

Spinaalipuudutuksessa ei ole mitään "pelkkää", se on hyvä ja toimiva anestesiamuoto varsinkin polviskopioissa :) Saat rauhoittavan esilääkkeen ennen saliin menoa ja salissa tarvittaessa lisää sekä ennen puudutusta että sen jälkeen. Myös puudutus + sedaatio -yhdistelmä on usein käytetty, eli spinaalipuudutuksen lisäksi saat joko täsmäannoksina rauhoittavaa lääkettä ja kipulääkettä tai unettavaa ainetta ja kipulääkettä ja voit torkkua rauhassa tietämättä sen kummemmin, mitä sermin takana puuhaillaan. Ja vaikka olisit hereilläkin, niin ainakin meidän sairaalassa on mahdollisuus kuunnella radiota tai musiikkia kuulokkeilla, siinähän se tunti hujahtaa.

mulle sanotiin että jos ottaa puudutuksen niin se ei ole niin kipeä se polvi kun heräät täydestä unesta,ja kyllä sain sen verran hyvät lääkkeet ja puudutukset että ei ollut tietoa mitään leikkauksesta eli suosittelen puudutusta ehdottomasti!!

Yhteistyössä