Uni lapsen kuolemasta - tulkinta-apua kaipailisin

  • Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti
"vieras"
Näin viime yönä kamalaa ja todella ahdistavaa unta, jota en saa mielestäni.

Unessa 3-vuotias poikani menehtyi yllättäen - yskäisi ja lopetti hengittämisen. Olin unessa aivan poissa tolaltani ja itkin kamalasti. Unessa luulin myös nähneeni kuolleen lapseni liikkuvan, mutta tajusin kuvitelleeni sen.

Osaako joku täällä tulkita unia ja kertoa mitä alitajuntani tällä yrittää kertoa?
 
"pampers"
Minä näin unta, että lapseni hukkui. Uskon että alitajunta vain käsittelee pelkoja, joita ei päivisin "ääneen" edes uskalla ajatella. Suurin pelko äidille olisi menettää oma lapsensa.
 
Näen aika useinkin lapsen kuolemasta unta. Ahdistaviahan ne unet on, mutta sen kummemmin niitä ei ole syytä analysoida. Viime yönä kuoli 8-vuotiaamme, mutta hän oli jostain syystä unessa vauva. Ja mies kehtasi sanoa, että ei se haittaa, että nn kuoli. Kohta kuitenkin huomasin lapsen sydämen sykkivän. Saman tien heräsin ja huokasin helpotuksesta.:)
 
IhanaValo
Mie olen nähnyt myös unessa lapseni kuolevan..ja joutunut myös siihen hirveään valintatilanteeseen että olisi pitänyt päättää kumman lapsistani pelastan, se uni tosin katkesi "juuri sopivasti", se olis nimittäin ollut niin kamalaa.: /
 
"vieras"
Itse olen nähnyt unta koiramme kuolemasta (ennen lasta), lapseni kuolemasta ja siitä kuinka päätän kuolla lapseni puolesta salaman iskussa ja kuolenkin. Minusta niistä kumpuaa enemmän se alitajuinen menettämisen pelko, en näe niitä minään muuna. Enneunia olen nähnyt ja ne ovat erilaisia tuollaisiin kuolema uniin verrattuna ja niistä herääminen on erilaista. Niitä nähdessään vain tietää, että asia tulee tapahtumaan. Noissa kuolema unista olen vain herännyt siihen musertavaan menettämisen tunteeseen ja joskus omaan itkuun.
 
"hmm"
Minä näin unta, että 2 vuotias poikani tippui parvekkeelta 6 kerroksesta Portugalissa :/ oli ihan järkyttävää.. Oltin sillon just siellä portugalissa perheen kanssa kun näin tämän unen ja siellä asunnossa oli ihan kamalat ne parvekkeet. Tosi matalat laidat parvekkeen kaiteissa, joten ei päästetty lapsia parvekkeelle ollenkaan niin siitä jotenkin tuli se uni. Oli kyllä pelottavaa.
 
"aapee"
Hyvä jos ei merkitse mitään kamalan synkkiä ajatuksia nämä tämmöset unet. Tuli aamulla oikein kamala olo ku kerroin miehelle unesta ja koin, että voiko tollasta edes kertoa ääneen. Yöllä kun heräsin uneen niin itkeskelin siinä vielä aikani hereillä, kunnes tokeennuin jotenkin unesta. Nyt ei meinaa töiden teosta tulla mitään kun kamalat ajatukset ja itku koittaa kiivetä kurkkuun jatkovasti.
 
IhanaValo
[QUOTE="aapee";27647892]Hyvä jos ei merkitse mitään kamalan synkkiä ajatuksia nämä tämmöset unet. Tuli aamulla oikein kamala olo ku kerroin miehelle unesta ja koin, että voiko tollasta edes kertoa ääneen. Yöllä kun heräsin uneen niin itkeskelin siinä vielä aikani hereillä, kunnes tokeennuin jotenkin unesta. Nyt ei meinaa töiden teosta tulla mitään kun kamalat ajatukset ja itku koittaa kiivetä kurkkuun jatkovasti.[/QUOTE]

