ulosotto, elämä opettaa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja näinkävi
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
N

näinkävi

Vieras
Mä haluan nyt purkaa tätä asiaa täällä. Olen lueskellut että muillakin näitä vaikeuksia on. Eli velat ja ulosotto. Itselläni kertyi vuosien saatossa useampi kulutusluotto, visa ja lopulta pikavippi. Syitä ei sen suuremmin kun yritti maksaa uudella vanhaa pois ja kierre oli valmis. Kesti kauan viheltää peli poikki. Pankista ei heru lisää lainaa. Nyt on menossa ulosottoon noin 12 000e. Minusta iso summa, velkaneuvojasta ei niinkään. Surullista on se, että murehdin asioita turhan kauan yksin. Hävettäähän tuo vieläkin, mutta helpotti kummasti kun voin puhua/kirjoittaa velkaneuvojalle ja omalle siskolleni. Positiivisena näin nyt tässä sen, etten voi enää tehdä lisää velkaa vaan makselen ulosottoon palkastani 100-500e/kk. Minulla on kuitenkin 3 lapsen äitinä ihan ok suojaosuus. Ensimmäiset kuukaudet oli kamalimmat kun karhukirjeitä alkoi tulla. Puoli vuotta unettomia öitä ja stressaavia päiviä, kahlausta palstoilla, lukemassa kuinka huono ihminen olen, joutuessani tähän tilanteeseen. Olisi hienoa löytää jotain ammattimaista mielenterveys keskustelu apua, mutta mistä? en tiedä. Olen läksynyni oppinut enkä enää soimaa itseäni niin pahasti. Minulla on omistusasunto, puhelin työpaikalta yms. Ainut mitä pelkään, on että joku tuttu menee urkkimaan luottotietoni, voiko niin tehdä?
Miten työnantaja suhtautuu kun saa tiedon että palkastani ulosmitataan jotain? meillä palkan maksu takkuaa eikä aina ole oikein, joten haluaisin vaikka maksaa itse (laskurillahan voi laskea oikean summan) mutta käykö tämä ulosotto tyypille? en ole vielä tavannut. sain vasta käräjiä koskevan kirjeen parista luotosta.
Haluaisin asiallista keskustelua muiden samassa tilanteessa olevien kanssa, että onko se nyt sitten niiin hirveän kamalaa olla luottotiedoton? sanoisin itse, että tämä on opetus. Elää varojen mukaan, minulta se vaati näin veronsa.

Ei ole tarkoitus moittia tai loukata, mutta pisti silmään tuo, että teillä on omistusasunto. Eikö siitä olisi kannattanut luopua siinä vaiheessa, kun ei enää pystynyt lyhentämään muita lainoja? Siinä ulosotossa kun se velka kasvaa ihan hirveästi.

Mitä tulee tuohon muiden urkkimiseen luottotiedoista, niin ei kai se ole mahdollista kuin jollekin pankin virkailijalle. On minullakin tuttu töissä verotoimistossa ja joskus on käynyt mielessä, että kurkkaakohan se siellä minun onnettomia vuositulojani ja velkojani. :)

Vuokratkin on kalliita. Asunnon myynti ehkä kannattais ehkä ei. Voittoa ei tulisi, ei kuittaantuisi muut velat. Sitten toki vuokralle ehkä edes vähän halvemmalla voisi asua, mutta ei välttämättä.

