Ulosotto alkamassa ja kaipaa kokemuksia samaa kokeneilta äideiltä:

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Siivetön"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

"Siivetön"

Vieras
En kaipaa moraalisaarnoja. Mä kaipaan kannustusta jaksamiseen takkuavassa arjessa.

Elämä on heitellyt ja nyt ollaan tilanteessa, jossa varat ei riitä maksamaan laskupinoa ja velkaa kaikkinensa, ulosotto alkamassa ja tavallaan olen tästä helpottunut. Aika on kuukauden päästä velkaneuvojalle ja puhelimitse ollaan jo asiaa käsiteltykin.

Molemmat olemme työssä ja maksaa aiomme joka sentinkin, mutta nyt sitten ulosoton kautta.

Mä kaipaan vertaistani, lapsiperhettä, joka myös ulosotossa. Kokemuksia ja neuvoja.

Henkinen paine tällä hetkellä on kauhea ja lähipiirilleni en häpeältäni asiasta ole pystynyt puhumaan :(

Kannattaa laskeskella onnituisiko laskujen maksu ilman ulosottoa vaikka lainalla, koska ulosoton kulut on aikamoiset. Mä en oikein ymmärrä niitä, jotka antavat esimerkiksi kahden kuukauden vuokran siirtyä ulosottoon, vaikka käyvät töissä. Seurauksena häätö ja laskut maksettava korkojen ja ulosottofiman kulujen verran. Voit kuvitella, ettei ulosottofirma lähetä laskuja halvalla. Maksat ihan törkeästi ylimääräistä. Lisänä merkintä luottotiedoissa, joten vuokra-asuntoa ei sitten saa eikä lainaakaan. Jos vain mahdollista, hoitakaa juttu ennen virallista ulosottoa.

oletteko siis jo kysyneet kaiken mahdollisen pelivaran laskunsiirtoineen, kirkon avustuksineen? luottotiedot kun menevat useaksi vuodeksi eli hetken kestava tilanne ei ole se pahin asia.

Eiks se joskus oo vaan hyvä asia että ne luottotiedot menee. Ei ainakaan pääse tekemään lisää velkaa.

Riippuu siitä, miksi velkaantuminen on tapahtunut. Mutta oikeesti se ei ole hyvä juttu. Luottotiedot on mennyttä useiksi vuosiksi. Et saa vuokra-asuntoa, ainakaan sitä mukavinta tai kohtuuhintaisinta. Et joustoa isompiin hankintoihin, et autolainaa tms. Onpa nykyään jotkut työnantajatkin kiinnostuneita luottotiedoista. Ulosotosta menee muuten tieto myös työnantajalle, joten ihan piilossa tuo ei pysy. Saattaa vaikuttaa uran etenemiseen.

Vaikea sanoa ap:n tilanteesta. Mutta itse tekisin kaikkeni etten jotuisi ulosottoon. Korot on siinä käsittääkseni niin kovat, että se on aika kova ja kivinen polku tallattavaksi. Ja muutenkin.

Myisin ennemmin kaiken myyntikelpoisen ja muuttaisin mahd. halpaan asuntoon. Söisin halvasti ja eläisin muutenkin suu säkkiä myöten niin kauan kun olisi pakko. Lainaakin ottaisin jos vaan mahd. että saisin maksettua pieniä lainoja pois. Olisi sitten vain sen yhden lainan korko maksettavanan.

Ja ap:lla on perhettä, niin sossu kyllä auttelee sitten varmasti että lapset saavat sen mitä tarvitsevat.

Ap:n tapauksessa kumpikin on töissä, niin velkoja pystyy kyllä jonkin verran makselemaan.

Taustaa valottaakseni, asumme omassa talossa - pankille lyhennykset aina hoidettu ajallaan. Talo ei mene alta ja ei kannata myydä, koska myynti kattaisi vain pankille lainan. Emme tarvitse vuokra-asuntoa ja tää talo kuvio on selvitetty velkaneuvonnan kautta.
Lasku järjestelyjä on parhaamme tehty. Ulosotto ei varsinaisesti vaikuta elämääni, muuten kun etten velkaannu lisää. Mieheni tiedot säilyvät. Mulla ei oo tarvetta uusia netti tai puhelin liittymää, miehellä on vakuutukset. Mun työhöni ulosotto ei vaikuta, eikä meinaa siltä osin mitään.
Uutta lainaa en uskoisi saavani enkä oikeastaan tahdokkaan. Ulosotto kuviot on selvitetty ja minusta sikäli on helpotus, vaikkakin luottotiedot menisivät, että ulosoton kautta vaikkakin maksua siihen kuluineen päälle tulee lisää maksan sitä kautta "isoa" lainaa pois ja tää kikkailukuukauittain mitä saan maksettua jne. jää pois, ulosotto hoitaa jatkossa ja mulle jää suojaosuuden ja maksettavan osuuden jälkeen ehkä jotain.
Mutta onks ketään, joka elää ulosoton asiakkaana?

