Unettomuus. Herään aamuyöllä 4 aikaan.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vierailija

Vieras
Herään joka aamu klo4. Lääkärissä käyty, sieltä sain melatoniini tabletit joista ei mitään apua. Sain ohjeeksi harrastaa liikuntaa ja mennä myöhemmin nukkumaan, mutta ei sekään auta.
Mikä auttaa aamuyön heräilyihin, nyt alkaa olla zombi olo kun jatkuvasti liian vähillä yö unilla.

Minä kanssa. Joka yö samaan aikaan herään ahdistukseen ja stressiin. Tämä on unettomuutta, uni on tärkeää hyvinvoinnin kannalta. Unettomuus ja unihäiriöt johtavat erilaisiin ongelmiin, muistihäiriöistä uupumukseen sekä vakaviin sairauksiin. Ei pidä väheksyä.
Netti on täynnä vinkkejä, mm älä katso kelloa yöllä, älä juo kahvia illalla yms juttuja jotka toimivat toisille, toisille ei.
Käytän nukahtamislääkettä, joka auttaa mutta seuraavana päivänä on todella väsynyt sen takia, joten aina ei voi ottaa.
Mene uudestaan lääkäriin. Pitäisi tutkia miksi valvot.

Muinoin herättiin jo 03:00 aamulypsylle. Voi näitä valittavia nykymammoja!
Sehän oli sen takia, kun maito piti saada jäähdytettyä ja tonkat tienvarteen ennen kuin keräilyauto sinne tulee. Mieheni piti pukata aina ylämäkeen sitä kelkkaa tai maitokärryä ja kyytissä oli pari tonkkaa. Ei taitas nykyään koululaiset sellaiseen edes pystyä:-D

PYSTY on muuten se maitotonkkakin, sanovat;-)

en minä tuosta kyllä vielä mitään ongelmaa tekisi. päikkärit pois ja nukkumaan joskus 11 maissa illalla, ja varaa sitten vaikka kirja tai joku sängyn viereen ja ala lukemaan sitä kun heräät. joskus auttaa myös se, että muuttaa nukkumapaikkaa ja menee vaikka sohvalle

Ihmiset valittaa unettomuutta.
Kuitenkin makaavat päikkäreitä, möllöttävät päivät sisällä ja parhaillaan sielläkään tekemättä mitään.
Vedetään nukahtamislääkkeitä jne...
Tee kunnon fyysistä rasitusta päivä ulkona niin sata varmasti nukuttaa.
Siihen oikeanlainen ravinto.
Karkki ja muut makea mätöt ja sipsit ja muut pois.
Kahvit,colat jne...illalta pois.
Ja toisaalta...mikä siinä on niin huonoa jos klo 4 herää?
Meet aiemmin nukkumaan, heräät klo 4 ja so what? Turha valvominen väkisin myöhempään ei auta mitään.
Sun rytmi on mikä on.
Itse herään joka aamu viimeistään viideltä. En tee asiasta ongelmaa. En käytä lääkkeitä. Aloitan vain päiväni siihen aikaan ja olen aikaisin saanut jo vaikka mitä tehtyä.

Kävin lukemassa lääkärin tekstin omakanta palvelussa. Siellä luki että jos unettomuus jatkuu niin seuraavaksi pitäisi mennä psykiatrisen sairaanhoitajan luokse. Mitä se osaa unettomuudelle tehdä....
Ap

Ihmiset valittaa unettomuutta.
Kuitenkin makaavat päikkäreitä, möllöttävät päivät sisällä ja parhaillaan sielläkään tekemättä mitään.
Vedetään nukahtamislääkkeitä jne...
Tee kunnon fyysistä rasitusta päivä ulkona niin sata varmasti nukuttaa.
Siihen oikeanlainen ravinto.
Karkki ja muut makea mätöt ja sipsit ja muut pois.
Kahvit,colat jne...illalta pois.
Ja toisaalta...mikä siinä on niin huonoa jos klo 4 herää?
Meet aiemmin nukkumaan, heräät klo 4 ja so what? Turha valvominen väkisin myöhempään ei auta mitään.
Sun rytmi on mikä on.
Itse herään joka aamu viimeistään viideltä. En tee asiasta ongelmaa. En käytä lääkkeitä. Aloitan vain päiväni siihen aikaan ja olen aikaisin saanut jo vaikka mitä tehtyä.

