Unikoulu "toivottomalle" tapaukselle - kokemuksia?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Epeliini
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
E

Epeliini

Vieras
hei,

kaipailisin kokemuksia unikoulusta ns. toivottomille tapauksille... ollaanko onnistuttu ja miten?

tyttömme on juuri 6kk ja olen päättänyt ryhtyä unikouluttamaan pian. tyttö ei ole vielä koskaan elämänsä aikana nukahtanut itsekseen. pienempänä nukahti sylissä kanniskeluun, myöhemmin rinnalle tai vaunuihin. tällä hetkellä nukahtaa päiväunille rinnan kautta tai sitten huutamalla vaunuihin. yöunille aina hirvittävän huudon jälkeen vaunuihin. mihinkään muualle ei. ei mitenkään. nukahtamisen jälkeen heräilee parin-kolmen tunnin ajan ihan jatkuvasti. yössä saattaa olla pari kahden tunnin pätkää. muuten heräillään tunninkin välein ja ainoa mikä rauhoittaa on tissi. joskus harvoin peppuun taputtelulla saattaa jatkaa uudestaan unia. tuttia ei ota - eikä pulloa. olen aivan loppu. siis kertakaikkisen loppu.

tyttö on tutkittu lääkärillä useamman kerran. ei vikaa. neuvolasta aina sama virsi - aika parantaa. milloin? tiedän, että tyttö on vielä pieni, mutta kuukausiin ei ole tapahtunut mitään edistystä. silti pelottaa ryhtyä unikouluun, kun tuntuu NIIN toivottomalta tapaukselta tuo tyttö. mahtaako sekään toimia? mistä voisin saada ammattiapua unikouluttamiseen? neuvolaan en oikein luota...

apua.

Minä sain vinkkejä puhelimitse paikalliselta ensi- ja turvakodin työntekijältä. Heidän toimestaan täällä järjestetään myös ihan unikouluja, jos kotona ei ala syntyä tulosta.

Missäpäin asutte? Pääkaupunkiseudulla on ainakin tällainen: http://www.medicity.fi/index.php?sub=pj_itakeskus&id=palvelut_esittely_unikoulu

Muuallakin voi kysyä yksityisiltä lääkäriasemilta. Jaksamista.

Mun pojalla on ikää jo 10,5kk ja hullu yöshow päällä.
Nykysellään nukahtaa vaunuihin oikein nätisti ja nukkuu päivän ainoat päikkärit 2-3h.
Yöt on menneet koko ajan pahempaan suuntaan, nyt viime aikoina herra on syönyt 15-40 min välein ja tämä johtaa siihen, että klo 2 on maha niin täynnä, että tissi ei enää maistu. Tästä seuraa uusi raivostuminen ja tunnin huutaminen.
Klo 3 kun saa mahan taas täyteen, niin unta voipi tulla jopa 2 tuntia ennen aamuyön syöpöttelyä...
Päikkäreitä ei ole tarjolla mulle esikoisen takia.

Äsken herra nukahti ekaa kertaa eläessään ilman tissiä, takana reilu 1h lähes tauotonta hysteeristä huutoa. Eikä siihen huutoon auttanut mikään, ei mikään kun tissiä en suostu antamaan. Siihen olisi kyllä nukahtanut.
Mua rupesi niin kyrsimään illalla kun kundi imasi ja rupesi puremaan... Ja puri ja nauroi ja puri.

Mä olen yrittänyt varmaan 4-5kk nätisti ohjata tuota yösyöntiä, mutta ei. Päivällä ruoka maistuu ja touhua riittää. Iltapuurokin maistuu oikein hyvin.

Mä otin sänkyyn taikamukiin vettä, että voin sitä antaa tarvittaessa.

Saa nähdä mitä yö tuo tullessaan.
Mies nyt onneksi taitaa auttaa.
Kiva nähdä koska äiti sortuu tissiin ja mitä sitten seuraa.

Jesh, 10 min unta ja taas huuto kuuluu. Yö voi meidän perheessä olla sitten todella piiiiitkä :(

Epeliini. Meillä poika 11 kk ja tuo sinun tarina kuulostaa niin tutulta. Ihme kyllä mie jotenkin totuin tuohon heräilyyn, kun kuitenkin nukkui aamulla pitkään, vaikka heräilikin yöllä syömään tiheästi tissiä. Yritimme unikouluttaa 8 kk:n iässä ja kolme viikkoa jaksoimme kuulla sitä huutoa ja sitten lopetimme,kun poika alkoi saamaan hampaita ja flunssa alkoi vaivata.

Meillä apua antoi paikallinen ensi- ja turvakoti ja neuvolantäti. HIrveästi neuvonantajia tuli vastaan ja sitten unikoulun mentyä mönkään ja keskeytettyä tiesimme, missä teimme meidän kohdalla väärin. Nyt aloitimme viime pe unikoulun uudelleen ja paljon paremmalla menestyksellä. Mitään palveluita ei anneta (siis vettä tai kanniskelua), mutta annetaan pojan nukkua meidän vieressä samassa sängyssä (kuten on nukkunut koko pienen ikänsä), jotta ei iske eroahdistus ja saa silti läheisyyttä, jota tissistäkin on hakenut. Meilläkin siis poika nukahtanut aina vain tissin kautta sisätiloissa ja nyt annan kyllä maitoa, mutta en anna nukahtaa tissille.

Ja muista siis, että jos nyt teillä ei onnistu, niin toivottavasti myöhemmin paremmalla menestyksellä, kuten meillä. Mutta tsemppiä teille ja jaksamista!

Niin siis vielä lisäystä edelliseen, että siis tarkoitin, että joillakin toimii esim. tuo vedenanto ja nukuttaminen eri huoneeseen, tassuttelu jne. mutta ei meidän kohdalla...

Toivottavasti teillä onnistuu heti, jotta saisit nukuttua koko perhe paremmin :)

Mielestäni 6kk on vielä aika pieni, että ei vielä tartte kiirettä pitää unikouluissa.

Tohon yösyöttämiseen kommentoisin, että mulla tyttö oli korvikkeella ja maidon antamisen yöllä unikoulun avulla taisin lopettaa n.8kk iässä (en varmaksi muista), kyllä siihen vähän aikaa meni ja joskus (esim. vieraiden ollessa yökylässä) lipsuin antamaan yöllä maitoa. Sitten sain neidin kelpuuttamaan veden ja hällä oli vesipullo sängyssä, mistä omatoimisesti joi, eli minua ei enää tarvittu. Pari kuukautta yli vuoden ikäisenä päätin, että nyt loppuu pullottelu. Neiti oli tottunut nukahtamaan pullon kanssa (vellipullon mikäli oikein muistan, kauhea miten helposti unohtuu kaikki) ja muutenkin pullo oli tärkeä. Viikon pari aina ennen päiväunia ja yöunia oli tunnin kaks hysteeristä huutoa, sitten se loppui. Pahalta se tuntui, mutta en antanut periksi kun jotain olin päättänyt. Tytön oloa helpottaakseni sängyssä oli taikamukissa vettä ja hänellä on vieläkin taikamuki sängyssä öisin (nyt hän on puolitoistavuotias).

Niin elikkäs vähän erilainen tilanne kuin teillä muilla oli meillä, mutta halusin vaan kertoa, että määrätietoisuus palkitaan!