Unikoulu?

11.02.2009
65
0
6
Puolivuotias poikamme on todella kiltti ja rauhallinen päivisin, mutta yöt ovat kamalia, heräilee huutamaan keskimäärin 2 kertaa tunnissa.

Mikä on unikoulu ja missä se tapahtuu? Onko kokemuksia?

Pojalle on puhjennut pari hammasta, mutta eivät vaivaa mitenkään päivällä. Päiväunia ei nuku liikaa mielestäni ja ne nukkuu rauhallisesti. Yöt ovat vain todella ongelma.

Täällä sama juttu, poika nyt 5,5kk ja tätä jatkunut 2kk... ja sama juttu, päivisin on iloinen päivänsäde päikkärit nukkuu hyvin. Mutta yöt on yhtä hulinaa. Ne harvat "hyvät" yötkin herää huutamaan vähintään 2h välein. Ja sairaudet ja allergiatkin on poissuljettu jo...

Eli samaista tietoa kaipailisin!

Jaksamista sinne!

Me saatiin 6kk-neuvolassa ohjeet ja ihan kotona vanhempien toimesta pidetään. Googlaamalla löytyy tietoa ja neuvolasta tietenkin. Meillä ainaki tehos hyvin, jo ekana yönä, vaikka lähtötilanne oli se että nukahti rinnalle ja söi tissiä sen miljoona kertaa yössä.

Ja jos haluaa muiden mammojen kovia ja ymmärtäväisempiäkin mielipiteitä suuntaan ja toiseen, niin laittakaa unikoulu hakusanaksi tuonne 'hae keskusteluista'-kohtaan, niin löytyy kymmeniä jollei satoja keskusteluja. Osalla toimii heti, ja pitäisi n. kolmessa yössä tehota muillakin. Meillä syödään vielä 2krt yössä, vaikka kohta on vauva vuotias, eli en ole expertti sanomaan :D Mutta lukenut olen tosiaan tsiljoona juttua ja tarkoitus on 'koulutus' aloittaa heti kun saa tekosyyt alta pois =)

Meillä unikoulu toteutettiin kotona. Neuvoja ja ohjeita sain neuvolasta, kavereilta ja itse katselin vielä tietoja netistä sekä luin muiden kertomuksia näiltä kaksplussan sivuilta.

Mielestäni unikoulussa joutuu vähän itsekin katsomaan mikä on paras tapa toimia, jotta pienokaisen saisi nukkumaan yönsä paremmin. Meillä unikoulu tuotti tuloksia n. kolmessa yössä. Eka yö oli luonnollisesti vaikein, toinen jo parempi ja kolmantena yönä valvottiin ja ihmeteltiin, että siellä se poika vaan nukkuu :laugh: Neljäntenä yönä ei heräilly enää kertaakaan.

Mies hoiti meillä tuon unikoulun aloittamisen ja minä itse olin kaksi ekaa yötä pois kotoa.
Jätettiin siinä samalla yösyötöt pois. Takapakkia on vähän tullut hampaiden puhkeamisen sekä pienen kuumeen takia, mutta koska unikoulu on jo kerran tehty... On helpompi taas saada yöunet raiteilleen uudelleen.

Meillä tuo unikoulu siis toteutettiin siten, että ekana iltana mies oli paljolti katsonut nukutuksen yhteydessä miten toimia, mutta oli tehnyt itselleen etukäteen ohjeet miten toimisi. Nukutti pojan kuten meillä aikaisemminkin eli sylissä ja jos tämän jälkeen heräsi, meni rauhoittelemaan tassuttelemalla ja toistamalla "nyt on yö, nyt nukutaan" tai "ei mitään hätää, hyvää yötä". Ja poistui jonkun ajan päästä huoneesta. Jos itku jatkoi, meni jonkin ajan päästä tassuttelemaan uudelleen. Joka kerralla meni vähän myöhemmin rauhoittelemaan (esim. ensin 5 min., sitten 10 min. jne). Mies yritti myös tarjota pojalla juotavaa kahtena ensimmäisenä yönä pullosta, mutta juoma ei kelvannut. Poika kun ei ole tottunut juomaan pullosta laisinkaan. Ja koska minä en ollut paikalla jäi tuo yösyöminen sitten sopivasti samalla kerralla pois.

Nyt jos poika herää yöllä, eikä tahdo saada unta itsekseen, käydään vain tassuttelemassa, ei siis oteta poikaa pois pinnasängystä. Poikkeuksena on tietenkin, jos poika on kipeä.

Unikoulu vaatii todella paljon päättäväisyyttä, kärsivällisyyttä ja tärkeää on mielestämme se, että tietää mitä tekee. Yhtään ei saa antaa periksi, vaikka pahalta tuntuisi kun pikkuinen itkee. Meidän poika kyllä ainakin osasi yrittää vaikka minkälaisia keinoja, että olisi nostettu syliin ja jatkettu vanhaan tyyliin. :D

Lopussa se kiitos kuitenkin seisoo, vaikka muutaman yön joutuisikin valvomaan.

Voimia unikoulun toteuttamiselle!!

Tikru77 ja poika 10kk

Yhteistyössä