Alkuperäinen kirjoittaja näinkävi;24751599:
Mä haluan nyt purkaa tätä asiaa täällä. Olen lueskellut että muillakin näitä vaikeuksia on. Eli velat ja ulosotto. Itselläni kertyi vuosien saatossa useampi kulutusluotto, visa ja lopulta pikavippi. Syitä ei sen suuremmin kun yritti maksaa uudella vanhaa pois ja kierre oli valmis. Kesti kauan viheltää peli poikki. Pankista ei heru lisää lainaa. Nyt on menossa ulosottoon noin 12 000e. Minusta iso summa, velkaneuvojasta ei niinkään. Surullista on se, että murehdin asioita turhan kauan yksin. Hävettäähän tuo vieläkin, mutta helpotti kummasti kun voin puhua/kirjoittaa velkaneuvojalle ja omalle siskolleni. Positiivisena näin nyt tässä sen, etten voi enää tehdä lisää velkaa vaan makselen ulosottoon palkastani 100-500e/kk. Minulla on kuitenkin 3 lapsen äitinä ihan ok suojaosuus. Ensimmäiset kuukaudet oli kamalimmat kun karhukirjeitä alkoi tulla. Puoli vuotta unettomia öitä ja stressaavia päiviä, kahlausta palstoilla, lukemassa kuinka huono ihminen olen, joutuessani tähän tilanteeseen. Olisi hienoa löytää jotain ammattimaista mielenterveys keskustelu apua, mutta mistä? en tiedä. Olen läksynyni oppinut enkä enää soimaa itseäni niin pahasti. Minulla on omistusasunto, puhelin työpaikalta yms. Ainut mitä pelkään, on että joku tuttu menee urkkimaan luottotietoni, voiko niin tehdä?
Miten työnantaja suhtautuu kun saa tiedon että palkastani ulosmitataan jotain? meillä palkan maksu takkuaa eikä aina ole oikein, joten haluaisin vaikka maksaa itse (laskurillahan voi laskea oikean summan) mutta käykö tämä ulosotto tyypille? en ole vielä tavannut. sain vasta käräjiä koskevan kirjeen parista luotosta.
Haluaisin asiallista keskustelua muiden samassa tilanteessa olevien kanssa, että onko se nyt sitten niiin hirveän kamalaa olla luottotiedoton? sanoisin itse, että tämä on opetus. Elää varojen mukaan, minulta se vaati näin veronsa.

se riippuu voudista antaako maksaa itse. Kaikki ei siihen suostu. Mulla on ihan mahtava vouti joka suostui melkein kaikkeen mihin lain puitteissa pystyi, eikä se olis ollu ees pakko. Se sano et muutama tällänen itsemaksava asiakas hänellä on mutta ne tuottaa vähä extratöitä niin kovin montaa ei suostu ottamaan. Sano et suoritusten täytyy tulla joka kk ja jos ei viikkoon näy palkanmaksusta niin sopimus raukeaa. Mä oon aina soittanu voudille jos mun palkka jää alle suojaosuuden niin tietää ettei suoritusta ole tulossa.

Mulla menee joka kk 100-450e. Vouti laskee sulle puhelimessa tai sit meet paikanpäälle niin paljon sun tarttis suorittaa joka kk tai näyttää sen laskutekniikan millä lasket.

Onks kämppä sun oma vai puoliks vai miten? siihen vouti saattaa nyt tarttua. Laittaa sen joko hukkaamiskieltoon tai sit se ulosmitataan. Riippuu velan suuruudesta.

[QUOTE="vieras";24751687]Ei ole tarkoitus moittia tai loukata, mutta pisti silmään tuo, että teillä on omistusasunto. Eikö siitä olisi kannattanut luopua siinä vaiheessa, kun ei enää pystynyt lyhentämään muita lainoja? Siinä ulosotossa kun se velka kasvaa ihan hirveästi.

Mitä tulee tuohon muiden urkkimiseen luottotiedoista, niin ei kai se ole mahdollista kuin jollekin pankin virkailijalle. On minullakin tuttu töissä verotoimistossa ja joskus on käynyt mielessä, että kurkkaakohan se siellä minun onnettomia vuositulojani ja velkojani. :)[/QUOTE]

nykyisin työantajillakin on mahdollisuus tarkistaa jos työn luonne vaatii jotain erityisluotettavuutta..

Niin, mutta voiko esim mun joku sukulainen huvikseen kattoa mun tietoja? mulla on vakityöpaikka, niin mietin vaan mitä ne ajattelee palkkiksessa kun multa alkaa mennä ulosottoon. se hävettää.

