ultratuloksia

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja tyttö
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

tyttö

Vieras
kävin tänään ultrassa, katsottiin mitä sisuskaluissa tapahtuu. gyne ei vain kerinnyt selostaa mulle tarkemmin tuloksista, sano vaan, että onpas sulla paksu limis.
löytyiskös täältä ketään fiksumpaa, joka osaisi hieman selventää näitä lukuja...
eli mulla nyt menossa noin kp 13-15, riippuen tulkinnasta. kohtu oli kooltaan 39,1 mm ja limis valtaisat 11,9 mm. toisella puolella köllötteli munis kokoa 31,9 mm ja toisella kokoa 23, 1mm.
en ymmärrä näistä mitään ja gyne vaan tyrkkäsi ovesta ulos kuvien kanssa. kiitollinen olisin kaikista vastauksista.

ai niin,mun kierto normaalisti noin 28-29 päivää. nyt kyllä tuntuu, että ovis joko meni jo, tai on vasta tulossa. miten noi munikset vaikuttaa musta jotenkin kovin isoilta?

Normaalisti limakalvo on ovulaation lähellä yli 8 mm. Kyllähän tuo limakalvo aika paksulta kuulostaa, mutta ei välttämättä huolestuttavalta. Paksu limakalvo voi johtua myös esim. limakalvon liikakasvusta, joten kannattaa selvittää asiaa jonkun asiantuntevamman gynen kanssa. Aika heikkoa toimintaa meinaan tuo gynesi touhu.

Follikkelit olivat kyllä valtaisat. Normaalisti follikkeli puhkeaa n. 22 - 24 mm, joten veikkaanpa, että tuo 31,9 munis ei olekaan munis vaan keltarauhaskysta eli puhkeamatta jäänyt munarakkula. 90% niistä puhkeaa itsekseen (voi olla kivulias), mutta ne saattavat kasvaa myös appelsiinin kokoiseksi ja olla todella kipeitä. Silloin ne on tyhjennettävä/leikattava. Kipujen lisäksi kystat voivat aiheuttaa välivuotoja, pitkittyneitä kiertoja ja/tai tuhruvuotoja ennen ja/tai jälkeen menkkojen.

Mitä tarkoitat, että laskentatavasta riippuen sulla on kp13 tai 15? Kyllähän se jompikumpi on. Kp1 on se kun tulee kunnolla punaista vuotoa, ei siis pelkkää tuhrua pyyhittäessä.

Tuo 23,1 mm munis kuulostaa siltä, että olisi piakkoin puhkeamassa ja ovulaatio lähellä.

kiitos vastauksesta!
olisin todella odottanut gyneltä parempaa selvitystä, kysessä oli kuitenkin yksityinen lääkäriasema.
endometrioosia minulla on epäilty aikaisemminkin, limakalvosta gyne kommentoi vaan, että onpa paksu, sulla on varmaan runsaat kuukautiset. ja sanoi, että hänestä vuoto alkaa kohta, ei kahden viikon kuluttua.
välivuotoja multa löytyy aina silloin tällöin, samoin tota turhua. ja menkat on todella runsaat.
perjantaina olin huomaavinani ovislimoja, mutta maha on nyt vasta kipeä. yleensä niin käy just oviksen aikana.
paljon limakalvon paksuus yleensä on tässä vaiheessa kiertoa?
kp oli perjantaina joko 14 tai 15, vuoto alkoi aika tarkalleen puolilta öin, tosin sitä ennen oli tullut pientä turhua päivän ja toisena hieman enemmän.

Onkos tolla paksulla limiksellä jotain vaikutusta raskautumiseen? Itselläni on sama ongelma.
Tiedän, että liian ohut limis saattaa vaikeuttaa raskaaksi tulemista, mutta toimiiko sama toisin päin?

Eihän se liian paksukaan limakalvo hyvästä ole, alkio ei pääse tarrautumaan riittävän syvälle. Asiasta kannattaa oikeasti kysellä gyneltä, joka siitä tietäisi enemmänkin. Sen tiedän, että homma voi liittyä endoon tai sitten kyseessä voi olla muu limakalvon liikakasvu. En ole kyllä perehtynyt, että miten tota liikakasvua hoidetaan, mutta jotenkin kuitenkin.

Tyttö, alkoiko sun menkat siis kp 15 maissa vai mitä ihmettä? Eihän se ole normaalia, että vuodot tulevat ja menevät miten sattuu..

Sinulle .., vaikutat olevan hyvin näistä asioista perillä. Lienetkö alalla vai muuten hyvin yleissivistynyt? :)

Koitankin osaatko valaista minun tilannettani, sillä itse en sitä enää ymmärrä. Minulla on ollut kesäisen keskenmenon jälkeen todella epässäännölliset kierrot. 35 ja 44. Nyt elellään tätä kiertoa kp 26. Minulla oli varsinaisia ovismaisia limoja joskus kp.11-14 tietämillä, mutta selkeää plussaa ei ovistikkuun tullut, myös kipuja oli. Nyt on alkuviikosta ja tänään ollut jälleen hyvin vahvaa viivaa ovistestissä, ei aivan yhtä vahva kuin kontrolliviiva. Lämmöt ei kuitenkaan ole kohollaan, joten raskauteen en usko vai nousevatko ne kaikilla? Myöskään limoja ei nyt ole näkynyt. Pitääkö kroppa mua ihan pilkkanaan...

Kiitos, jos ehdit kommentoida. Lämmintä joulunaikaa.

sori sekava ilmaisuni... eli menkat alkoivat edellisen kerran puolen yön maissa, kierto on yleensä noin 28-30. menkat ei alkaneet silloin kp 14-15 ,vaan olin silloin ultrassa.
ultran tehtäessä kp oli siis se 14 tai 15, riippuen kummasta päivästä aloittaa sen laskun, koska kovempi vuoto alkoi aika tarkasti keskiyöllä.
jostain netistä löysin englanniksi tekstiä limiksen paksuudesta ja siinä oli, että ovulaatiovaiheessa normaalina pidetään jopa 14 mm paksua limistä. suomeksi en löytänyt asiasta oikeestaan mitään tietoa. paljonkohan se siis oikeasti on?
pitäisi varmaan gyneltä asiasta kysellä, mutta toi gyne tuntui olevan vähän mikä olikaan...

Yhteistyössä