ulosotto, kuka tietää..

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja help me
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

help me

Vieras
eli mulla on ulosotossa velkaa, kaikki on mennyt viimesen vuoden aikana, jouduin velkakierteeseen kun erosin lasten isästä ja jäin 2 lapsen yh:ksi. velkaa mulla on kaikenkaikkiaan joku 15 000e ulosotossa joista korkoja on yli puolet, olen käynyt velkaneuvojalla joka sanoi että näillä tuloilla ei voi tehdä mitään asialle, olen oppisopimuksella töissä, tulomme ovat kaikenkaikkiaan n.1900/kk nettona, lapsilisät ym mukaanluettuna, tuloni eivät tästä parane ainakaan seuraavaan 5-6vuoteen joten pitääkö mun vaan odotella että korot nousee ja maksaa niitä sitten tulevaisuudessa? takuusäätiöstä kysyin niin mulla on vähän liikaa velkaa, isäni olisin tullut takaamaan lainani että olisin maksanut nuo kerralla pois mutta nordea ei antanut lainaa vaikka meidän isällä on paljon reaalivakuuttakin, 3 yritystä, velaton talo ja velaton mökki, muutamia osakkeita (siis vuokra-asuntoja) en halua että isäni ottaa lainaa nimiinsä, hän olisi kyllä tullut takaamaan mutta ei kelvannut vaik hän on varakas ja ollut 35v yrittäjä, olen ihan loppu koska en tiä mitä tehdä;( pelkään että joudun vankilaan jne.
ihan järjetöntä tämä pelko ja ahdistus;( tuskin pääsen velkajärjestelyyn koska velat on niin tuoreita jne. mitä järkeä tehä ulosottoo maksusuunnitelma ku ne korot nousee enemmä kuussa ku pystyn edes pääomaa lyhentään:( mitä voin tehdä? en jaksa enää tätä olen ihan valmis luovuttaan;(

siinä vaiheessa kun teet maksusuunnitelman niin korot eivät enää nouse..Vankila pelko on ihan turhaa et sä minnee joudu..Toivottavasti saat asiasi järjestykseen!!!

Sä oot siis yh, jolla kaksi lasta? Ja nettotulot 1900e? Kaiken järjen mukaan sun pitäs kyllä pystyä maksaan ulosottoon vaikkapa 200e/kk lyhennystä, se ois jo ihan tuntuva summa. Vai paljoko sulla on vuokra?

Aattelin vaan kun meillä 6 henkinen perhe pärjää tommosilla nettotuloilla kuukauden, asumismenot 800e/kk ja miehen työmatkat 200e...

Tai sit tosiaan isäs nimiin laina, ja sä lyhennät kuukaudessa jonkun summan.

Kyllä se siitä, nyt on aika opetella elämään pihisti ja saamaan raha-asiat kuntoon.

Alkuperäinen kirjoittaja joo:
Sä oot siis yh, jolla kaksi lasta? Ja nettotulot 1900e? Kaiken järjen mukaan sun pitäs kyllä pystyä maksaan ulosottoon vaikkapa 200e/kk lyhennystä, se ois jo ihan tuntuva summa. Vai paljoko sulla on vuokra?

Aattelin vaan kun meillä 6 henkinen perhe pärjää tommosilla nettotuloilla kuukauden, asumismenot 800e/kk ja miehen työmatkat 200e...

Tai sit tosiaan isäs nimiin laina, ja sä lyhennät kuukaudessa jonkun summan.

Kyllä se siitä, nyt on aika opetella elämään pihisti ja saamaan raha-asiat kuntoon.

saan palkkaa 1100e, asumistukea n.300e ja lapsilisiä 300e sekä elareita n.300e eli 1900-2000/kk vähän heittelee tuo palkka kun teen 2 vuorotyötä..
mulla on omistusasunto, lainalyhennys 490e/kk sekä vastike 200e/kk halvempi täällä päin kuin vuokra-asunto.
Juu pystyn 200e/kk lyhentään lainaa mutta ku ei ole mihin lyhentää:( miten voin maksaa ulostottoon ku niitä velkojia on kymmeniä??

Alkuperäinen kirjoittaja piiukka:
Minäkin tekisin isäni kanssa maksusopimuksen. Pitikö sun maksaa jotain lasten isälle, että noin paljon tuli velkaa?

ei pitänyt,mutta hän läks toisen naisen matkaan kun odotin toista lasta laskettuun aikaan oli muutama viikko, mun nimissä oli ihan hirveesti osamaksuja, luottoja,ym. kun jäin minimiäp-rahalle en millään selviytyny kaikista veloista,jouduin kamalaan kierteeseen kun otin muualta velkaa maksaakseni toisia pois, lopulta masennuin ja annoin kaiken mennä.. :( en masentunu miehen lähdöstä se oli pelkästään hyvä asia loppuviimeks mutta se velkatilanne oli kamala,exä ei pannu tikkua ristiin auttaakseen mua..mulle hän jätti kyllä kaikki tv:t sun muut mitkä oli mun nimillä ostettu mutta mielummi olisin antanut hälle ja vapautunu veloista.