[QUOTE="a p";24752011]Niin, mutta voiko esim mun joku sukulainen huvikseen kattoa mun tietoja? mulla on vakityöpaikka, niin mietin vaan mitä ne ajattelee palkkiksessa kun multa alkaa mennä ulosottoon. se hävettää.[/QUOTE]

Ei saa sukulaiset mennä katsomaan toisen tietoja. No sä et varmaan oo ainoa joka on joskus joutunu uo:lle maksamaa. Mut koita ny saada sovituks et itse maksat

Mulla sama tilanne kuin sulla ap...en vielä ulosotossa mutta joutumassa siihen. Pelkään että vouti pakottaa myymään kodin eikä suostu palkasta ulosmittaamaan. Jos se ajattelee että saa rahat nopeammin kun pakottaa myymään? Mulla kyse satasista vain mutta kuitenkin.

Kun palstoja lukee, kaikenlaista, niin väkisinkin tulee kaikki hirveimmätkin pelot ja kauhukuvat. Minä ihan odotan nyt, että pääsisin tapaamaan tätä ulosottohenkilöä! rauhottais mieltä varmaan kummasti. etukäteen ne kun ei ota kantaa, ennen kun on ulosottoon "tuomittu". velkalinjan velkaneuvoja on kirjoitellut minulle rauhoittavasti, kiitos heille :)

Työpaikalla ulosmittauksesta saa tietää vain palkanlaskija. Ei muut. Nuo asiat ovat salassapidettäviä juttuja. Palkanlaskija tilittää voudin ilmoittaman summan automaattisesti jokaisesta palkasta. Jos tätä ei työnantajapuolelta tee, työnantaja joutuu asiasta liriin. Voudin kanssa yleensä voi sopia kaikenlaista. Kunhan ottaa itse ensin yhteyttä, eikä ole riidanhaluinen tms.

Luottotiedot saa selville mm. asiakastiedosta. Toki jokainen kysely maksaa ja joihinkin tarvitaan jopa erillinen syy. Eli ei niitä ihan huvikseen kukaan ala esiin penkomaan.

Yksityishenkilön luottotietoja ei saa mennä sukulaiset tai kaverit katselemaan, jokaista kyselyä varten täytyy olla syy (luotonmyöntö ja -valvonta, huoneenvuokraus, perintä, tai työhönotto tietyissä tapauksissa). Lisäksi, jos yrittää kysellä toisen tietoja, niin pitäisi tietää myös henkilötunnus. Ja sulla on oikeus tietää, kuka sun luottotietoja on katsonut.

mut eikös sitten ulosotossa olevat velat ole kuitenkin julkista tietoa? sehän ei suoraan kerro onko luottotiedot menny, mutta antaa osviittaa... ainakin julkkisten ulosottorekistereillä aina repostellaan lehdissä jne...

se riippuu voudista antaako maksaa itse. Kaikki ei siihen suostu. Mulla on ihan mahtava vouti joka suostui melkein kaikkeen mihin lain puitteissa pystyi, eikä se olis ollu ees pakko. Se sano et muutama tällänen itsemaksava asiakas hänellä on mutta ne tuottaa vähä extratöitä niin kovin montaa ei suostu ottamaan. Sano et suoritusten täytyy tulla joka kk ja jos ei viikkoon näy palkanmaksusta niin sopimus raukeaa. Mä oon aina soittanu voudille jos mun palkka jää alle suojaosuuden niin tietää ettei suoritusta ole tulossa.

Mulla menee joka kk 100-450e. Vouti laskee sulle puhelimessa tai sit meet paikanpäälle niin paljon sun tarttis suorittaa joka kk tai näyttää sen laskutekniikan millä lasket.

Onks kämppä sun oma vai puoliks vai miten? siihen vouti saattaa nyt tarttua. Laittaa sen joko hukkaamiskieltoon tai sit se ulosmitataan. Riippuu velan suuruudesta.

se on kyllä ulosottomies joka perii. vouti on ulosottomiehen /miesten pomo. eli jos ei ole ongelmatapausta tai muuta erikoista, ei yleensä asia mene voudille.

