Unikoulu muualla kuin kotona (esim mummola)?

Nyt se on sitten päätetty; meillä alkaa unikoulu ja yötisusta vieroittaminen...Mutta, onko kenelläkään kokemusta muualla kuin kotona pidetystä unikoulusta? Yöt 9,5 kk ikäisen pojan kanssa ovat nyt olleet jo useamman viikon tiheää heräilyä, joten äippä alkaa olla aika väsynyt |O . Miehestä ei ole valvomaan kuin viikonloppuisin. Mummo (=äitini) olisi valmis olemaan apuna ja rauhoittelemaan pientä riehujaa yöllä. Mummola siis parinsadan km:n päässä, eikä mummo voi työnsä takia tulla meille. Mietin vaan, että onko yhtä tyhjän kanssa pitää unikoulua muualla kuin omassa kodissa, jos mahdolliset saavutetut tulokset ei sitten pädekään kotona...? Toisaalta, onhan niitä sairaalankin unikouluja. Hmmm...
 
minä kyllä kannatan unikoulun pitoa kotona jos nyt ei ihan mahdotonta ole.samalla sitten oppii sinne omaan sänkyyn rauhoittumaan.
meillä tisu loppui 10kk iässä ja kesti noin 3 yötä.otin viereen yöllä kun itki tisua ja rauhoittelin pehmein keinoin.En siis pitöänyt ns.huudatusunikoulua.hyvin meni näinkin.
 
Täällä Turussa ainakin sitä järjestetään sairaalassa. lapsi sairaalaan yöksi ja itse kotiin nukkumaan. mutta näissä tapauksissa yleensä pitää olla MONTA yöheräämistä ja vanhempien todella loppu. ja sitten on tiettyjä juttuja kun pitää kotona järkätä, esim. oma huone/ nurkkaus.
mut puhuppa seuraavalla kerralla neuvolassa jos siellä teillä päin tää on myös mahdollista.
 
Kodin ulkopuolella pidettävässä unikoulussa juuri se pulma, että tulokset ei välttämättä näy kotiin asti. Vauvat kun reagoivat vieraan paikan aiheuttamaan stressiin nukkumalla... toki kannattaa kokeilla jos ei ole vaihtoehtoa saada ketään kotiin pitämään unikoulujaksoa!
 
Meillä pidettiin unikoulu kälyn ja mummin luona. Olin siis lapsien kanssa mummolassa ja kaksi ekaa yötä poika oli kälyn luona unikoulussa. Asuu ihan naapurissa, joten minä imetin viimeiseksi illalla ja käly soitti sitten aamulla, että saapi tulla. Näin tehtiin kaksi yötä ja sitten seuraavat kaksi yötä poika oli jo samassa talossa, mutta mummin kanssa nukkui.

Sitten siirryttiinkin kotiin ja kyllä nukkuminen jatkui kotonakin. Heräili vielä yöllä, mutta nukahti siis ilman syöntiä ja eipä juuri itkenyt enää. Minun kokemuksen mukaan siis voi ihan hyvin pitää muuallakin. Voihan se olla, että kotona olis tehokkaampaa. Toisaalta jos sulla ei itsellä riitä siihen voimavarat (niinkuin ei mulla tehnyt) niin parempi mummon luona. Koska sehän on sitten vauvalle hämmentävää, jos aloittaa koulun ja sitten lopettaa kun ei jaksakaan. Tulee turhaan itketettyä, jos homma loppuu kesken.
 
Mummo ja vaari pitivät unikoulun pojallemme n. 1 vuotiaana viisi vuorokautta. Itse nukuimme kotona väsymystämme pois. Unikoulu on pitänyt tähän päivään asti eli poju on nyt 1,6 vuotias. Tosin kävelemään oppimisen aikoihin oli levottomia öitä monia, mutta nyt
taas nukutaan koko perhe makoisasti.
Jos mummo ja vaari eivät olisi sitä pitäneet emme tiedä missä olisimme. Poju ei nukkunut kunnolla ensimmäiseen vuoteen ollenkaan.
Joten rohkeasti vain unikoulua muualle pitämään.
 

Yhteistyössä