Unikoulusta

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ani1
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

ani1

Vieras
Luin joskus tältä tai joltain muulta palstalta kirjoituksia eri unikouluista joita jotkut ovat kokeilleet kotonaan, mutta en nyt löydä yhtä tiettyä kirjoitusta jossa oli mielestäni meille luultavasti sopiva tyyli opettaa lapsi nukahtamaan itse yö- ja päiväunille.

Meillä siis pian 10 kk ikäinen lapsi ja olemme itse tehneet sen virheen että olemme tuttipullolle syliin nukuttaneet lapsen ja siitä nostaneet omaan pinnasänkyynsä. Välillä tuo toimikin tosi helposti, joten emme sitten ole saaneet aikaiseksi lopettaa tuota tapaa. Mutta nyt on ollut jonkin aikaa tosi hankala saada lapsi untenmaille, joten tuli vaan mieleen, että tuonakin aikana kun koittaa nukuttaa lasta, voisi tehdä jotain kotihommia vaikka tai mennä itse jo yöpuulle. Ja eihän tarhassakaan kukaan lasta päiväunille nukuta vaan hänen pitäisi itse osata nukahtaa jne.

En muista tarkkaan millainen tämä unikoulu oli jota ajattelin että voisin kokeilla, mutta siinä oli jotain sellaista että kun lapsi on laitettu sänkyynsä ja jos ei sinne itsekseen suostu "suosiolla" jäämään, niin katsotaan kellosta aikaa ensin oliko se nyt 3 minuutta, sitten mennään makuuhuoneeseen tyynnyttelemään lasta ja sanotaan että nyt nukutaan jne. Sitten seuraavalla kerralla katsotaan hieman pidempi aika kellosta, oliko se 5 minuuttia. Sitten 10 minuuttia jne. Aika moni kirjoitti että olisivat vajaassa viikossa onnistuneet tällä unikoulu tyylillä lapsensa opettamaan nukahtamaan itse. Muistaako kukaan tällaista tai oliko tämä peräti jonkun ihan itse keksimä unikoulu"metodi"... kirjoittakaa lisää ohjeita/neuvoja jos joku tämän tai jonkun vastaavan unikoulujutun tietää tai muistaa ?

Tassuttelu oli myös yksi mitä olen harkinnut ja sitä hieman jo välillä testannutkin, mutta en tiedä sitten onko se meille paras vaihtoehto, ei ole oikein välillä tehonnut, pikemminkin on tuntunut että se selän silittely vain raivostuttaisi pikkuistamme.

Kiitos Miina2 vastauksestasi !

Kävin lukemassa unikoulusta siellä Anna Wahlgrenin sivuilla, mutta ei se tainnut tuo olla mitä tarkoitin. En ainakaan muista tuollaista junttausta olleen siinä unikoulutyylissä josta olin kiinnostunut. En vain oikein muista tarkalleen että miten siinä toimittiin. Kumpa joku muistaisi olisin kiitollinen.

Kokeileppa tätä linkkiä. Siinä se Elizabeth Pantleyn kirja, Pehmeä matka höyhensaarille. Itselläkin kyseinen kirja, kehuttu tosi hyväksi ja toimivaksi. Itse en sitä kauaa noudattanut, vaikka olisi ollut kyllä todella tarpeeseen, poika nimittäin nukku viime yönä 7 tunnin pätkän ensi kertaa, ikää 9kk. On tullut tassuteltua, tissiteltyä, siliteltyä, tutiteltua ja vaikka mitä. Viime yönä ei tuttia lainkaan suussa :)

http://www.suurikuu.fi/PublishedService?pageID=9&itemcode=9522020508

Hei ja kiitos mie:-) vastauksestasi !
Tuo linkki ei vain jostain syystä toiminut. Löysin kyllä muuta kautta netistä jotain tietoa tuosta Elizabeth Pantleyn kirjasta. Täytynee jatkaa vielä lisää etsimistä. Tuossa kun taitaa olla enimmäkseen opastusta usein öisin heräämiseen. Tässä selvennykseksi vielä, että meillä nukutaan kyllä yöt pääsääntöisesti ihan hyvin ja lapsi on nukkunut jo usean kuukauden omassa huoneessaan pinnasängyssään. Haluaisin lähinnä saada neuvoja miten opettaa lapsi nukahtamaan itse illalla, ilman että nukahtaisi tuttipullolle syliin. Ja myös jos sattuu heräämään yöllä, ettei se nukahtaminen tällöinkään ehdollistuisi tuohon tuttipulloon.
Tuosta minuutti/huudatusunikoulusta löysinkin netistä sellaisen artikkelin jossa tuota unikoulusysteemiä ei suositeltu siksi että se saattaisi aiheuttaa lapselle perusturvallisuudentunteen järkkymistä, ehkä jotain traumoja tms. Hankalaa kyllä, meillä kun on aika tempperamenttinen lapsi, niin en sitten tiedä onko noista tassuttelu unikouluista tms. apuja. Hankala juttu. Mutta, lisää vinkkejä ja neuvoja otan mielelläni vastaan :-)

