Kopioin kirjoitukseni toisesta pinosta tähän. Ensin kuitenkin kommentti MinnaV:lle: jos et ole itse täysin poikki yösyöttöihin, en lopettaisi alle puolivuotiaalta niitä, vaikka kiinteitä syökin.
Ja mitä hampaisiin tulee, meillä esikoisen yösyötöt loppuivat yli yksivuotiaana, eikä tuolla ekaluokkalaisella ole reiän reikää hampaissa!
Unikoulusta - toteutin unikoulun suunnilleen samalla tavalla kuin aiemmillekin.
Jännää on se, että esikoisen kohdalla en ollut mistään tassuttelusta kuullutkaan, mutta jos menee äidinvaistoilla, tulee noin tehtyä luonnostaan!
Aiemmille olen toteuttanut unikoulun hiukan myöhemmin, mutta nyt huomasin väsyväni iltaroikkumiseen ja yötissittelyihin - töihinpaluukin lähestyy, joten sitä ennen olisi kiva nukkua kokonaisia öitä.
Muutamia mielestäni tärkeitä periaatteita unikoulun toteuttamiseen:
- selkeä iltarutiini, josta vauva tietää, että nyt mennään nukkumaan. Rituaalien ei tarvitse toistua tarkasti samaan aikaan joka päivä, mutta kauhean suuria heittoja ei kannata olla.
- virkeää vauvaa ei kuitenkaan kannata yrittää laittaa nukkumaan (esim. jos on jostain syystä nukkunut päikkärit tosi myöhään, kannattaa edes jonkin verran lykätä iltaunia)
- johdonmukaisuus - kun unikoulu on aloitettu, se viedään loppuun asti. Vauvallakin on turvallinen olo, kun vanhempi on varma siitä mitä tekee
- kokemukseni mukaan vanhempien ei tarvitse nukkua eri huoneessa, vaikka joissain ohjeissa näin neuvotaankin
- varmista, että olet itse riittävän virkeä ja pitkäpinnainen toteuttaaksesi unikoulun.
Meillä toimittiin näin:
Iltapalan ja iltapesun jälkeen iltaimetys makkarissa, jossa hämärä valaistus.
Tärkeää on, että vauva ei nukahda pullolle/rinnalle. Saa olla raukea ja silmät lupsua, mutta ei saa olla unessa.
Tässä vaiheessa ei kannata jutella eikä varsinkaan ottaa katsekontaktia. Itselläni on tapana hyräillä/laulaa hiljaa unilaulua.
Jos vauvalla on tapana juoda iltamaito jo aiemmin, tämän kohdan voi mielestäni korvata (lyhyellä) keinuttelulla sylissä.
Vauva lasketaan sänkyyn. Itse pidän hetken kättäni vauvan päällä ikään kuin kertomassa että ei hätää, nuku vaan. Vauva ei saa kuitenkaan nukahtaa vielä - ajatus on, että vauvan täytyy hakea uni itse omassa sängyssä - näin hän tietää, ettei siellä ole mitään hätää, ja osaa hakea unen uudelleen yöllä herätessään.
Poistu huoneesta. Mikäli vauva itkee, kuulostele hetki. Pieneen itkuun, joka ei kuulosta hätäitkulle, ei kannata ihan heti reagoida.
Käy kuitenkin huoneessa viimeistään viiden minuutin päästä. Mikäli vauva seisoo, laita hänet makuulle ja silittele/taputtele hetki - kaikilla vauvoilla on eri kohta mistä rauhoitttuu (selkä, vatsa, reisi..) - kokeilemalla löytyy oikea. Älä puhu, äläkä ota katsekontaktia.
Nosta vauva sängystä vain siinä tapauksessa, että itku on lohdutonta eikä rauhoitu millään.
Odota kunnes vauva on rauhoittunut ja poistu taas huoneesta.
Toimi samoin yöllä, mikäli vauva herää.
Meillä on kaikkien kohdalla tämä toiminut ja viimeistään kolmantena iltana nukahtaminen onnistuu hyvin - ilman turhaa huudatusta.
Ja meillä on tosiaan edelleen pinnasänky meidän makuuhuoneessa, eikä ole häirinnyt unikoulun onnistumista mitenkään.
Yöt nukutaan pääsääntöisesti heräämättä. Jouluna vaivannut flunssa sekoitti kuviot, mutta heti siitä parannuttua päästiin ihmeen helposti takaisin jo opittuun kuvioon.
Aamut ovat aikaistuneet, mutta vauva nukkuu yöt heräämättä!