Unikoulu/tassuttelu -järkeä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Omatunto
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
O

Omatunto

Vieras
Tassuttelua yritellään neuvolan, sukulaisten ym kehotuksesta -iltaisin nukkumaan mennessä on kamala itku ja huuto. Parissa viikossa ei juurikaan ole edistymistä tapahtunut. Poika on vajaa 6kk (rintamaidolla) ja tissille nukahtaa yleensä helposti ja siitä saisi sänkyynkin nukkumaan.

MIKSI siis kannattaa opettaa nukahtamaan ilman tissiä?? Miksi ei tassuteltaisi sitten vuoden ikäisenä, kun iltatissistä halutaan eroon? Osaisiko joku kertoa perusteluita tai kokemuksia puolesta tai vastaan?

mulla nyt ei sulle niin vastausta ole kysymykseen mutta omaa kokemusta kyllä. meillä tyttö nyt 5kk ja reilu viikko on pidetty tassu koulua! syy miksi näin niin tyttö syö kyllä pulloa mutta muuten oppi nukahtaan heti kainaloon mutta joku aika huomasin että heräilen ja havahdun yöllä koko ajan kun neiti potkii ja könyää. nyt kun tyttö nukkuu omassa sängyssä nukun koko yön heräämättä (paitsi kun tyttö herää syömään) toinen syy kun esikoinen 2,5v. rupesi sanomaan että miksi sisko saa aina olla vieressä mutta hän ei niin päätettiin että sänky jää liian ahtaaksi jos kaikki nukutaan siellä joten siskokin nukkuu siis omassa sängyssä.
öyt on ollut vaihtelevia ja muutama öy melki kokonaan valvottiin ja nyt olen huomannut että tyttö nukkuu itsekkin sikeämmin kun ei hikoile meidän välissä ja saa rauhassa kääntää kylkeä. ennen söi 2-3 kertaa nyt 1-2 kertaa, yleensä kerran ja muutama yö on mennyt syömättä.

mutta mä olen sitä mieltä että jos itse ja koko muu perhe nukkuu hyvin kun vauva on vieressä niin miks ei?! niiin sanoi myös meidän neuvola täti, mikä on koko perheen ja vauvan parasta niin tehdään. meillä kun aika painava syy oli kun itse rupesin nukkuun aika levottomasti kun tyttö kasvoi ja sitä myötä oma väsymys!nyt meillä kaikki nukkuu paremmin joten tämä ratkaisu
oli meille hyvä ja voimia joka tapauksessa teille miten sitten jatkattekin!!
(toivottavasti saat selvää kun kirjoitin kovalla kiireellä =)

Tee niin kuin itestä parhaalta tuntuu, älä huudata vastoin omaa tahtoas! Sinä saat päättää oman lapses hoidosta!!!

Kokeile tätä: kun vauva alkaa simahdella tissille, rapsuttele vähän poskesta että hän ei ihan nuku ja huomaa, että hänet siirretään omaan sänkyyn. Varovasti tutti suuhun ja hellä kuiskaus hyvää yötä tms ja pois huoneesta.
Jos itku ei ala, jätä hänet "hakemaan unta". Toiminut meillä hyvin. Mieti etukäteen mitä teet jos alkaa itkeä. Meillä otettiin olkaa vasten rauhoittumaan ja hetken päästä takaisin sänkyyn ja tarvittaessa lisää tissiä. Tai käytiin välillä jopa olkkarissa jos meni hysteeriseksi itkuksi.

Tsemppiä

Älä pidä unikoulua, jollei se itsestä hyvältä tunnu. Itse olen aina ollut unikoulua vastaan ja antanut vauvan nukahtaa rinnalle aina 11-kuiseksi asti, silti nyt reilun vuoden ikäisenä nukahtaa hienosti itsekseen omaan sänkyyn. Mielestäni huudattaminen on aivan turhaa ja voi päinvastoin olla haitaksi vauvan turvallisuuden tunteelle, tassuttelu ym. pehmeät unikoulut kyllä varmasti joskus puoltavat paikkaansa. Mutta siis jos vauvasi nukahtaa hienosti rinnalle, niin mikset tekisi niin? Kyllä minäkin sain neuvolasta neuvoja tassuttelusta, mutta tein niinkuin itsestä hyvältä tuntui. Tsemppiä ja kaikkea hyvää sinulle ja vauvallesi!

