Unikoulusta tai vastaavasta. Alkaako vauva nukkumaan kokonaisia öitä, vaikkei sitä pidetä?

Alkuperäinen kirjoittaja mie:
Ei unikoulu ollut meillä huudatusta. Kun vauvalla oli kaikki hyvin, hän saattoi nukkua eikä ollut tarvetta itkeäkään.
Eihän se välttämättä siihen mene. Toiset vauvat ovat luonnostaan rauhallisempia. Meidän pikku-ukolta löytyy kyllä niin paljon tempperamenttia, että varmasti huutaisi kurkku suorana. :D

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Glorinha:
Meillä poika nukkuu omassa sängyssä joka on ihan kiinni meidän sängyssä. Koitettiin aluksi perhepetiä, mutta kaikki nukuttiin niin huonosti. Joka kerta kun minä tai mies käännettiin kylkeä, poika heräsi. Nukkuu kyllä levollisemmin omassa sängyssä.
Perhepedin tiukin määritelmä on se, että lapsi tai lapset nukkuvat vanhempien vuoteessa. Väljemmin määriteltynä perhepediksi voidaan lukea myös sivuvaunu, jossa pinnasänky on kiinni vanhempien vuoteessa, laita alas laskettuna tai poistettuna. Myös omassa sängyssään samassa huoneessa vanhempien kanssa nukkuvan lapsen voi sanoa olevan perhepedissä.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Meillä poika nukkuu omassa sängyssä joka on ihan kiinni meidän sängyssä. Koitettiin aluksi perhepetiä, mutta kaikki nukuttiin niin huonosti. Joka kerta kun minä tai mies käännettiin kylkeä, poika heräsi. Nukkuu kyllä levollisemmin omassa sängyssä.
Perhepedin tiukin määritelmä on se, että lapsi tai lapset nukkuvat vanhempien vuoteessa. Väljemmin määriteltynä perhepediksi voidaan lukea myös sivuvaunu, jossa pinnasänky on kiinni vanhempien vuoteessa, laita alas laskettuna tai poistettuna. Myös omassa sängyssään samassa huoneessa vanhempien kanssa nukkuvan lapsen voi sanoa olevan perhepedissä.
Tämä olikin aivan uutta tietoa. Olen taas yhtä asiaa "viisaampi" :D :flower:

kukalie
Alkuperäinen kirjoittaja v:
Meillä unikoulua käytettiin, kun lapsi oli todella huono nukkumaanmenijä, vaikka nukkuikin jo alta puolivuotiaana kokonaisia öitä. Käsittääkseni useimmilla ne yöheräämisen loppuu itsekseen aiän myötä ja 7kk ikäiselle on ihan normaalia (vaikka rasittavaa onkin) herätä pari kertaa yössä. Unikouluilla helpotetaan sitä uudelleen nukahtamista kyllä, jotta heräämiset olisivat mahdollisimman lyhyitä.
No tätä ajoinkin takaa. Eli jossain vaiheessa itsekseen loppuu, eikä tarvitsisi aloittaa mitään taistelua. :D Olen tosiaan varmaan heikko tai vastaavaa, kun kauhistuttaakin ajatus että pitäisi olla antamatta maitoa ja antaa itkeä. En siis moralisoi ketään joka niin tekee, mutta musta ei siihen taida olla.

Ja kyllä mä kestän nuo heräämiset. :) Kuitenkin nukahtaa yleensä samantien kun pullo on tyhjä. :heart:
Meillä heräsi 5-15 krt. (yleensä 7-8) yössä,ei syömään ja ei meinannut nukahtaa uudelleen,usein valvottiin 1-2 h. yöllä. 10kk-ikäisenä pidin unikoulun ja alkoi nukkua paljon paremmin,harvoin kyllä heräämättä,yleensä heräili 1-2 krt yössä.1½v jouduttiin pitää unikoulua uudelleen,kun oli lipsunut huonoon suuntaan niin paljon ja nyt onkin jo enimmäkseen nukkunut heräilemättä n.10h yöunensa. ...tosin viime yönnä taas heräs 7 kertaa,en tie miksi.

ds
Alkuperäinen kirjoittaja Tarkse:
Me pidettiin unikoulu koska kaksoset eivät osanneet nukahtaa, ja ylipäätään nukkumisen sijaan kirkuivat yökaudet. Siinä ei paljon viereenotot ja hellittelyt yöaikaan auttaneet, pahensivat vaan. Unikoulu auttoi nukkumiseen, mutta söivät silti vielä öisin.