Lähinnä kyselen siksi, että epäilen ettet ymmärrä miten moneen asiaan ulosotto ja merkintä siitä oikeasti vaikuttaa. Työnantajasi todennäköisesti saa tiedon ulosotostasi vaikka sopisit maksupostit itse. Näin ainakin meillä on tapahtunut.

Otettais, jos ois mahdollista. Me ollaan jouduttu pakollisen remontin vuoksi ottamaan taloa vastaan lainaa, kun vakuutus ei kattanut remonttia, joka oli tehtävä. Emme siis saa lainaa

Luottotietomerkinnät vaikuttavat myös työpaikkaan eli ikävimmässä tapauksessa voi käydä niin ettei työsopimusta jatketa, eli tulee suomeksi sanottuna kenkää. Ex-miehelleni kävi näin aikoinaan eikä sen jälkeen ole saanut töitä mistään merkintöjensä takia, elää tukien varassa ja tulee kuolemaan ulosotto niskassaan.

[QUOTE="Siivetön";29743747]Otettais, jos ois mahdollista. Me ollaan jouduttu pakollisen remontin vuoksi ottamaan taloa vastaan lainaa, kun vakuutus ei kattanut remonttia, joka oli tehtävä. Emme siis saa lainaa[/QUOTE]

Saatteko myytyä irtaimistoa? Tai onko teillä jotain muuta myytävää? Auto? Kallis sohvakalusto? Tms..(Tilalle voi hankkia jotain kierrätyskeskusksesta kunnes taloudellinen tilanne paranee)...

Mä olen työskennellyt samassa paikassa 11v, siitä viimeiset 8v vakipaikalla ja tiedän, ettei luottotiedot vaikuta työhöni tai että sen vuoksi menettäisin työni. Työpaikkani työllistää satoja ihmisiä, joista tieän joillakin muillakin olevan luottotiedoissa merkintä, varmasti useammallakin, enhän tunne kuin lähimmättyökaverini.

Ei meillä oo mitään arvokasta myytävää, olen aina tykännyt kierrättämisestä, joten emme omista mitään arvokasta :( Auto on, muttei arvokas ja tarvitsen sitä työmatkoihin, suuntaansa 20km, eikä kulje sinne suuntaan linja-auto.

meillä miehellä päättyi vuosi sitten monen vuoden ulosotto. Palkasta meni kolmasosa mutta kun rahan käyttö suunniteltiin niin pärjättiin. Kunhan nyt et syyllistä itseäsi asiasta, olethan yrittänyt tehdä sille jo jotain, joskus asiat vain menee vaikeamman kautta mutta joskus ne laskut on maksettu. Monet ihmiset on samassa tilanteessa ja se lyhennys ulosottoon on vain yksi lasku kuukaudessa muiden joukossa. Tsemppiä!

omakotiasujalle luottotietojen menetys on siksi huono, etta kun olisi taas muuten velanottokykyinen ja talosta paukahtaa joku isompi osanen, niin sitten on pulassa. asunnossa voi aina maksella remontteja suuremman vastikkeen muodossa. toivottavasti teilla luottotietojen menetys koskee vaan toista.

Itse taiteilin rajalla tovin tässä, kun jouduin tekemään radikaalin elämänmuutoksen parantaakseni lapseni ja sitä kautta perheeni elämää. Laskuja oli (ja on kai vieläkin) enemmän kuin tuloja, tammi-helmikuussa näytti siltä, etten ikinä selviä tästä, mutta sitten laadin tiukan budjetin. Jos kertoisin täällä, paljonko meillä on ollut välillä käytössä esim. viikoksi, ei kukaan uskoisi ja minut haukuttaisiin vähintään huonoksi äidiksi, jolta pitäisi lapsi ottaa huostaan, mieluiten kiireellisesti, mutta nyt on pahin takana. Vieläkin ollaan pitkään tiukoilla, mutta sain vältettyä ulosoton.

