Uniongelmista kärsivät/ tietävät hoi!

  • Viestiketjun aloittaja Hyväksi nukkujaksi haluan mä
  • Ensimmäinen viesti
Hyväksi nukkujaksi haluan mä
Lyhykäisyydeessään: oon melkoisen huono nukkumaan ja oon kärsiny useista erilaisista uniongelmista elämäni aikana.

Haluisin kuulla, millasia ongelmia teillä palstalaisilla tai teidän läheisillä on uneen liittyen ollut ja varsinkin se kiinnostaisi, että mimmosia apukeinoja ootte ongelmiin löytäny? :)
 
zzzzzz
Pari tuntia ennen nukahtamista kaikki nettitouhut pois. Televisiokin vähän niin ja näin. Ei kännykkää makuuhuoneeseen. Sopiva nukkumislämpötila. Riittävä pimennys. Korvatulpat.
 
"piipula"
meillä radio yöpöydällä kaikki yöt auki erittäin hiljaisella jos ja kun heräilee yöllä silloin tarkasti kuuntelen ja siten suljen asiat pois mielestä, yöllähän tulee kaikenlaista mieleen.siihen sitten nukahtaa
 
Rauhoittavat yrtit ja luontaistuotteet: kamomilla, valeriaana, passiflora, kauranversouute nyt ainakin. Youtubessa on myös nukahtamiseen tarkoitettuja rentoutuspätkiä, mutta suurin osa niistä on englanniksi. Suomeksi rentoutuslevyjä voi löytää Prismoista tms.
Melatoniinia voi myös ostaa ilman reseptiä, joten sitäkin kannattaa kokeilla.

Kaikki kofeiinipitoinen pois, aamuisin juon ehkä teetä, kahvia tai energiajuomaa, mutta en enää kahden jälkeen päivällä.

Syön myös nukahtamislääkkeitä, mutta mulla on tosi pahoja univaikeuksia.
 
vieras2
Pimeys ja hiljaisuus auttaa, toisilla myös melatoniini, jota kannattaa ainakin kokeilla. Meillä on omat makuuhuoneet, kun kumpikin on huonoja nukkujia, jos toinen vieressä yhtään pyörii tai muuten häiritsee. Yksin nukutaan hyvin.

Mulla on työt kotona, ja niiden kanssa menee yleensä nukkumaanmenoon asti. Se on aina huono juttu, aivot jää "päälle", vaikkei sen koommin mitään asioita mielessä vatvoisikaan.
 
"veera"
Mulla 3 mg melatoniini auttanut, lisäksi viileä makuuhuone, lämmin peitto, silmalaput, korvatulpat, ei kofeiinia 16.00 jälkeen eikä myöskään sokeria. Rentoutumista/jotain kivaa ennen nukkumaan menoa. Tärkeänä iltarutiinit ja nukkumaanmeno ja nousu samoihin aikoihin. Viimeiset auttavat vasta pitkän ajan päästä. Akuutissa tilassa pyörin tunteja sängyssä, mutta melatoniini antoi väsymystä iltaisin, jota en ollut kokenut pariin vuoteen. Ulkoilu ja liikunta päivisin. Kirkasvalolamppu aamuisin talvella ym.

Sauna ym. voi auttaa jollain. Oon vuosiin nukkunut tämän talven suhteellisen hyvin, kesä pelottaa, kun on valoisaa ja lämmintä...
 

Yhteistyössä