Musta 7kk on pieni vielä, ja jos jaksat herätä itse öisin antamaan maitoa, niin miksipä et heräisi. Meillä jäi muistaakseni yösyönti pois tosi helposti joskus 11kk iässä, kun vaihdettiin maito veteen, poikia ei edes suututtanut se, mutteivät kyllä sitä vettäkään halunneet. Jatkoivat sitten mielumin uniaan, eli ihan selvästi sillon oli hyvä aika lopettaa!
Mua kieltämättä vähän ihmetytti, kun 6kk neuvolassa alkoi ehdottaa vettä maidon tilalle öisin. Siitä nämä mun tän hetkiset mietteet alunperin lähti.
Yöheräämiset ovat hyvin tavallisia aina kahden vuoden ikään saakka, ja ehkä paras tapa ehkäistä nukkumiskriisien syntyä, on varautua jo ennakkoon siihen, ettei lapsen nukkuminen tule välttämättä sujumaan aikuisten aikataulujen mukaisesti. Mitään yksikäsitteistä sääntöä ei voida antaa siitä, kuinka nopeasti tai millä tavalla vauva saadaan mahdollisimman nopeasti nukkumaan yönsä hyvin.

Yksi keskeinen vauvojen vuorokautta rytmittävä tekijä on nälkä. Pienet lapset eivät kykene syömään kerrallaan niin suuria määriä, että näläntunne voisi pysyä poissa esimerkiksi läpi yön. Näin ollen imetystä tai maitopulloa ei pitäisi säännöstellä edes yöaikaan. Jotkut lapset saattavat tarvita yöruokailua pitkäänkin, vaikkakin siitä saattaa muodostua joillekin lapsille tapa.

Suurin osa lapsista näyttää tutkimusten valossa lopettavan yösyömisen noin puolen vuoden iässä, mutta sitä ei voida yleistää kaikkiin lapsiin. Tähän vaikuttaa paljolti iltaruokailu: kuinka paljon ja mitä lapsi saa syödäkseen. Toiset lapset eivät syö iltaisin niin suuria annoksia että pysyisivät koko yön kylläisenä, ja myös aineenvaihdunnalliset tekijät saattavat vaikuttaa.

Pientä vauvaa ei voi liiaksi hemmotella, ja vastaamalla nopeasti vauvan antamiin merkkeihin taataan se, että vauva tuntee itsensä tervetulleeksi tähän maailmaan. Sellainen vauva, jonka itkuun ei reagoida ei tunne oloaan turvalliseksi. Se ilmenee tyypillisesti esimerkiksi univaikeuksina ja yleisenä tyytymättömyytenä (ns. vaikea vauva).

ds
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Tämä olikin aivan uutta tietoa. Olen taas yhtä asiaa "viisaampi" :D :flower:
http://www.hernekeppi.fi/hernekeppi/hk3/perhepeti.shtml

Kurkkaa toi

meillä alkoi tyttö ihan itse 2kk:den ikäisenä nukkuun täysiä öitä ja poika,erittäinvilkas keskosemme on vastikkään nukkunu täysiä öitä ja ikää kohta 2v :D Toisinaan heräilee vieläkin johonkin painajaiseen tms.
Minä olin yhdessä välissä niin väsynyt että luulin ettei se koskaan ala nukkunaam 4h kauempaa putkella. Tyttö sen sijaan nyt 4vuotiaanakin saatta vedellä 12h putkeen unta :D Ilmeisesti tullut isäänsä.. Nytkin me poitsun kanssa ollaan hääräilty jo pari tuntia,ku nuo vielä nukkuu.

Eihän unikoulu ole mikään "normaali" olotila, vaikka siitä niin puhutaankin.
Kyllä mun mielestä on luontaista,
että lapset alkaa nukkumaan yönsä; toiset paremmin ja toiset huonommin.

Eikö aikuisissakin ole eroja? Ainakin mä nukun kuin tukki heräämättä koko yön jollei joku ulkopuolinen tekijä ( lapsi lähinnä ) herätä ja mies taas heräilee useamman kerran yössä.

Meidän eskoinen alko nukkumaan aika pienenä ( n. 5 kk ) yöt läpeensä.
Kuopus herää sen sijaan vieläkin joka yö ja ikää 4,5v :D

xyz
Meidän poika oppi pois yötissiltä/heräilystä hieman reilu 11kk ikäsenä, kun isä alkoi vastaamaan lapsen kutsuun öisin. Ekan yön protestoi, toinen meni jo hieman paremmin, ja tämän jälkeen meillä on nukuttu hyvin lähes joka yö. Herätyksiä on nyt ehkä yksi, aamuyöstä, johon auttaa toisinaan veden tarjoaminen, toisinaan pelkkä silittely.

