Ultrasta kysyttävää

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Höhlä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

Höhlä

Vieras
Kävin ekassa ultrassa rv 10+3.
Siis katottiin vaan että näkyykö pientä, ja näkyihän se. Jalka heilui ja sydän sykki. Mutta oli tosi epäselvä, lääkärikin jo mainitsi että uusi laite olisi saatava pikaisesti.
Noh, kohta ois np-ultra paremmilla laitteilla, mutta peloissani jo tiirailin tätä ekaa ultra kuvaa ja yritin katsoa sitä niskan kohtaa en varmaan edesa osannut mutta siinä näkyi sellaista vaaleaa paksuhkosti myös pää alueella. Ja säikähdin tietysti.
Mutta ei kai tästä voi päätellä mitään, kun laite ei todellakaan ollut hyvä!
Huolettaa vaan niin kovasti se np- ultra...

Kun kerran on tuollainen otsikko kuin ultrasta kysyttävää, niin voisin uutena vierailijana pyytää vähän suomennusapua:

Täällä vilahtelee käsitteet varhaisultra, rakenneultra ja np-ultra. Kertoisiko joku, missä vaiheessa mikäkin on ja mikä tarkoitus milläkin on? Onko näiden lisäksi vielä joku neljäs, vai eikö näitäkään kaikkia tehdä joka kunnassa?

Elikkäs ensimmäiselle Höhlälle:)
Noilla viikoilla tuskin voidaan päätellä turvotuksesta yhtikäs mitään ja jos siellä jotain poikkeavaa olisi ollut, lääkäri olisi varmasti maininnut asiasta. Tuossa vaiheessa sikiöstä ei ole nähtävissä oikeastaan muuta kuin luut ja kyllähän meillä jokaisella siellä niskassakin niitä luita on:)

Odottele vaan rauhassa sitä np-ultraa ja panikoi sitten jos on aihetta.
Mä olen panikoinut koko raskauden ajan jokaisesta asiasta.. tällä hetkellä menossa ""en tunne liikkeitä-panikointi"":) Viikkoja kasassa pian 27.

Höhlemmälle, kunnasta riippuu mitä ultria tarjotaan. Varhaisultrassa yleensä tarksitetaan alkion olemassaolo, että kasvaa oikeassa paikassa ja on lähtenyt kehittymään oikeaan tahtiin. Myös sydämensyke tarkistetaan tässä ultrassa ja siksi ei suositella tehtävän ennen rv 7. Yksityisellä maksaa varmaan paikkakunnasta riippuen 40 € ylöspäin.

Np-ultra tarjotaan käsittääkseni kaikissa kunnissa, tuossa siis tarkastetaan muunmuassa se niskaturvotus, sydän, keuhkot, selkäranka, aivot jne. Tässä vaiheessa saatetaan myös siirtää laskettua aikaa riippuen siitä, vastaako sikiön koko viikkoja vai ei.

Rakenneultra, jokainen kunta ei tarjoa. Katsastetaan samat asiat kuin np-ultrassa mutta yksityiskohtaisemmin ja tarkemmin. Tässä vaiheessa voidaan myös nähdä vauvan sukupuoli, mikäli lääkäri suostuu kertomaan ja vauva jalkovälinsä näyttämään:) Yksityisellä maksanee 60 € ylöspäin.

Meillä Lahdessa kunta ei tarjoa kuin yhden ultran rv 11-13 joka on siis np-ultra.

En tiedä siitä neljännestä, onko jollain kunnalla käytäntö, että ultrataan vielä painoarvio jokaiselta odottajalta..

Toivottavasti tästä oli jotain apua.

Vain todella kokenut ultraaja pystyy sikiön niskaturvotuksen havaitsemaan ja mittaamaan, eli omista havainnoistasi et voi päätellä yhtään mitään. Itse katsoin hölmönä että mitä ihmettä se oikein mittaa, kun en nähnyt siinä mitään niska""pussia"" tms :) Oudoltahan se vaavi vielä tuossa vaiheessa näyttää, muutenkin kuin pään osalta. Vaalea paksuhko voi muuten olla kallon ja selkärangan luustoa.

