unihäiriöitä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja pike
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Oli valvomisia ja tykytyksiä jo 30 ja risat ikäisenä. Meni aina ohi. Yönukkuminen katosi kerta kaikkiaan ensimmäisen raskauden aikana. Ja kun vauva oppi nukkumaan, minä en. Kai tämä valvominen jatkuu loppuiän. Nukkuminen kuului sitten kait nuoruuteen. Alkaa työkyvyn päälle vaan käydä.

Illalla hyviä rentoutusliikkeitä, venytystä ja pyöritystä, päälle, käsille. Ennen nukkumaan menoa kamomillateetä, ja magnesiumia 3-5kpl.
Jos yöllä herää, taas alkaa pyörittelemään päätä hitaasti ja rennosti ympäri, välillä venytellen niskaa.
Välillä kädet venyttelee hitaasti ja rennosti. Tällaista tekee n.½ tuntia, niin miulla uni alkaa tulla.
Tai sitten maatessa ollessa hieroo niskaa, etsii *akupunktio* kohdan, taas uni vie mennessään. Tai keittää taas kamomillateetäkin.

Ikää vajaa 48.
Vaihtarivaivoja alkanu runsaine yöhikoiluineen. Geeliä hoitona, mut ei auta kuin päivällä.
Töitten jälkeen hikilenkille, saunaan, pientä syömistä.
Tai sitten oon kokeillu pitempää lenkkiä. = + – 0.

Illalla on mullakin ollu tuo kamomillatee ja magnesium. Tee kylllä rauhoittaa, mut vastaavasti taas juoksuttaa vessassa.

Yöunet on minimoituneet 4-5 tuntiin. Nukahdan hyvin, mut herään, niinkuin tänäkin aamuna, klo 3.30 valvomaan ja oon ihan pirtee. Pakko nousta ylös odottamaan milloin ”pääsis” lähtemään töihin. 9 aikaan aamupäivästä oon kuin zompi. Loppupäivä ihan surkeeta.
Tenoxia oon kokeillu, 10 mg, tai puolikkaan tai vaan murusen...kokonaisen otettua pää on aamulla kuin krapulassa.

Vielä kun valituksiini lisään mielialanmuutokset ja ”seinille hyppimiset”, niin soppa on täydellinen.
Jos joku ilkee vielä sanoo, että vaihtariaika on ”aivan luonnollinen naisen elämänvaihe”, niin en takaa seurauksia:(

Kyllä alkaa hymy pikkuhiljaa hyytyä.
Ennen oli niin ihanaa kääriytyä peiton alle rankan päivän jälkeen, sulkea silmänsä ja lähteä Höyhensaarille...

Lisää vinkkejä otetaan täälläkin mieluusti vastaan.

Hupelo sinä tarvitsisit jämäkämmän hormoonin. Tabletit imeytyvät geeliä tehokkaammin. Hullukshan tommosesta elämästä tulee kun ei saa nukuttua. Varaa aika gynekologille ja kerro minkälaista sulla on (ei mihinkään terveyskeskuslääkärille).

Pilleröisillä minun uneni on syvää ja ihanaa. Kun luen näitä palstoja, ihmettelen tosiaan, miten moni jaksaa tuota hullunmyllyä monenmoisine poppakonsteineen. Jos hormonihoidot sopivat, niin ei parempaa naisen elämää voi toivoa.

Minun tasapainoni salaisuus on pieni sininen pilleri, estrogeeni.

Oon tavallaan huojentunut, kun täältä saa lukea, että kaikilla ne on samat vaivat. Olen 46v. ja heräillyt jo vuosia aamuyöstä - lukemaan, teetä, kahviakin keittelemään, murehtimaan, märehtimään, sängyssä pyörimään jne. Välillä menee paremmin ja nukun hyvin. Nyt on alkanut mielialat hipoa välillä paniikkia, välillä ""outoa"" zombie-oloa ja raivonpuuskia. Hormonihoitoihin en meinaa koskaan ryhtyä. Ihan lähisuvussa on niin paljon syöpää, etten uskalla lisätä riskiä. Mutta sitten pelottaa, että minkämoiseen syöveriin sitä vielä joutuu, ennen kuin vv. ovat ohitse. Hormonihoidoissa on aina riskinsä. Liian moni lääkäri tuputtaa niitä kyselemättä mitään potilaansa taustoista, vaikka KAIKKI perinnölliset sairaudet, syövät, syöpägeenit (jos on tiedossa) pitäisi kartoittaa ja sitten vasta harkita hoitoa. Luin tuoreen kirjan, jonka mukaan, mitä pidempi ajanjakso naisen elämästä hänellä on estrogeeniä elimistössään, nostaa tämä rintasyövän riskiä. Onko kellää kokemuksia luontaishoidoista? Entä ravinnosta? Sanotaan, että japanilaisilla naisilla ei ole vv.-oireita, ja aasialaisillahan on aika erilainen ruokavalio kuin meillä.

Alkuperäinen kirjoittaja hyvät ihmiset;7050951:
Ottakaa kaikki lääkkeet vastaan mitä on keksitty ja mitä annetaan, on tässä elämässä kestämistä muutenkin, hulluahan se on suosiolla hullujen huoneelle lähtee!

heh--olen kanssasi aivan samaa mieltä

Etsimme unettomuudesta kärsiviä henkilöitä haastateltaviksi www.tietoaunettomuudesta.fi -sivustolle. Kerro, miten unettomuus on haitannut Sinun elämääsi ja oletko saanut siihen apua?

Tarinat julkaistaan joko nimellä tai nimettömänä. Etsimme yhtä haastateltavaa myös samasta aiheesta tehtävään videohaastatteluun. Korvaamme haastattelusta 30 euron/100 euron lahjakortin toteutustavan mukaan.

Jätä yhteystietosi:
Johanna Salovaara, Kaufmann Agency Helsinki Oy, johanna.salovaara@kaufmann.fi tai Puh. 050 575 2414.

Yhteistyössä