Tommoisen unen jälkeinen päivä ja vielä joskus seuraavakin on vaikea..unta kun alkaa väkisinkin miettimään vielä, ja tosiaan tulee kamala olo ja itkettää. Ite oon koittanut ajatella että se oli vain unta, on tehnyt mieli halata lastaan vielä pikkuisen pidempään kuin normaalisti. Koitan järkeistää unen et se on vaan jotain sisäistä pelkoa lapsen menettämisestä eikä tarkoita mitään pahaa.
:hug:
 
"aapee"
Tommoisen unen jälkeinen päivä ja vielä joskus seuraavakin on vaikea..unta kun alkaa väkisinkin miettimään vielä, ja tosiaan tulee kamala olo ja itkettää. Ite oon koittanut ajatella että se oli vain unta, on tehnyt mieli halata lastaan vielä pikkuisen pidempään kuin normaalisti. Koitan järkeistää unen et se on vaan jotain sisäistä pelkoa lapsen menettämisestä eikä tarkoita mitään pahaa.
:hug:
Näinpä, pitää vaan koittaa kääntää ajatusta niin josko tämä olokin tästä helpottaisi. Aamulla tosiaan halasin lapsia pitkään, pidempään kuin yleensä. Onneksi oli vain unta :)
 
Sangria
mä oon muutaman kerran herännyt omaan huutooni kun oon nähnyt vastaavaa unta. uskomattoman kamalia ja ahdistavia nuo unet. mulla tuli nuo jutut uniin silloin kun olin masentunut ja menettämisen pelko oli suuri. enää en onneksi ole moisia nähnyt.
 
Se on niin äärimmäisen harvinaista, että kuolemaunet tarkoittaisivat kuolemaa, että turha pelätä. Jopa enneunien näkijöillä yleensä oikea kuolema esiintyy jossain metaforassa (esim. äitini näkee aina kukkia ja juhlia ennen läheisen kuolemantapausta).

Itselläni toistuvat kuolemaunet jostain henkilöstä on tarkoittanut hänestä vieraantumista elämäntilanteen tms vuoksi, ja siitä kumpuavaa surua.

Yksittäisenä voi tosiaan olla ihan vaan omien pelkojen käsittelyä, kuten moet sanoneetkin täällä :)
 
Kepsis
Se on niin äärimmäisen harvinaista, että kuolemaunet tarkoittaisivat kuolemaa, että turha pelätä. Jopa enneunien näkijöillä yleensä oikea kuolema esiintyy jossain metaforassa (esim. äitini näkee aina kukkia ja juhlia ennen läheisen kuolemantapausta).

Itselläni toistuvat kuolemaunet jostain henkilöstä on tarkoittanut hänestä vieraantumista elämäntilanteen tms vuoksi, ja siitä kumpuavaa surua.

Yksittäisenä voi tosiaan olla ihan vaan omien pelkojen käsittelyä, kuten moet sanoneetkin täällä :)
Yhtä harvinaista kuin sattuma kenties? :xmas:
 
"jep"
Tuollaiset unet ovat aivan kamalia :(.

Mietin, onko seuraava kysymykseni liian provosoiva, koska en sitä sellaiseksi tarkoita, vaan puhun omien kokemusteni pohjalta. Kysyn silti - oletko viime aikoina kokenut suhteesi tähän unessa kuolleeseen lapseen vaikeaksi, onko hänellä voimakasta uhmaa tai muuta, mikä kiristäisi hermojasi?

Itse olen joskus nähnyt unia lapsen/koiran/puolison tms. kuolemasta aikoina, jolloin olen ollut johonkin asiaan tuskastunut suhteessa tähän unessa kuolevaan. On tuntunut siltä, kuin alitajuntani olisi halunnut tällaisen kylmän suihkun keinoin herättää minut huomaamaan, kuinka tärkeä tuo unessa kuollut minulle oikeasti on, ja kuinka kamalalta menetys tuntuisi. Jotenkin sellaisen unen jälkeen onkin ihan erityisen kiitollisena aamulla halannut sittenkin elävää ja tervettä lastaan, eivätkä pienet pööpöilyt ole ärsyttäneet niin paljon.