Varhaisultra tehdään rv 7-8 aikoihin ja siinä ainoastaan todetaan sikiön olemassa- ja elossaolo, mm. koko ja sydämen syke sekä raskausviikot.

Np-ultra eli niskapoimu- tai niskaturvotusultra tehdään rv 11-13 ja se on mm. downin syndroomaa seulova ultra. Siinä etsitään sikiön niskasta 3 mm tai sitä suurempaa turvotusta, mikä voi olla merkki kehityshäiriöstä. 75 % seulonnassa ""kiinni jääneistä"" on kuitenkin täysin terveitä (asia tarkistetaan lapsivesi- tai istukkatutkimuksella).

Rakenneultra tehdään rv 17-22 ja siinä katsotaan läpi sikiön elimistön rakenteet, mm. sydän, aivot, luusto, vatsa, virtsarakko jne.

Useissa kunnissa tarjotaan vain yksi tai kaksi ultraa, siis mahdollisuus polimaksun hinnalla käydä sairaalan ultrissa. Jossain taas saa valita joko np- tai rakenneultran. Jos haluaa käydä useammissa ultrissa kuin mitä kunta ""tarjoaa"", on mentävä yksityiselle ja maksettava itse kulut. Joissain paikoissa voi ultra olla myös neuvolassa, jolloin on useammin mahdollisuus tiirailla mahan elämää. Mutta riippuu siis täysin paikasta että mihin pääsee.

No se vaalea pään kohdalla lienee ihan kallo, luut kun näkyvät vaaleana paksuna kerroksena ultrassa..? Niskapoimuturvotusta on turha lähteä itse katselemaan, varsinkaan varhaisultrassa.

Varhaisultra on noin viikoilla 6-9 tehtävä ultra (korjatkaa jos viikot väärin), jossa lähinnä varmistetaan, että sikiö on kohdussa, että se on elossa ja että niitä on yksi. Np- eli niskapoimu-ultra tehdään vk 11-13, ja siinä mitataan sikiön niskaturvotus. Tietyn rajan ylittävä niskaturvotus voi olla merkki kohonneesta downin syndrooman riskistä. Rakenneultra tehdään vk 18-20, ja siinä katsotaan vauvan sisäelimet, selkäranka jne (joissain paikoissa sukupuolikin) eli että kaikki elimet ovat kohdallaan ja normaalin näköisiä. Joskus tehdään lisääkin ultria, jos halutaan varmistua vauvan normaalista kasvusta, synnytystavasta tms. Joka ultrassa vauva myös mitataan ja katsotaan, kasvaako käyrien mukaisesti.

Itse asun Helsingissä ja täällä tarjotaan np- ja rakenneultra. Tämä vaihtelee kuntakohtaisesti. Yleisintä kai on tarjota nuo kaksi ja varhaisultraan saa mennä omilla rahoilla yksityiselle.

Lisää ultratutkimuksista: www.tekay.fi

Varhaisultra tehdään yleensä yksityisellä viikolta 7+ lähtien, jolloin voidaan jo nähdä sydämensyke. Siinä vain katsotaan, että missä sijaitsee (kohdun ulkopuolinen raskaus) ja sydämensyke.

Np-ultra tehdään viikoilla 12-14. Siinä mitataan niskaturvotus, jonka raja-arvona pidetään n. 3mm. Jos yli niin kohonnut riski down-syndroomasta. Tällöin jatkotutkimuksiin.

Rakenneultra on mulle hieman pimennossa, koska kaupunki ei sitä erikseen järjestä (meillä samassa yhteydessä np-ultran kanssa.). Siinä kuitenkin katsotaan mm. sydän, aivot, raajat eli rakenne.

Jotkut kunnat järjestävät useampia ultria.

Np-ultra pitää tehdä ennenkuin on 14 viikkoa täynnä, siis 14. viikolla ehtii vielä ja tulos on luotettava. Puhekielessä (ainakin täällä) rv 13 on viikko 12+0 - 12+6 ja rv 14 on viikko 13+0 - 13+6. Neuvolassa puhuvat kyllä viikosta 14 kun tarkoittavat että on jo 14 viikkoa täynnä ja viidestoista menossa.

