Unettomat äidit

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Mary75
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Mary75

Jäsen
13.06.2007
31
0
6
Löytyyköhän täältä kohtalotoveria unettomalle äidille?

Meille syntyi poika heinäkuussa 2006 ja vauva-arjen johdosta minä menetin taidon nukkua. Poika söi yöllä puolivuotiaaksi asti ja sen jälkeen hän on herännyt vain satunnaisesti, mutta minulle ei ole (vielä toistaiseksi) palautunut nukkumisen taito.

Yö menee yleensä siten, että menen nukkumaan rättiväsyneenä klo 22. Ennen puolta yötä tuskastun, kun uni ei ole vieläkään tullut. Jos unta ei ole tullut puoleen yöhön mennessä, niin se ei tule ennen kello aamu neljää. Ylös pitäisi nousta kuitenkin ennen seitsemää. Yöuniksi jää siten kolmisen tuntia.

Tällaisia öitä on vähintään yksi viikossa, mutta välillä saattaa mennä viikkokin putkeen. Hain unilääkkeen (zopinox) joulukuussa ja olen syönyt niitä vain hyvin satunnaisesti esimerkiksi jos olen ollut kaksin pojan kanssa ja pitänyt siten jaksaa. Unilääkkeen ansiosta saan nukuttua 5 tunnin kohtalaiset yöunet, mutta ei sen enempää.

Alan olla turhautunut ja väsynyt asiaan. Joudun käymään yöllä syömässä ja se ei tee hyvää painolle eikä hampaille. Lisäksi väsyminen vaikuttaa tietenkin parisuhteeseen ja lapsesta nauttimiseen.

Miten ihmeessä pääsen tästä kierteestä eroon?

Heips,

Täältä löytyy kohtalontoveri. Minä synnytin pojan 09/06 ja oon kanssa sen jälkeen nukkunut huonosti. Vauva ei niinkään herätellyt, mulla itsellä oli huono startti äitiyteen (2 x rintatulehdus, valtava maidontulo yms.). Näitä stressatessa, jopa pelätessä, nukkumisen taito unohtui. Luin ihan mielenkiinnolla silloin Elisabeth Pantleyn kirjaa (en muista nimeä ), jossa vauva opettelee pehmeällä tavalla nukkumaan ja siellä oli myös äitien uniongelmista. Sieltä sain vinkkejä illalla rentoutumiseen ja nukahtamisen helpottumiseen. Nykyään nukahdan helpolla, melkein heti sänkyyn mennessä. Kauan se otti, että pääsin siihen pisteeseen.

Ongelmani ei olekaan nukahtaminen vaan heräily. Se on pysynyt tiukasti matkassa vaikka nukahtaminen on helpottunut. Nukun hyvin aamuyölle saakka ja yhtäkkiä herään. Sen jälkeen nukahtaminen on vaikeaa, joskus jopa mahdotonta, kun herätys on jo aamulla kuuden jälkeen. Yöt jää katkonaisiksi ja lyhyiksi. Voi tietty olla, että stressi herättelee, kun me rakennetaan ja oon vasta palannut töihin. Mut just nythän sitä voimaa ja unta tarvittais. Heräilyä ei oo vain arkena, vaan se on ihan jokaöistä. Samaa mietin minäkin, että miten pääsen tästä eroon.

:wave: Täällä kohtalotoveri, apua minusta ei valitettavasti ole. Poika syntyi viime kesänä ja vaikka hän on nukkunut rauhalliset ja pitkät yöt jo parisen kuukautta, äiti heräilee ja valvoo edelleen. Poika heräili todella paljon ekat 6 kk, ja äidillä siis jäi siitä rytmi päälle.

Ongelma on vähän sama kuin helinä-keijulla, eli aamuyöhön asti yleensä saan nukuttua joten kuten, mutta sitten menee höpöksi. Valvoskelin jo raskausaikana, ja nyt alkaa vähitellen olla veto aika loppu...

Unilääkkeitä mulla ei ole, mutta jenkeistä tuotuja käsikauppa-nukahtamislääkkeitä oon joskus aamuyöstä napsinut - niistä ei ole juuri muuta apua kuin henkistä tukea. Oon myös yrittänyt väsyttää itseäni iltalenkeillä yms, mutta ei auta. Aamuviiden maissa uni karkaa ja sitten väsyttää koko päivän.

Minustakin olisi tosi kiva kuulla, miten tämän putken saisi katkeamaan :)

Mä en ole vielä nukahtamislääkkeitä hakenut, vaikka pahimpina aikoina se on ollut ajatuksissa. Mä oon kuullut niistä sellaista, että vaikka nukahtaakin, niin se on keinotekoista unta eikä auta silleen kun normaali uni. Tiedä siitä sitten :/ .