Ja ennen kuin siis kukaan alkaa kuvitella minun syyttävän tällä ketään huonoksi äidiksi, totean nyt ääneen, että puhun tässä sellaisista normaaleista ärtymyksen tunteista ja siitä, että rakkaudesta ja hyvästä tahdosta vuorovaikutus on saanut negatiivisia piirteitä. Tällaista tapahtuu varmasti jokaisessa ihmissuhteessa joskus, myös äidin ja lapsen välisessä. Toki kyse voi olla jostain muustakin, ja tulkinta tässä tapauksessa olla aivan pielessä, mutta tällainen vaihtoehto tuli mieleen.
 
"Vieras"
Mä näin unta, että olin lapseni hautajaisissa, myöhemmässä unessa multa tippui kaikki hampaat, tämän unen jälkeen meni n. 6kk ja lapseni kuoli aivan oikeassa elämäss. Mä pelkään nykyään unia.
 
Kepsis
[QUOTE="Vieras";27648052]Mä näin unta, että olin lapseni hautajaisissa, myöhemmässä unessa multa tippui kaikki hampaat, tämän unen jälkeen meni n. 6kk ja lapseni kuoli aivan oikeassa elämäss. Mä pelkään nykyään unia.[/QUOTE]

Minä olen myös nähnyt hampaiden irtoamis unia, myös kaikkien irtoamisen olen nähnyt unissani, on mahdollista että joku suvusta on kuollut vuoden sisään, mutta en ole varma.

Oikeasti ihmiset. Älkää jaksako. Suru on surua ja lapsen menetys on hirveä asia, itsensä kiusaaminen enneunilla on aivan turhaa asiassa vellomista.

Eiköhän ne huonot olot pelkistä unista ole riittävästi, saatika että aletaan pelkäämään elämää niiden perusteella.

Toivottavasti olet selvinnyt lapsesi menetyksestä, pahinta mitä osaan kuvitella menetyksenä ihmiselle.
 
"aapee"
[QUOTE="jep";27648018]Tuollaiset unet ovat aivan kamalia :(.

Mietin, onko seuraava kysymykseni liian provosoiva, koska en sitä sellaiseksi tarkoita, vaan puhun omien kokemusteni pohjalta. Kysyn silti - oletko viime aikoina kokenut suhteesi tähän unessa kuolleeseen lapseen vaikeaksi, onko hänellä voimakasta uhmaa tai muuta, mikä kiristäisi hermojasi?

Itse olen joskus nähnyt unia lapsen/koiran/puolison tms. kuolemasta aikoina, jolloin olen ollut johonkin asiaan tuskastunut suhteessa tähän unessa kuolevaan. On tuntunut siltä, kuin alitajuntani olisi halunnut tällaisen kylmän suihkun keinoin herättää minut huomaamaan, kuinka tärkeä tuo unessa kuollut minulle oikeasti on, ja kuinka kamalalta menetys tuntuisi. Jotenkin sellaisen unen jälkeen onkin ihan erityisen kiitollisena aamulla halannut sittenkin elävää ja tervettä lastaan, eivätkä pienet pööpöilyt ole ärsyttäneet niin paljon.

Ja ennen kuin siis kukaan alkaa kuvitella minun syyttävän tällä ketään huonoksi äidiksi, totean nyt ääneen, että puhun tässä sellaisista normaaleista ärtymyksen tunteista ja siitä, että rakkaudesta ja hyvästä tahdosta vuorovaikutus on saanut negatiivisia piirteitä. Tällaista tapahtuu varmasti jokaisessa ihmissuhteessa joskus, myös äidin ja lapsen välisessä. Toki kyse voi olla jostain muustakin, ja tulkinta tässä tapauksessa olla aivan pielessä, mutta tällainen vaihtoehto tuli mieleen.[/QUOTE]

Meillä tämä unessa kuollut lapsi on helpompi tapaus uhman suhteen. Isoveljellä on paha uhma ja toki myös tällä unessa kuolleella, mutta huomattavasti helpompi käsitellä hänen raivareitaan kuin isoveljen temppuja.
 
