[QUOTE="vieras";24666840]Totta kai olen kuullut. Mutta näistä viesteistä huokuu se, että ei tämä yksin_nukahtamaan_opettelukaan nyt niin helppoa ole. Joten miksi vaivautua. En vain käsitä. Kun olisi niin paljon helpompikin ja luonnollisempi tie tuohon. Ja miten paino vaikuttaa nukuttamiseen? Jos vauvaa ei teljetä pinnasänkyyn, vaan sen ottaa esim. sivuvaunuun ja itse makaa, niin ei siinä ketään tarvitse nostella ja hyssytellä. Vauvat nousee pystyyn just sen takia, että ne teljetään pinnasänkyyn yksin ja sit niitä pinnoja on niin helppo nousta pystyyn. Väitän, että suurimmalla osalla perheistä on yks isompi huone, johon mahtuis 70 cm kapeat lastensängyt parisängyn molemmin puolin. Mut jos jaksaa nähdä vaivaa tollaisiin taisteluihin, niin be my guest. Itse en vain ymmärrä. Oikeasti.[/QUOTE]
Helpompi tapa meillä oli tosiaankin vaan opettaa lapsi nukahtamaan itse. Ei puhettakaan, että lapsi oli nukahtanut sillä, kun vaan makaa hänen vieressään.
Ja paino vaikutti sillä tavalla (kuten jo kirjoitin aiemmin), että lapsi vaatii kunnon sylittelyt ja hyssyttelyt nukahtaakseen. Sivuvaunut ja vieressä makaamiset ei tehoa. Perhepedissäkin kun joskus ollaan koitetut nukkua, lapsi vaan innostuu siitä kun äiti on vieressä ja nukahtaminen olisi taas kestänyt ja kestänyt ja lapsi vaan piristynyt. Että niin, se mikä toimii toisella, ei välttämättä toimi toisella.
Ja ei tuota tassuttelu-unikoulu asiaa varmaan voikkaan ymmärtää, ellei itse ole joutunut taistelemaan saman asian kanssa. Kun itse käynyt läpi erilaisia ongelmia lapsen kanssa, sitä ymmärtää paremmin erilaiset vaihtoehdot. Ja kun teillä ilmeisesti lasten nukahtaminen ja nukkuminen on ollu piece of cake, niin varmaan nukahtamiseen ja nukkumiseen opettamiset lapselle kuulostaakin rajuilta ja radikaaleilta vaihtoehdoilta. Välillä ne vaan on enää ainoat vaihtoehdot perheen parempien unien takaamisiksi.
Ja mainittakoon vielä, meillä lapsi (nyt päälle 1v) on nukkunut vastasyntyneestä asti 30-90 min pätkiä ympäri vuorokauden. 8kk iässä tosiaan opetettiin hänet nukahtamaan itsekseen omaan sänkyynsä tassutteluilla, josta oli sen verran apua, että lapsi nukkuu nyt 1-2h pätkiä. Säännöllisemmät päiväuni rytmitkin tuli tassuttelujen aikoihin mukaan. Leikö sitten sattumaa vai vaikutusta. Siinä vaiheessa kun oli sen 8kk valvonut, niin oli valmis kokeilemaan mitä vaan jotta saa itsekkin levätyksi. Ja tämän vuoksi meillä nyt nukutaan jo vähän pidempiä pätkiä.
Nykyään päivällä nukkuu siis 2h päikkärit yhdellä herätyksellä. Yöllä nukkuu 10h unet 5-15 herätyksellä. Joka on jo suuri saavutus siihen, mitä se on ollut.
Ja olemme käyneet lääkäreillä ja allergiatutkimuksissa ym, mutta lapsi on terve. Seuraavana onkin ensi vuoden alussa sairaalaunikoulutus edessä, ellei mitään mullistavia muutoksia tässä tapahdu..
Että jotkut on tosiaankin helpommin nukutettavissa ja osaa nukkuakkin, toiset lapset taas ei nuku ollenkaan ja silloin tassuttelut ym. on hyväksi havaittuja vaihtoehtoja.