Mä oon kanssa yrittänyt samalla tavalla kuin Jensa, eli liikkumalla väsyttää vielä lisää. Joskus tosi tosi harvoin, kun on paljon valvonut, niin huomaan etten ole herännyt yöllä. Mut silloin oon ollut niin rättiväsynyt, ettei elämästä tuu mitään jos koko ajan on siinä tilassa.

Joskus öisin mua oikein harmittaa, kun mies saa nukuttua ja mä valvon :ashamed: . Eikä mies oikein tunnu ymmärtävän tätä ongelmaa kun se saa nukuttua missä vaan ja milloin vaan. Katotaan nyt miten tämä yö menee....

Hei helinä-keiju ja Jensa!

Aloin olla jo tosi huolissani kun luulin olevani ihan ainut uneton. Kuvittelin jo, että tällä asialla ei ole mitään tekemistä äitiyden kanssa vaan oman psykologian. Väsyneenä sitä alkaa jo miettimään kaikenlaista.

Mutta kuinka teillä nukuttiin viime yö? Minä olen saanut nyt nukuttua kaksi yötä ilman että olen käynyt edes vessassa yöllä. Tämä olotila tuntuu ihan huipulta! Toki olen nytkin heräillyt mutta onneksi uni on taas tullut silmään. En tiedä onko unensaantiin vaikuttanut viimepäiväinen flunssa ja lämmönnousu vai se että olen ottanut dekkarin esiin iltaisin.

Meillä onneksi mies on ainakin ymmärtävinään asiaa. Vierashuone on ollut käytössä silloin tällöin, sillä miehellä on taipumusta kuorsaamiseen ja se vaikeuttaa entisestään nukkumistani. Aiemmin en asiaa huomannut, sillä nukuin niin sikeästi yöt.

Näiden keskustelujen perusteella ymmärrän, kun lääkäri kysyi onko ongelmani nukahtaminen vai nukkuminen. Kumpikaan ei taida olla toistaan parempi. Ulkoilulla on varmasti asiaan vaikutusta, mutta kelit ovat vain olleet niin kurjat ettei ole paljon viitsinyt nenäänsä ulos laittaa. Sen sijaan olen kyllä huomannut että jumpassakäynti parantaa unen laatua. Siispä viikonloppuna liikkumaan!

Heips

täällä kans yksi vähäuninen hermoraunio :headwall:
Mun unet jäi vähiin toisen lapsen synnyttyä v2000 ja siitä meni vuosi eteenpäin valvoessa lapsen kanssa (esikoinen syntyi tasan vuotta aiemmin 99) . -04 ja 05 syntyivät "kolmonen" ja "nelonen" ja heidän kanssa normaalit valvomiset pahensi mun tilannetta entisestään, vaikkei kumpikaan lapsista edes tavallista enempää itkeskellyt tms.

Nukahtamislääkkeitä olen käyttänyt , samoin luontaistuotteita joista ei juurikaan apua ole ollut.
Nukahtamislääke toimii jos sen jälkeen pystyy nukkumaan vähintään 7 tuntia mikä ei lapsiperheesä ole useinkaan mahdollista.
Viime syksystä olen nukkunut Melatoniinilla ja sitä voin lämpimästi suositella!!!!
Uni on hyvää ja luonnollista eikä aamulla ole pökkyräinen olo niinkuin nukahduslääkkeiden kanssa.
jos on tiedossa jotain mikä erityisesti mua ressaa otan melatoniinin kaveriksi nukahduslääkeen, mielummin nukun sitä keinotekoista unta kuin en ollenkaan ja olen sitten vaaraksi liikenteessä tm väsyneenä.

itse koen olevani asiassa voiton puolella koska olen jokailtaisita nukahduslääkkeistä päässyt eroon, yhdessä vaiheessa joduin niitäkin ottamaan tuplamäärää enkä siltikään nukkunut.

Täällä myös yksi uneton. Minun uniongelmani alkoivat v. -99 erottuani ja pahenivat v. 2000 tyttäreni kuoltua liikenneonnettomuudessa. Välillä en nuku edes unilääkkeillä. Nukahdan kyllä melkein heti sänkyyn mentyäni mutta tunnin parin päästä herään ilman mitään syytä. Ja sen jälkeen en enää nuku. Syksyllä oli tällainen viiden viikon jakso ja silloin aloin olla jo ihan hajalla. Sairaalassa saivat mut tainnoksiin vahvoilla lääkkeillä ja kierre katkeamaan. Tammikuussa sama uudelleen. Tällaisia vaiheita on vuosien varrella ollut paljon. Lopulta helmikuun alussa pääsin unitutkimukseen ja nyt odottelen sen tuloksia. Neurologi soittaa niistä 10.3. Unettomuuteeni voi olla jokin neurologinen syy ja siihen olisi sitten lääkityskin. Mutta entä jos ei mitään syytä löydy?