Tää oli meidän tyyli. :)

Alkuperäinen kirjoittaja Meilä oli sama:
5 kk aloitin parin yön unikoulun ja se tehos. Silittelin enkä antanut maitoa, jota joi aikaisemmin vaan n. 10-20 ml yöllä. Skidisti kyllä huudatin, mutta oli sen väärti! Tytöllä ei ollut nälkä vaan se oli vaan tapa. 2 yön jälkeen nukkuin 12 tuntia putkeen ja edelleenkin nukkuu. Olin shokissa ekan kokonaisen yön jälkeen. Olin ihan varma, että jotain oli sattunut :D :D
Kyllä vauvojen kuuluisi vielä syödä yöllä. Sääli, että vanhempien etu menee vauvan edelle.

Meillä ei olla unikoulujen avulla opittu nukkumaan. =) Imetyksen loputtua esikoisen yöt alkoivat sujua hyvin, keskimmäinen heräili vielä reilusti vuoden ajan viisi kertaa yössä imatyksen loputtuakin (eli 2,5v. saakka), nuorin on nyt tasan vuoden ja imetyksen lopetan syksyllä ja silloin uskon tämän lapsen oppivan viimeistään nukkumaan läpi yön.

Hymähtelen täällä vieläkin tolle yöllisen vanhemmuuden tyylille. Kauheeta kun ei saa edes yöllä relata vaan pitää toteuttaa jotain vanhemmuuden tyyliä. Jos mä kertoisin tän esim. minun isoäidille niin se saattais tukehtua nauruun. En viitsi kyllä kertoa, vanha ihminen kun on, ties vaikka tukehtuisi oikeesti.

_..-
Meillä saman ikäinen vauva kuin ap:llä ja nyt viimeisen kuukauden aikana on yösyötöt vähentyneet siitä x-määrästä (en tarkkaan tiedä kuinka usein heräili, mutta n. parin tunnin välein) kahteen syöttöön. Herää, kun menen itse nukkumaan (n. klo 23), syö ja nukahtaa. Nukumme perhepedissä. Toisen kerran herää klo 4-5, syö ja nukahtaa. Aamulla 6-7 aikaan syötän myös, mutta lähinnä siksi, että saisin itse vielä nukuttua tunnin tai pari. :D

Mäkin olen ottanut rennosti näiden yöheräämisten suhteen, ja näköjään vähemmällä stressillä olen päässyt kuin jos olisin alkanut kiukulla unikouluttaa. Uskon, että vauva jättää noita yösyömisiä pois itsekseen pikkuhiljaa ja viimeistään siinä vaiheessa kun siirtyy omaan huoneeseen (noin vuoden ikäisenä olen ajatellut) ne jää kokonaan pois.

_..-
Alkuperäinen kirjoittaja _..-:
Meillä saman ikäinen vauva kuin ap:llä ja nyt viimeisen kuukauden aikana on yösyötöt vähentyneet siitä x-määrästä (en tarkkaan tiedä kuinka usein heräili, mutta n. parin tunnin välein) kahteen syöttöön. Herää, kun menen itse nukkumaan (n. klo 23), syö ja nukahtaa. Nukumme perhepedissä. Toisen kerran herää klo 4-5, syö ja nukahtaa. Aamulla 6-7 aikaan syötän myös, mutta lähinnä siksi, että saisin itse vielä nukuttua tunnin tai pari. :D

Mäkin olen ottanut rennosti näiden yöheräämisten suhteen, ja näköjään vähemmällä stressillä olen päässyt kuin jos olisin alkanut kiukulla unikouluttaa. Uskon, että vauva jättää noita yösyömisiä pois itsekseen pikkuhiljaa ja viimeistään siinä vaiheessa kun siirtyy omaan huoneeseen (noin vuoden ikäisenä olen ajatellut) ne jää kokonaan pois.
Niin ja minä siis imetän ja vauva syö ihan kunnolla nuo pari kertaa, ei ole vain lupsuttelua. Uskon siis, että nälkäänsä syö, vaikka kiinteitäkin menee ihan kiitettävästi ja iltapuuroa isot satsit illalla.

Yhteistyössä