siinä on muuten semmonenki laki nykyään olemassa että 15vuotta vanhat velat saa anteeks. eli.. nyt piät huolen siitä ettei mene enää yhtään laskua ulosottoon. ja maksat sen verran sinne mikä on se pakollinen osuus.. sitte ku on 15v kulunut niin saat loput mitä et ehtiny maksaa ni anteeksi. nimittäin.. tuota summaa ei ihan noin vain makseta, siinä tulee korkoja lähes saman verran mitä sitä velkaaki.. no ei ihan.

asuntovelka ja ulosotto on vähän eri asia... ulosotossa korot on vähän eri luokkaa. mulla oli kans jotai 15000 ulosotossa ja näytti just ettei ole mitään mahollisuutta maksaa sitä ikinä pois ku se ei yhtää lyhentyny vaikka kuinka makso. lopulta otin lainan pankista isän takauksella ja kylläpä nyt lyhenee... neljä vuotta maksanu eikä oo ku muutama tonni jälellä

siis nouseeko ne korot vai ei sen jälkeen ku teet maksusuunnitelman? mitä tarkoittaa se että voi tehdä käräjäoikeuden kans myös sellasen? mitä eroa siinä on ulosottosuunnitelman kanssa?

saat varmasti oikeimman vastauksen ku menet ulosottotoimistoon ja keskustelet siellä virkailijan kans. luulen että täälläki saa niin monenlaista vastausta ku veikkaisin että näitäkin asioita käsitellään eri tavalla eri paikkakunnilla..

Alkuperäinen kirjoittaja Meade:
Jos sun isäs on oikeesti noin varakas, niin eikö sillä olisi antaa sulle sitä rahaa ennakkoperintönä?

no hän on oikeastaan mun isäpuoli, mun oma isä kuoli 10 vuotta sitten, hän on ollut 13v. naimisissa äitini kanssa joten on mulle kuin isä, mutta ei ole noin helppoa antaa ennakkoperintöä ku hällä on 2 omaa lasta ja mulla pikkuveli ym.

Alkuperäinen kirjoittaja pp:
ei sun tarvi huolehtia mihin ne ulosotosta menee.. ulosottomiehen kans se sovitaan ja lasketaan mitä pystyt kuussa maksamaan ja se huolehtii loput

Juuri näin.Suosittelen, että otat yhteyttä ulosottoon ja sovit summan, millä lyhennät ulosottoviraston tilille.Ei kannata jättää maksamatta ja antaa velkojen paisua paisumistaan.

Ihan ensin otat yhteyttä velkaneuvontaan ja ulosottomieheen ja kerrot tilanteen(sanoit käyneesi velkaneuvojalla ja sitten sanoit että tuskin pääset velkajärjestelyyn????).
Velkojen "tuoreus" ei vaikuta velkajärjestelyn pääsyyn.
Tärkeintä on saada asia siihen tilanteeseen että lyhennyksistä suurinosa menee pääomaan.
Tollainen summa on täysin vielä sovittavissa ja mahdollisuuksien rajoissa jos vaan itse olet aktiivinen asian suhteen.
Suurin virhe on jättää asia roikkumaan.Velat kyllä vanhenee 15vuodessa,eikä voida enää ottaa esim. palkasta,MUTTA JOS HANKIT OMAISUUTTA NIIN NE VOIDAAN ULOSMITATA.

Vielä korostaisin että ei yksinkertaisesti kannata maksaa senttiäkään kenellekkään ellet saa sovitua asioita niin että velat OIKEESTI lyhenee.
Varmasti selviät tilanteesta jos haluat.

Eikai veloista voi joutua vankilaan? Eikös sakot ja vakuutusmaksut ole erikseen? Käsittääkseni suomessa ei voi joutua vankilaan veloista, ainakaan jos ei ole tahallisesti aiheuttanut? Oikaiskaa jos ole väärässä/oikeeessa. Kommentteja!

Kyllä mä hoitaisin tuon asian isäni/isäpuoleni kanssa.Sopisin hänen kanssaan maksujärjestelmän.
Jos vielä pystyy lainaamaan summan niin voit sen korottomana tehdä.Tai nimellinen esim.1% korko.
Teette lainasopimuksen keskenään jne.

Alkuperäinen kirjoittaja Micosa:
No eikö tuossa tilanteessa kannata että isäsi ottaa lainan nimiinsä ja sinä lyhennät.
Voitte tehdä vielä keskinäisen sopimuksen velasta.

tätä minäkin ehdottaisin niin eivät ainaskaan enään korkoa kasva.
tehkää kirjallinen sopimus niin se on melkein sama kun ottaisit pankista sen lainan

=)

Alkuperäinen kirjoittaja velallinen:
Velkasaneeraukseen ei ainakaan pääse helposti ja velat pitää olla vanhoja jos lähtee sitä hakemaan ja se ei ole helppoa.

Velkajärjestelyyn pääsee helposti,tosin kova paperisota ja vie aikaa ennenkuin asia on hoidossa.
Ehkä suurin kriteeri on "kevytmielisesti velkaantunut".
Laki jo määrää,mutta kaikki tapaukset on yksilöitä.
Velat voi olla vaikka kuinka tuoreita ja se EI OLE ESTE velkajärjestelylle.
Määräävätekijä on tilanteen äkillinen muuttuminen.

Yhteistyössä