[QUOTE="joku";24753140]mut eikös sitten ulosotossa olevat velat ole kuitenkin julkista tietoa? sehän ei suoraan kerro onko luottotiedot menny, mutta antaa osviittaa... ainakin julkkisten ulosottorekistereillä aina repostellaan lehdissä jne...[/QUOTE]

Ulosottorekisteri on tosiaa julkinen, mutta suuresti ihmettelen ihmistä, joka vaivautuu hankkimaan moista tietoa ilman syytä ja vielä maksamaan siitä. Se rekisteriotehan maksaa kuitenkin ~10 euroa.

Kiitos vastauksista!
Sinä, joka ketjussa kerroit olevasi samassa tilanteessa niin mä voin kertoa että älä pelkää. Kyllä, me on ressattu, itketty, syytelty itseämme, valvottu öitä, tuskailtu mutta tästä voi todellakin oppia! joillakin se pitää tapahtua sitten näin. Enää on turha velloa itsesäälissä yms. JOS olisin saanut yhden ison lainan jolla olisin maksanut kaikki pienet, makselisin nyt sitä isoa velkaa tietyn summan/kk. En saanut. Nyt odotan edelleen että ulosotto alkaa tapahtua. Tästä on about kuukausi kun tuli eka ilmoitus että velka menee käräjillekö se oli? postitin jonkun lapun että "hyväksyin" sen. Odotan oikeesti tosissani että pääsen tapaamaan ulosotto henkilöä! Että saan mielenrauhan vielä sen suhteen. Että meiltä ei mene koti. No tuskinpa menisikään, sen on kyllä jo velkaneuvoja sanonut. Velkaneuvojalle pääsen 2kk päästä, odottavan aika pitkä. Tunnen kuitenkin nyt oppineeni paljon ja saavani asiat kuntoon! Saan kuitenkin palkkaa, josta voidaan ulosmitata, toivottavasti ne summat uolle riittää! Mieli on kuitenkin huomattavasti keveämpi jo nyt kuin puoli vuotta sitten.

Mä oon henkilöstöhallinnossa töissä ja kyllä noita ulosottovelkoja on ihan normaaleilla työssäkäyvillä ihmisillä - myös meidän työntekijöille, joilla palkkataso on kuitenkin keskitasolla tai vähän sen yli. Verottajalta tulee tällöin kirje yritykseen ja kuka sen aukaiseekaan saa tietää ulosotosta. Meillä kirjeet tulee esimiesten kautta tai suoraan yritykseen, jolloin toimistohenkilöt aukoo ne ja toimittaa palkanlaskijalle. Todennäköisesti esimiehesi tai johto ainakin saa tietää ulosotosta.

Jos sulla on asuntolainaa, pankkihan voi tarkistaa ulosottotiedot ja halutessaan määrätä loppuvelan heti maksuun. Varsinkin jos sulla on saman pankin luottokortti mennyt perintään, niin saatat joutua keskustelemaan pankinkin kanssa asuntolainan maksusta.

Yksityishenkilön luottotietoja ei saa mennä sukulaiset tai kaverit katselemaan, jokaista kyselyä varten täytyy olla syy (luotonmyöntö ja -valvonta, huoneenvuokraus, perintä, tai työhönotto tietyissä tapauksissa). Lisäksi, jos yrittää kysellä toisen tietoja, niin pitäisi tietää myös henkilötunnus. Ja sulla on oikeus tietää, kuka sun luottotietoja on katsonut.

Oikeuden päätökset velkomustuomiossa ovat julkista tietoa. Luottotiedot eivät. Luottotietoja saa tarkastaa esim. vuokranantajat. luotonantajat, pankit, yritykset joilta haetaan laskulle tavaraa ym. Näistä kyselyistä tulee aina merkintä rekisteriin, kuka on kysynyt.