Varmaan tämäkin sitten kuntakohtaista mutta ainakin minulle sanoivat yksityisessä äitiysneuvolassa että ""muista sitten varata se aika viimeistään rv:lle 12, koska mahdollinen turvotus alkaa laskea kun rv 13 tulee täyteen""

Justiin tuota tarkoitin :) Mulle meinas tulla paniikki, kun mun np-ultra tehtiin vasta 13+3/4, koska neuvolassa menevät viimeisten kuukautisten mukaan ja mulla kierto on 24 pv ja tästä syystä neuvolan laskut ovat 4 päivää myöhemmässä.

Mun täytyy aloittaa rakenneultran varaaminen, jos se pitää tehdä viimeistään viikolla 20. Nyt menossa 18+0/1.

Rakenneultra ei ole niin tarkkaa, suositusviikot lähinnä kai siksi että jos jotain todella vakavaa löytyy, on vielä mahdollisuus saada keskeytys (viim. rv 22). Rakenteet kyllä näkyvät mainiosti myöhemminkin.

Vielä noista yksityisten hinnoista: itse kävin varhaisultrassa yksityisellä ja puhelimessa sain aivan eri hinnat kun sitten laskua maksaessa. Itse puhelimessa kerrottuun ultran hintaan (olisko ollut n 80e) lisätiinkin vielä lääkärimaksu n. 50 e ja toimistokulut. Aikamoiselta sumutukselta tuntui. kannattaa siis varmistaa ""kokonaiskustannus"" jos ei halua yllätystä. Tuo kyllä lienee jonkin sortin ennätys :)

Ei siinä mitään, kyllä olisin sen maksanut kuitenkin oman mielenrauhani takia. Toki hinnasta sai kelakorvauksen ja muutaman sentin taaperon näkeminen sätkimässä oli kyllä sen arvoista!

Yksityisillä maksut menevät todellakin niin, että ensin on lääkärinpalkkio, sitten toimistomaksu ja sitten itse ultran hinta, yhteensä voivat tehdä aikamoisen summan, useimmiten yli 100 euroa/ultra, kalleimmissa paikoissa lähemmäs 200 €.

HUOM HUOM KELAKORVAUKSISTA!

Sain juuri Kelalta selvityspyynnön kun olin käynyt rakenneultrassa yksityisellä. Kela ei korvaa enää ultrakäynneistä mitään, ellei ole jokin hyvä syy mennä ultraan, eli jokin vaiva tai sairaus tms. Selittivät että kun nykyään monet käyvät vain ""huvin vuoksi"" katselemassa miltä vauva näyttää, niin Kela ei enää korvaa sellaisia käyntejä! Lääkäriasemat eivät tätä tunnu tietävän, koska itse ainakin maksoin hinnan josta oli jo vähennetty Kelan osuus ja sitten tuleekin selvityspyyntö. No, selvitin asian kirjallisesti (itselläni oli ihan ""oikeaa syytä"" mennä ultraan) eikä ole kuulunut vielä mitään. Mutta siis tiedoksi että Kela on muuttanut ihan lähiaikoina tuota korvauskäytäntöä ja voi olla että koko summa jääkin itselle maksettavaksi.

Kyllä, on ihan varmasti paikkakunta- ja toimisto- ja virkailijakohtaista, koska kun soitin Kelaan kysyäkseni asiasta, oli täti vähän hämillään ja sanoi että ""juu, ollaan nyt alettu näitä selvityspyyntöjä lähettelemään"". Eli eivät varmaankaan kaikkia kiusaa, ainakaan vielä. Mutta mahdollisuus on, kannattaa varautua/ottaa selvää. Itse kävin rakenneultrassa 1.7.

Ja käytännöt siis todella vaihtelee kunnittain. Kaikki kunnat ei tarjoa np-ultraa tai rakenneultraa. Esim. meillä Kuopiossa tehdään vain yksi ultra ja sekin jo viikon 12 kieppeillä, eikä siinä katota np:tä. Np:n teon kuulemma lopettivat, koska joku oli nostanut oikeusjutun, kun syntyi down-lapsi vaikka np:n mukaan mitään ei ollut.

Yhteistyössä