Älä pidä unikoulua, jollei se itsestä hyvältä tunnu. Itse olen aina ollut unikoulua vastaan ja antanut vauvan nukahtaa rinnalle aina 11-kuiseksi asti, silti nyt reilun vuoden ikäisenä nukahtaa hienosti itsekseen omaan sänkyyn. Mielestäni huudattaminen on aivan turhaa ja voi päinvastoin olla haitaksi vauvan turvallisuuden tunteelle, tassuttelu ym. pehmeät unikoulut kyllä varmasti joskus puoltavat paikkaansa. Mutta siis jos vauvasi nukahtaa hienosti rinnalle, niin mikset tekisi niin? Kyllä minäkin sain neuvolasta neuvoja tassuttelusta, mutta tein niinkuin itsestä hyvältä tuntui. Tsemppiä ja kaikkea hyvää sinulle ja vauvallesi!

Minäkään en halunnut aloittaa unikoulua turhan aikaisin. Vauva oli aina huono nukkumaan, iltaisin vaan tissille ja yöllä heräili aina. Sitten 11kk iässä "opetin" nukahtamaan niin että ensin tissi ja sitten iltatoimien jälkeen sänkyyn. Yösyötöistä vieroitettiin vuoden iässä. Ekana yönä itkeskeli kaksi tuntia. Lohduteltiin parhaamme mukaan. Seuraavana yönä heräsi joitakin kertoja mutta nukahti helposti uudestaan. Nykyään meillä vihdoinkin nukutaan kokonaisia öitä =)

Itse en kokenut mitenkään ongelmana että nukahti aina tissille (hampaat kyllä jäivät pesemättä syötön jälkeen). Olipa ainakin onnellinen ;) Yölliset heräilyt alkoivat vaan käydä voimille kun selvästi piti vaan tuttina. Lussutti vaan eikä millään olisi päästänyt irti.. Tämä ikä oli kyllä sopiva, aikaisemmin en olisi ryhtynyt hommaan.

meillä on reilu viisi kuukautta vanha poika ja tassuttelua ollaan täälläkin kokeiltu. Tähän asti nukahtanut pullon kanssa omaan sänkyyn ja yöllä syönyt aina heräiltyään.... Yösyömiset senkun lisääntyivät ja joka kitinään piti saada pullo ennen kun rauhoittui uudelleen nukkumaan. Nyt nukahtaa ilman pulloa, viikko ollaan harjoiteltu. Yöllä vielä annan pullon noin pari kertaa...kuukauden parin päästä ajattelin tassutella nuo yösyönnitkin pois. Syyt meillä on kyllä aikas itsekkäät. Haluasin jo nukkua kokonaisia öitä ilman syöttöjä. Vauva syö kiinteitä jo aikas hyvin, joten pian voisi olettaa, että selviäisi yöt ilman maitoa. Katsotaan nyt. Joskus tuntuisi helpommalta niin itselle kuin vauvallekin, että antaisi sen pullon nukkumaan mennessä...

Asian vierestä, mutta kertoisiko joku, mitä tuo tassuttelu on? Tiedän, että jotenkin liittyy unikouluun, mutta en muuta. Esiintyy tällä palstalla päivittäin, ja minä olen ihan pihalla.

Voihan rinnalle antaa nukahtaa ja öisin syöttää jos se itestä tuntuu oikealta ja sitä jaksaa tehdä.Ei unikoulua kannata pitääkkään kuin yli 6kuiselle.Jossain vaiheessa vaan yleensä vauvat tihentävät yösyöntejä,saattavat alkaa heräilemään tunninkin välein eikä rauhoita/auta nukahtamiseen kuin tissi.Silloin monesti äidit kyllästyvät ja väsyvät yösyöttöihin ja pidetään unikoulu,voihan senkin pitää lempeällä tavalla eikä niin että huudatetaan yksin sängyssä tunti tolkulla,siihen en mäkään olisi pystynyt!Meidän poika reilu 11 kk,imetän just enne yöunille laittoa(ns.iltatissi),Ei nukahda siihen vaan nostan hetkeksi syliin ja laitan omaan sänkyyn jonne itekseen unirätin kanssa nukahtaa.Öisin meillä ei syödä enää,9kuisena siitä vieroitettiin.

Et maininnut sitä, herääkö vauva yöllä vaatimaan tissiä useasti. Jos ei herää tai heräämiset eivät sinua häiritse, ei asialla kai ole juurikaan merkitystä.
Minä opetin vauvani nukahtamaan tutin avulla kahden kuukauden iässä, koska en jaksanut olla tutti yötä päivää. Omaan huoneeseen mukula siirrettiin viiden kuukauden iässä, kun halusimme vähitellen päästä kokonaisiin yöuniin. Lempeää tassuhoitoa/unikoulua pidimme puolivuotaalle -hyvin tuloksin.
Itsenäistä nukahtamista kaiketi suositellaan siksi, että lapsi osaa sitten myös yöllä univaiheesta toiseen siirtyessään nukahtaa yksin, ilman tissiä. Puolivuotiaalla taas on meidän neuvolatätimme mukaan herkkyyskausi nukkumisen opettelussa. Eli jos siinä iässä lapsi oppii/jatkaa pätkänukkumista, voivat nukkumisongelmat jatkua hamaan leikki-ikään saakka. Tiedä häntä sitten, pitääkö paikkansa. Minä pidin unikoulua/tassuhoitoa omasta tahdostani, en neuvolatädin.
Tsemppiä!