tiedä onko tämä hyvä neuvo,mutta tuli mieleen jos koittaisitte opettaa lapsen ensin nukahtamaan sänkyynsä yksin pullon kanssa.kun lapsi on siihen tottunut,on helpompi alkaa jättämään vain pelkkää pulloa pois. kun meidän poika oli 10kk annoimme hänelle aina illalla lämmitetyn maitopullon ja tutin käteen ja nostimme sänkyyn. siellä hän joi maidon ja nukahti sitten. lopulta vain olimme antamatta pulloa.huutohan siitä tuli mutta kunnon iltarutiinien avulla se onnistui suht helposti (iltapuuro,hampaiden pesu,vaipan vaihto,sänkyyn).

kiitos myös sinulle edellinen vastauksestasi ja neuvosta !

Meillä ei kyllä lapsi vielä osaa itse juoda pullosta, joten emme sitten oikein tätä neuvoa voi ainakaan tässävaiheessa kokeilla.

Mutta täytyy sitten keksiä jotain.

Edelleen lisää vinkkejä otan mielelläni vastaan :-)

Meillä pidettiin esikoisella juuri tuollainen kuvaamasi (huudatus) unikoulu 8kk iässä. Taisi olla 3 iltaa ja sitten oppi nukahtamaan itse. En usko, että saa sen kummempia traumoja lievästä ja lyhyestä huudattamisesta. Eihän lapsen tosiaan kauaa anneta yksin itkeä. Itse taisin pitää 5min maksimina. Kyllähän siellä huoneessa sai ekana iltana ravata useempia kymmeniä kertoja. Mutta ekana iltana taisin pitää yhtä minuuttia huutamisen rajana. Nyt tyttö on kaksi vuotias, nukkuu omassa huoneessa matalassa sängyssä ja nukahtaminen on todella nopeaa ja helppoa. Vien vain, peittelen, luen iltarukouksen ja sanon hyvää yötä. Kuopus on nyt noin 4kk ja on nukahtanut alusta asti yksin sänkyynsä. Otin tämän linjan tietoisesti, ni ei tarvii turhaan stressata nukuttamisoperaatioista. Jää enemmän iltasinkin aikaa vanhemmalle lapselle.

Moi, mun vauva on 6kk ja alkanut saada kiinteitä mutta yösyötöt ei vaan vähene. Onko jollain hyviä ideoita, kun en haluaisi lopettaa imetystä. Vai väheneekö maito automaattisesti jos vauva nukkuu yöt läpi? Musta tuntuu että yösyömisillä ei ole juurikaan tekemistä syömisen kanssa, herää, tarttuu rintaan ja nukahtaa. Tuttia ei huoli muuta kuin joskus iltaisin. Yksi yö meni niin että nukkui viiteen, elin jo toivossa että tästä tulisi tapa. Seuraava yö kuitenkin taas 1,5-2h pätkissä rintaa (nukkuu vieressä, muutenhan tulisin hulluksi).
Miten teillä muilla on mennyt; oppiiko ne koskaan nukkumaan ilman unikouluja ja muuta korviarepivää huudatusta? Esikoiseni alkoi nukkua yöt läpi melkein heti kun sai perunaa (3,5kk, siitä on aikaa), ja imetys lopahti 8kk iässä, kun luulin imemislakon tarkoittavan sitä että imetys kuuluu lopettaa.

Huudatusunikoulusta lapsi oppii, että ei kannata itkeä, koska kukaan ei kuitenkaan välitä eikä tule lohduttamaan. Tehokasta on, mutta siitä tulee elinikäisiä traumoja.

Meillä toimi sellainen systeemi, että lapsen luo mentiin heti, eikä annettu itkun äityä pahaksi. Eli ajatuksena oli vahvistaa vauvan perusturvallisuudentunnetta. Katso lisää tarkempia ohjeita HUS:n unikouluohjeista netistä, ne ovat ainoat ammattimaiset ohjeet aiheesta.

Kiitos kaikille vastauksistanne !
Kokeilin eilen illalla tuota minuuttiunikoulua mutta siitä jäi niin paha mieli että yö meni valvoessa, vaikka lapsi nukkuikin koko yön aamuun asti. Mutta en kyllä kykene jatkamaan tuota unikoulutyyliä. Mieskin oli samoilla linjoilla että liian julmaa moinen. Täytyy jotenkin koittaa soveltaa jostain pehmeämmästä tyylistä joku meille sopiva juttu, jos vain sellainen keksitään.
Mutta lisää saa laittaa vinkkejä jos löytyy :-)

Yhteistyössä