ulosoton suojaosuus, yhteishuoltajuus ja elatusmaksut...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja mamalicio
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

mamalicio

Vieras
olemme puolisoni kanssa eroamassa. häneltä menee ulosottoon palkasta, ja meille on tulossa yhteishuoltajuus. lasketaanko lapsia mukaan hänen suojaosuuteensa jos asuvat äidin kanssa? joutuuko isä maksamaan elatusmaksuja (lapset ovat isällään jokatoinen vloppu virallisesti) . kun yhden ihmisenhän suojaosuus on jotakin 627euroa, joten siitäkö rahasta hänen pitää maksaa 500e vuokra ja elatusmaksut ja oma eläminen? vai miten elatusmaksut sitten menevät..

Omista kokemuksista.

Suojaosuus on järjettömän pieni. Ja miehesi suojaosuuteen EI lasketa lapsia, jotka eivät asu hänen luonaan.
Elatusmaksut täytyy hoitaa. Me ollaan kierrätetty elatusmaksu ulosoton kautta, niin varmaan kannattaa teidänkin tehdä. Ja koska tilanne on tuollainen, suosittelen miehesi kävelevän soskun luukulle.

Itse olen ihmetellyt miten ulosoton suojaosuus on niin naurettavan typerä, että ihminen joutuu hakea toimeentulotukea pärjätäkseen. Koska tällaisessa tilanteessahan tavallaan sosku maksaa velkoja. Järjetöntä!! Meillä ko tilanne on jatkunut useita vuosia. Nyt viimein ja vihdoin alkaa loppu häämöttää, velat maksussa ja pääsemme tuosta alentavasta soskun luukulla ravaamisesta!!!!

[QUOTE="eronnut";22971764]Jos ei pysty itse maksaa, Kela maksaa elatustukea n. 140e/kk[/QUOTE]

Tämä maksuvapautus täytyy erikseen hakea.
Ja voipi olla, ettei sitä myönnetä, jos on hyvät tulot.

Miehesi täytyy toki maksaa elatusmaksut, ja jos käy töissä, niin ei oikeastaan ole mitään mahdollisuutta saada vapautusta. Elatusmaksut kuitenkin otetaan huomioon ulosoton suojaosuudessa, jos mies käy näyttämässä sopimukset ulosottomiehelle. Jos mies ei maksa sulle elatusmaksuja, niin voit viedä myös elarit ulosottoon. Näin mieheltäsi ulosmitataan palkkaa ihan samaan tapaan kuin ennenkin, mutta ulosotto tilittää siitä sulle ensin elatusmaksut ja sitten vasta lyhentävät velkaa muille velkojille. Näin tämä on käytännössä ainakin mun ex-mieheni kohdalla mennyt.

Yhteistyössä