Olen kokeillut harrastaa liikuntaa että väsyttäs enemmän yöllä, ei toimi. Kokeillut mennä aikasempaan nukkumaan, myöhemmin nukkumaan. Silti herään aamuyöllä.
Eihän herääminen muuten mitään haittaisi mutta päivällä ihan zombi olo, väsyttää ihan järkyttävän paljon. Silläkään ei ole merkitystä nukkuuko päivällä vai ei, silti herään aamuyöllä samaan aikaan.
Ap

en minä tuosta kyllä vielä mitään ongelmaa tekisi. päikkärit pois ja nukkumaan joskus 11 maissa illalla, ja varaa sitten vaikka kirja tai joku sängyn viereen ja ala lukemaan sitä kun heräät. joskus auttaa myös se, että muuttaa nukkumapaikkaa ja menee vaikka sohvalle
Silläkään ei ole merkitystä nukunko päivällä vai en, herään aamuyöllä samaan aikaan. Eikä sillä monelta menen nukkumaan. Eihän tämä aikaisempaan herääminen muuten haittaisikaan mitään, mutta kun päivällä on sitten ihan järkyttävän väsynyt. Kaikki päivät pilalla kun ihan zombi olo.

Silläkään ei ole merkitystä nukunko päivällä vai en, herään aamuyöllä samaan aikaan. Eikä sillä monelta menen nukkumaan. Eihän tämä aikaisempaan herääminen muuten haittaisikaan mitään, mutta kun päivällä on sitten ihan järkyttävän väsynyt. Kaikki päivät pilalla kun ihan zombi olo.
Joku iso kovaääninen auto tai muu menee silloin ohi ja aivot rekisteröi sen. Korvatulppia en käytä itsekään, mutta saattaisi auttaa sinua? Esimerkiksi lumilingot ym huristelevat tuohon aikaan. Ambulansseista puhumattakaan!

Itse heräilen myös liian aikaisin, mutta se on kausittaista. Kun heräilen, niin yritän olla ottamatta siitä stressiä. Väsyneenä jaksaa muutaman päivän ihan hyvin ja luotan siihen, että nukahdan varmasti jossain vaiheessa jos elimistön raja tulee vastaan. Näin minulle opasti eräs toinen, jolla oli myös nukkumisvaikeuksia :)

Hei vain,

Omat unihäiriöni (eli aamulla heräilin "liian aikaisin") sain kuriin valerianavalmisteella. Apteekista saa kahta eri valmistetta. Itse kokeilin molempia, mutta päädyin käyttämään Lunixenia. Se on vahvempi näistä kahdesta. Parin viikon käytön jälkeen ero oli unipäiväkirjan mukaan selkeä, vähemmän aamuyöheräilyä.

Iltapäivän jälkee ei kahvia, teetä, suklaata, cokista, eli ei mitään kofeiinia sisältävää.
Onko sokerinsieto tutkittu, nimittäin diabetes häiritsee yöunia erityisesti ihan alkuvaiheessa.

Hei vain,

Omat unihäiriöni (eli aamulla heräilin "liian aikaisin") sain kuriin valerianavalmisteella. Apteekista saa kahta eri valmistetta. Itse kokeilin molempia, mutta päädyin käyttämään Lunixenia. Se on vahvempi näistä kahdesta. Parin viikon käytön jälkeen ero oli unipäiväkirjan mukaan selkeä, vähemmän aamuyöheräilyä.
Tietyillä paikkakunnilla kofeiinia on paljon jo juomavedessäkin, joten sun elimistö voi olla aika suuressa vaarassa jos et sitä ensin selvitä.