"Tille"
Tässpä vielä unikirjasta tulkinta:
Unet ilmaisevat vanhempien selvää kiintymystä haavoittuvaan lapseensa, mutta voivat joskus viitata toisen vanhemman piilotajuiseen mustasukkaisuuteen siitä, että kaikki rakkaus tuhlataankin nyt vain lapseen.

Että tulkintoja kyllä löytyy :)
 
"Vieras"
Minä olen myös nähnyt hampaiden irtoamis unia, myös kaikkien irtoamisen olen nähnyt unissani, on mahdollista että joku suvusta on kuollut vuoden sisään, mutta en ole varma.

Oikeasti ihmiset. Älkää jaksako. Suru on surua ja lapsen menetys on hirveä asia, itsensä kiusaaminen enneunilla on aivan turhaa asiassa vellomista.

Eiköhän ne huonot olot pelkistä unista ole riittävästi, saatika että aletaan pelkäämään elämää niiden perusteella.

Toivottavasti olet selvinnyt lapsesi menetyksestä, pahinta mitä osaan kuvitella menetyksenä ihmiselle.
Piti tosiaan lisätä, että en tahdo uskoa siihen että nää oli enneunia lapseni kuolemasta. Mutta ei sitä koskaan tiedä. Enköhän mä ajan kanssa selviä, onneksi mulla on noi elossa olevat lapset joiden vuoksi on pakko jaksaa.
 
Kepsis
[QUOTE="Vieras";27648117]Piti tosiaan lisätä, että en tahdo uskoa siihen että nää oli enneunia lapseni kuolemasta. Mutta ei sitä koskaan tiedä. Enköhän mä ajan kanssa selviä, onneksi mulla on noi elossa olevat lapset joiden vuoksi on pakko jaksaa.[/QUOTE]

Tuo on se asia mitä selvännäkijät sun muut asiasta huomiota tai rahaa saavat käyttää hyväkseen. Ihmisen epätoivoista takertumista yliluonnolliseen, kun normaalissa elämässä kohtaa vaikeita asioita eikä halua luopua jostain rakkaasta.

Normaali konkreettinen elämä sisältää ihmeen kaltaisia asioita jo itsessään.
 
No, siis kuten sanoin, äääääärimmäisen harvinaista että kuolemauni meinaisi kuolemaa. Niin yleisiä nuo unet ovat, ja todella harvan päivätajunta päästää viestejä muuttumattomana läpi. Oikeesti, ei huolta.

Ja silloin kun on kyseessä enneunet (metaforamuodossa tai miten vaan) ne ovat meitä auttaakseen, ei kannata pelätä silti. Unet eivät ns. aiheuta mitään tietenkään, eivätkä ole tarkoitettu pelkoa kylvämään. Useimmiten ne liittyvät ihan pikkujuttuihin joita emme päivätajunnassa jaksa käsitellä.

Sanon vielä, että kun itsellä kuolemunet oli jokaöisiä, purin sillä ahdistusta siitä että menetin läheisen yhteyden moniin perheenjäseniin ja sukulaisiin omien valintojeni takia (tuo tosin tapahtui vasta myöhemmin unien näkemisen jälkeen mutta silti)
 
xvieras
[QUOTE="Vieras";27648117]Piti tosiaan lisätä, että en tahdo uskoa siihen että nää oli enneunia lapseni kuolemasta. Mutta ei sitä koskaan tiedä. Enköhän mä ajan kanssa selviä, onneksi mulla on noi elossa olevat lapset joiden vuoksi on pakko jaksaa.[/QUOTE]

Lapsen menettäminen on jotakin sellaista jota ei kenellekään toivoisi. Olen pahoillani puolestasi. On täysin ymmärrettävää että nuo ajatukset herää menettämisen jälkeen, ennustiko joku asia tulevaa jne. Tiedän muutaman ihmisen joka sanoo näkevänsä enneunia, mutta he eivät näe noita ennustavia unia läheisistään, vaan enne uni kertoo esim. entisestä naapurista, tuttavan tuttavasta joka joskus on tavannut tms.
 

Yhteistyössä