unikoulusta taas

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Minä vaan
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Minä vaan

Jäsen
29.05.2004
883
0
16
Miten käytännössä toteutan unikoulun kohta vuoden ikäiselle tytöllemme? Meidän paikkakunnan sijaisterkka niin ummikko, etten viitti lähtee siltä kysymään! Olen kyllä lukenut täällä palstalla hirmuisesti unikoulusta, ja lykännyt sen aloittamista viimeiseen saakka, mutta nyt taitaa olla vihdoin sen aloituksen aika.

Neiti nukkuu omassa sängyssä, mutta vaatii jo tunnin nukkumisen jälkeen tassuttelua nukahtaakseen uudestaan. Näin sitten mennään parhaillaan kolme neljä tuntia tunnin välein (eli juuri kun on itte nukahtanut) ja sitten viimein ei auta kun ottaa neiti viereen ja nukuttaa siinä melkein tunnin!!! Olen viikot yksin kotona lapsen kanssa, ja oon aikas väsy tähän hommaan.

Eli siis kysymyksiä;
- täytyykö lapsi jättää yksin sänkyynsä unta hakemaan vai voiko nukuttaa viereen (kuten teemme nytten)
- kuinka kauan lapsen annetaan itkeä ja käynkö siis välillä kellistämässä sänkyyn ja sanomassa "nyt nukutaan"
- voimmeko nukkua samassa huoneessa yöllä ja pitkittää siis vain häkkisängylle menoa
- toimiiko tämä homma varmasti :/ eli nukahtaako ja nukkuuko lapsi teillä unikoulun kokeilleilla muutaman yön jälkeen vai kauanko on mennyt

Kiitos hirveesti, jos jaksatte auttaa ja vastailla paljon puhuttuun aiheeseen TAAS. Kaipaan vaan niin neuvoja.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 27.04.2006 klo 09:27 minä vaan kirjoitti:
Eli siis kysymyksiä;
- täytyykö lapsi jättää yksin sänkyynsä unta hakemaan vai voiko nukuttaa viereen (kuten teemme nytten)
- kuinka kauan lapsen annetaan itkeä ja käynkö siis välillä kellistämässä sänkyyn ja sanomassa "nyt nukutaan"
- voimmeko nukkua samassa huoneessa yöllä ja pitkittää siis vain häkkisängylle menoa
- toimiiko tämä homma varmasti :/ eli nukahtaako ja nukkuuko lapsi teillä unikoulun kokeilleilla muutaman yön jälkeen vai kauanko on mennyt

Minusta on ihan saman nukuttaako lapsen tai antaako nukahtaa itse, ihan miten itse haluaa. Samalla on tietty helppoa opettaa myös nukahtamaan itse. Ensin siis iltarutiinit: pesut,puurot ja iltasatu makkarissa himmeässä valaistuksessa. Sitten lapsi sänkyyn, tuti suuhun/unilelu kainaloon, iltapusut ja sanoo vaan hyvät yöt ja menee pois. Jos lapsi alkaa heti itkeä kovaa ja hysteerisesti (kuulet kyllä eron verrattuna kiukutteluun tmv) niin silloin kannattaa mennä makkariin ja sanoa että nyt nukutaan ja laittaa lapsi takaisin selälleen. Jos itku ei ole hysteeristä voi odottaa esim. eka 10min sitten 15min jne ennen kuin menee makkariin ja sinne mennessä ei välttämättä puhu mitään, laittaa vaan lapsen takaisin nukkumaan. Tuskin menee paria tuntia enempää kun unikoululainen on unessa. Ja seuraavina päivinä vaan helpottuu, se on varmaan!

Yöllä sitten jo lapsi herää niin ensin olen vain sängystä sanonut: SHHH, kaikki hyvin, äiti tässä, nuku vaan. Jos tästä huolimatta lapsi touhuaa sängyssä mutta ei itke, anna touhuta. Jos alkaa itkeä, laita takaisin makuulle ja sano: Nyt nukutaan.

Meillä avain hyviin yöuniin ovat ehdottamasti tarkasti samat ja samaan aikaan toteutetut iltarutiinit. Lapsen joka äännähdykseen emme reagoi ja hän on hyvin oppinut nukahtamaan itse. Yöllä painaa päänsä takaisin tyynyyn kun rauhoittelen hänet puheella. Ikää nyt neidillä 1v3kk.

Missään nimessä ei kannata antaa periksi muutaman illan jälkeen! Sillä tekee vaan itselleen ja lapselleen hallaa.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 27.04.2006 klo 14:13 vieras kirjoitti:
Unikoulu vahingoittaa lasta!!

jatkuva heräily vahingoittaa lasta ja vanhempia.

Minusta lasta ei kannata nukuttaa viereen, koska kun lapsi sitten herää niin tulee hätä että mihin se vanhempi on lähtenyt. Ja omaan sänkyyn kannattaa nukuttaa koska unikoulun periaate on se että lapsi nukkuu koko yön samassa paikassa. Voit käydä lasta hyssyttelemässä välillä, mutta pidennä pikkuhiljaa sitä aikaa minkä lapsi on sängyssä itsekseen. Meillä unikoulu toimi, kun oltiin jämäköitä. Ei mitään lepsuilua. Kyllähän se koetteli luonnetta, mutta asiat ovat nyt paremmin.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 27.04.2006 klo 09:27 minä vaan kirjoitti:
Eli siis kysymyksiä;

Kiitos hirveesti, jos jaksatte auttaa ja vastailla paljon puhuttuun aiheeseen TAAS. Kaipaan vaan niin neuvoja.

Mä oon täällä kirjotellukin otsikolla "unikouluttajat".
Me käytiin yksityisellä lääkäriasemalla ensin lääkärissä ja sit psyko- perheterapeutin juttusilla, joka opetti unikoulutusta.
Näiden oppien mukaan lapsi nimenomaan pitää jättää yksin hakemaan unta. Silloin tilanne on sama yöllä herätessä kun illalla nukahtaessakin, eikä laps panikoi kun äiti / isä onkin hävinnyt vierestä.
Meidän ohjeiden mukaan pitäis antaa itkeä 15 - 20 min. vähintään. Voi kuulemma käydä useamminkin, mutta silloin unikoulutus tietenkin kestää kauemmin, kun lapsi saavuttaa itkulla sen mitä hakee.
Lääkäri ja unikouluopettaja pitivät hyvänä asiana kun laps nukkuu eri huoneessa.

Ja :attn: mekin ollaan vasta alussa, eli kestosta tai pysyvistä tuloksista en voi kertoa. Luulen että ne pysyvät tulokset riippuu paljon itsestä, ettei sit myöhemmin anna "tän kerran" periks.

Niin ja vielä, se unikouluttaja sanoi et tähän hommaan pitää olla 100 % valmis, ellei oo, ei kannata aloittaa, silloin vaan kiusataan kaikkia. Mut kyllä mulla meinaa usko loppua seitsemän kertaa vuorokaudessa, vieläkuitenkin sinnitellään. Sun laps on onneks pienempi, niin se on helpompi vierottaa tavoistaan kun mun yli puoltoistavuotias. Suosittelen et unikoulutatte niin että myös sun mies on kotona ja sovitte SELVÄT pelisäännöt, muuten ei tuu mitään.

Yhteistyössä