Joku kysy mitä tassuttelu tarkottaa...Se on sellasta unikoulua,että ku vauva herää öisin itkemään laitetaan käsi vaikka pepun tai posken päälle,että vauva tajuaa,että siinä on turvaa(ku se sitä hakee)ja rauhottuu ja sit otetaan se käsi pois ennenku vauva nukahtaa.Ettei oppis nukahtamaan vain silittelyyn...Jotenki näin mä oon sen ymmärtäny.

Meidän vauva alkoi n. 4kk iässä nukahtamaan itsekseen sänkyyn ilman mitään opettelua. 9kk iässä tämä ilo loppui ja vauva alkoi itkemään perään jos jätti nukahtamaan ja hillui yliväsyneenä ympäri sänkyä tunnin verran. Kun tätä oli kestänyt jo yli kuukauden luovuin toivosta, että kyseessä on lyhyesti ohimenevä vaihe ja aloin nukuttamaan viereeni josta nostan omaan sänkyyn. Eli nykyään oikein toivon että vauva nukahtaa tissille :)

Kiitos vastauksista! Niinpä, jos ei itsestä hyvältä tunnu, niin ei kai sitä tarvitse neuvolatätiä miellyttääkseen tassutella. "Ongelma" on nimenomaan tuo illalla nukkumaan meneminen. Yöllä herää x 2 syömään (varmaan ihan oikea nälkä, kun on vielä vain tissillä) ja yleensä nukahtaa samantien uudestaan.

Meillä muuten 4kk iässä onnistui tuo itsestään omaan sänkyyn nukahtaminen mainioisti, mutta se taisi olla väliaikaista...

Ehkäpä annan hermojen levätä ja nukutan vielä tissille. Kun iltapuurot tulevat mukaan, niin ehkä sitten voi vaikka yrittää omaa nukahtamista. Kiitos kommenteista, että 11kk onnistuu vielä uuden opettelu!!

kaikki puhuvat vain "yöunista" ja niiden tassuttelusta. Mutta voiko tai onko kellään antaa vinkkejä päiväkukkujalle. Tyttömme täyttää parin päivän päästä sen 6 kk. J a hän ei kerta kaikkiaan suostu enään nukkumaan päiväunille ja jos ja kun nukahtaa niin nukkuu vain sen 25-30min. Ei auta tassuttelut ei vesipullot ( sain neuvoja kotiunikoulun neuvojalta ) ei huudattimiset...Yöunille laitosta ei meinaa tulla mitään kun on jo yliväsy. Hän oppi tuossa n. 4-5 kk vanhana nukahtamaan itse sänkyyn mutta nyt se ei enään onnistu. Kun aloimme n. 3 viikkoa sitten antamaan puuroa niin hän alkoi nukkumaan tuonne aamuyölle saakka, jolloin syömme tissiä. Mutta sen jälkeen hänen on vaikea nukahtaa vaikka on vieläkin väsynyt. Melkein siitä alkaa meidän tämä "nukkamattomuus" kierre jotain öitä on mennyt toki levottomammin. Mulle sanottiin, että jos päiväunet ovat sekaisin niin yleensä se alkaa vaikutta myös yöuniin, joten pelkäänpä että miten meidän vielä käy....päiväunet ovat olleet meillä jo kauan huonoja mutta nyt ne ovat jo useamman viikon ajan olleet hukassa. Vinkkejä ottaisin roppakaupalla vastaan !!!!! vaikka tuntuu että kaikki mahdolliset on jo koitettu...

kiitti

Meillä syytän päiväunien lyhentymisestä hellettä ja valoisuutta. Olen kyllä miettinyt, että koska ja miten vauvat siirtyvät yksiin pitkiin uniin. Päivällä olen muuten siirtynyt nukuttamaan kantoliinaan, josta siirrän vaunuihin tai sänkyyn. Kantoliinaan nukahtaa ilman itkua tyytyväisen oloisena. Vaunuihin nukahtaa itkien.

Mutta niin hassua, "järkee vai ei", että teillä samalla lailla välillä osasi mennä itse nukkumaan, mutta nyt taas ei. Ehkä ne on niitä vaiheita... Ja jotkut vauvat vaan nukkuvat paremmin kuin toiset.

Yhteistyössä