Huh, meitä valvojiahan on vaikka kuinka monta... Toisaalta kiva ettei tarvitse yksin kärvistellä, vaikka eipä tätä vaivaa kellekään toivoisi :)

Bree, mistä tuota melatoniinia saa? Apteekista vai luontaistuotekaupasta? Entä oletteko te muut saaneet jotain apua esim. jostain luontaistuotteesta? Jotenkin niitä varsinaisia unilääkkeitä vähän arastelen, vaikka jossain vaiheessa (jos tämä tällaisena jatkuu) niitäkin on varmaan pakko kokeilla.

Mary75, onneksi olkoon nukutuista öistä! Tällä mennään vaappuen eteenpäin - sunnuntaiaamuna olisi ollut mahdollisuus nukkua vaikka kuinka pitkään, joten heräsin tietysti jo ennen kuutta. :o

Elämänlangalle suuri myötätuntohali - sun tilanne pistää taas toiseen perspektiiviin tämän mun pikku valvomisen. Toivotaan että neurologista on apua.

*muoks* Tuosta lääkkeiden tuomasta keinotekoisesta unesta - luin joskus jostain, että unilääke-unesta puuttuu kokonaan syvän unen vaihe. Voiko tämä pitää paikkansa? Eihän se sitten virkistä ollenkaan, vai? Nukahduslääkkeiden kai pitäisi vain auttaa nukahtamaan, mutta vaikuttavatko nekin unen laatuun samalla tavalla?

Täällä myös yksi uneton kukkuja :| Tyttö on nyt 5kk ja syö kyllä edelleen 3krt yössä, mutta varsinkin alkuyön nukkuu suht levollisesti. Eli silloin olisi hyvä tilaisuus nukkua... MUTTA kun en saa unta. Vaikka menen sänkyyn 10 aikaan, pyörin vielä 12 ja odotan että tyttö herää syömään. Sit saatan ekan syötön (pulloruokinta) jälkeen nukkua pätkissä jotain koiran unta, mutta tuntuu että nukahdan kunnolla vasta ihan aamuyöllä ja sit ne unet jääkin tosi lyhkäsiksi. |O
Ennen synnytystä/raskautta menin nukkumaan 9-10 aikaan ja nukuin 8-9 tunnin unet... Voi niitä aikoja :|
Unilääkkeitä en viitsi syödä tässä vaiheessa, kun pitää tuota neitiä vielä ruokkia öisin.
Mistä tosiaan tuota melatoniinia saa ja miten se vaikuttaa?....

Melatoniini auttaa useita. Pyydä resepti lääkäriltä. Kyseessä on siis hormoni, ei unilääke, joka lisää valmiutta nukahtaa. Jotkin luontaistuotteetkin toimivat hyvin, eivätkä aiheuta pökkyrää. Melatoniini on turvallisempi, kait.

reseptillä saa melatoniinia. Käsittääkseni ainoastaan yliopistolliset apteekit sitä valmistavat, mutta voi olla että sivuapteekkeihin sitä lähtettävät, jos tarvitsee.

Mua ei mitkään "unilinnut" sun muut luontaistuotteet ole auttaneet viikkoa pidempään koskaan :/

Heippa!

Täällä kans yks nuori nainen joka on menettänyt yöunensa äitiyden myötä.Meillä poika(nyt 8kk) ollut syntymästään saakka todella huono nukkumaan ja sitten siinä meni minunkin unenlahjat.Ennen uni tuli kun vain laittoi pään tyynyyn.Nyt jos poika sattuu nukkumaan yön kunnolla niin minä valvon.
Tuossa vuoden vaihteessa poika valvotti hampaiden takia pari viikkoa niin että nukuttiin 2h/yö.Sitten valvominen jäi minulle päälle.Valvoin samanlailla vielä parisen viikkoa kunnes tajusin hakea apua neuvolasta.
Sain lääkityksen(masennuslääkettä joka rauhoittaa) ja se auttoikin tähän asti.Nyt olen alkanut taas valvoa.Ei uni tule sitten millään ja kun tulee niin nään kovin ahdistavia unia ja herään.
Lääkäriin soittelin ja lääkäri käski ottaa lääkettä enemmän illalla..Saa nyt sitten nähdä auttaako!
Mulla ainakin tuo valvominen aiheuttaa karmeita päänsärkyjä ja niskan jumitusta!Sitten on oravanpyörä valmis kun alan miettimään mistä säryt johtuu jne.

Yhteistyössä