Tsemppiä sinulle! Muista antaa itsellesi oikeus huokaista ja tuntea helpotusta siitä, että asiat ovat suht selvinä. Vaikka joudutkin maksamaan siitä kalliin rahan, mutta stressi varmasti helpottaa edes jollain tapaa.

Kuinka isosta summasta on kyse?
Oletko laskenut kuinka monta vuotta joudutte elämään niin että sinulta lähtee ihan älyttömän iso siivu palkkapussista karhulle?

Itse vielä kyselisin pankista että onko minkäänlaista saumaa saada sieltä apua, koska ne kulut joita ulosottoon menee on aika huimia, siitä tulee helposti vain paheneva kierre kun ei olekaan varaa niitä kuluja ja korkoja maksaa :|

Minäkin meinasin kysyä, kuinka suuri se summa on - olisiko sitä varten mahdollista lainata jostain, esim. lähisukulaisilta? Vaikka molempien vanhemmilta, jos ei yhdeltä taholta ilkeä pyytää koko summaa, tai lisäksi jos jommalla kummalla on läheinen sisarus? Siis jos ei pankista saa.

Hei ap, täällä on esitelty melkoisia kauhukuvia ulosotosta, ja voin sanoa, että minunkin kohdallani lopullinen "ulkkaan" siirtyminen oli helpotus, loppui se kitkuttelu siinä rajalla niiden laskujen kanssa. Minulla meni ulkkaan entisen mieheni laina, jossa olin takaajana. Summa oli onneksi suht pieni ,8000e. Asuin lasteni kanssa eron jälkeen omakotitalossa, joten en olisi myöskään enää lainaa saanut entisen asuntolainani lisäksi. Minulla on vakituinen työ, tieto maksukiellosta meni tietenkin palkanlaskentaan ja joka tilistäni alkoi menemään sitä ulosottoa. Otin toisen osa-aikaisen työn varsinaisen työni isäksi, siitä ei mennyt ulos ottoa, kun tulo oli niin pieni (tämän tarkistin soittamalla ulosottovirastoon, josta ainakin minua on aina palveltu asiallisesti ja ystävällisesti) auton vakuutuksen jouduin ensin maksamaan vuoden kerrallaan, seuraavana vuonna sain jo maksaa neljässä osassa. Puhelin liittymässä tyydyin pre-paidiin, lisäsi minulla on puhelinetu työn kautta. Sain velkani maksettua neljässä vuodessa. Myin vielä velallisen ollessani mökkini veljelleni ja tilitin siitä saatua myyntivoittoa 1000e ulosottoon-eipä paljoa sillä lyhentynyt. Vuokra-asunnon saimme ihan mukavan kaupungin keskustasta vielä ollessani ulosotossa. Talo on vvo:n, 2010 rakennettu. Asumme tässä vieläkin, vaikka velat sain maksettua jo 2v sitten. En ole kaivannut luotolla elämisen helppoutta,olen oppinut ennakoimaan ja säästämään. Kyllä sinä ap selviät. Kun sinulla on vakituinen työpaikka, saat jossain vaiheessa velkasi maksettua.

Ulosottoon maksettavaa on varmaan kaikkinensa kuluineen 20-25000, eikä meillä oo tässä lähellä sellaista jota pyytäisimme takaamaan.
Eli ei oo olemassa kuin vaihtoehto lopettaa "kärvistely" ja antaa mennä ulosottoon, johon laskin et maksan 4-5 v uskoisin että maksaisin 550 -650 per kuukausi. Tarkentunee kun pääsen velkaneuvojan luokse.
Te jotka olette kannustaneet jaksamaan ja kerrotte, että tästä selviää -KIITOS!
Te jotka ihmettelette miten joku voi olla tässä tilanteessa, elämästä kun ei koskaan tiedä kukaan ennalta, en minäkään koskaan ajatellut olevani tälläisessä suossa, sen tarkempaa selittelemättä.
En ole peloongelmainen, enkä ostoholisti, elämä on vain ollut epäreilua meidän kohdalla :( Ja nyt tästäkin yritetään selvitä.

Yhteistyössä