[QUOTE="neiti";24846780]Mä oon henkilöstöhallinnossa töissä ja kyllä noita ulosottovelkoja on ihan normaaleilla työssäkäyvillä ihmisillä - myös meidän työntekijöille, joilla palkkataso on kuitenkin keskitasolla tai vähän sen yli. Verottajalta tulee tällöin kirje yritykseen ja kuka sen aukaiseekaan saa tietää ulosotosta. Meillä kirjeet tulee esimiesten kautta tai suoraan yritykseen, jolloin toimistohenkilöt aukoo ne ja toimittaa palkanlaskijalle. Todennäköisesti esimiehesi tai johto ainakin saa tietää ulosotosta.

Jos sulla on asuntolainaa, pankkihan voi tarkistaa ulosottotiedot ja halutessaan määrätä loppuvelan heti maksuun. Varsinkin jos sulla on saman pankin luottokortti mennyt perintään, niin saatat joutua keskustelemaan pankinkin kanssa asuntolainan maksusta.[/QUOTE]

No ei se kyllä verottaja ole joka sen kirjeen lähettää vaan paikallinen kihlakunnan ulosottoviranomainen. Ja se on tosiaan salasssapidettävää tietoa yrityksessä joten siitä jos lätisee niin ei hyvää seuraa. Kirjeiden aukaisuha on ihan työpaikkakohtaista ja meillä ko. kirjeet menee suoraan palkkasihteereille ilman esimiesten aukaisuja.... Lähettäjän nimi yleensä kertoo et kyseessä on ulosotto....

Ja asiakastiedosta pystyy tarkistamaa omat tiedot ja sieltä pitäisi näkyä jos joku on urkkinut sun tietoja....

http://www.takuu-saatio.fi/omille-jaloille/ Täältä voit katsoa onko omalla paikkakunnallasi toimintaa ja halutessasi saada itsellesi tukihenkilön kaveriksi tilannetta pohtimaan :) Oletko hakenut Takuu-Säätiön takausta, tässä siis Takuu-Säätiö takaisi Sinulle lainan, jonka nostat pankista ja jolla voisit maksaa kaikki velkasi pois ja alkaa maksaa vain tätä yhtä velkaa (pienemmät kulut jne).

Siinä vaiheessa kun ulosotosta tulee postia, soita asiaa käsittelevälle ulosottomiehelle niin voit tiedustella onnistuisiko maksaa itse niin ettei tieto mene työpaikalle. Jaksuja tilanteeseen ja muista, että alhaalta suunta on vain ylöspäin :) Lisäksi tahdon lohduttaa, että 12 000euroa EI ole maailmanloppu, monella on tuon verran opintolainaakin :) Kyllä sie vielä selviät!

Kommentoin vain tuohon luottotietoasiaan. Itse käytän työssäni luottotietoja luottopäätösten tekemiseen. Siihen on säännöt, milloin niitä luottotietoja saa katsoa. On ehdottoman kiellettyä katsoa esim. naapurin, puolison, anopin tai ihan kenen vaan luottotietoja, jos ei oikeasti olla luottottamassa kyseistä henkilöä. Eli vain silloin voi katsoa luottotiedot, jos sinulla on jo lainaa ko.paikasta tai olet jostain lainaa hakemassa. (Huom. myös osamaksut tms.) Voit myös itse pyytää Suomen Asiakastieto Oy:stä listan, ketkä ovat viimeisen vuoden aikana katselleet luottotietojasi (saat siis listan yrityksistä). Eli ei kukaan kaverisi niitä pääse katsomaan. Mutta ulosottorekisteri on sellainen, minkä voi oikeastaan kuka vaan tilata.

Esim. Työkkäri näkee jos jolet työttömänä työnhakijana onko luottotietosi kunnossa samoin toisten luottotietoja voi saada maksamalla vajaa 10e verkkopankista sekä myös omat luottotiedot voi tarkistaa

http://www.omatieto.fi/

Yhteistyössä