ulos ilman vanhempia

  • Viestiketjun aloittaja täti
  • Ensimmäinen viesti
Riippuu paljon millainen lapsi. Oma poikani alkoi n4v olemaan pieniä aikoja yksin omalla pihallamme (omakotitalo). Vannotin olemaan vain takapihalla josta ei tielle pääsyä. Kuitenkin voi edelleen saada päähänsä ihan mitä vaan etten uskalla pitkiä aikoja jättää enkä pois näköpiiristä.
 
Sinttien äiti
Meillä 3 v on 5.5 v siskonsa ja naapurin lasten kanssa leikkimässä okt alueella talojen välissä olevalla alueella. Omassa aidatussa pihassa on nyt jo yksinkin ja oli siskonsa kanssa jo viime kesänä (2 & 4.5 v). Mutta riippuu paljon siitä, kuinka luotettava se vanhempi osapuoli on.
 
Hannele
Meillä on suojaisa sisäpiha ja oma 1 vuotias tyttö on ollut naapurin 11 ja 12 vuotiaiden kanssa pihamaalla sillä aikaa kun äiti on käynyt viemässä roskat, ripustanut pyykkiä tai käynyt laittamassa ruokaa. Näkö tai kuuloyhteys on koko ajan olemassa. Vaikea sanoa minkä ikäisenä jättäisin "yksin" ulos. Riippuu varmaan tosi paljon lapsesta.
 
Riippuu myös paljon tästä isosta lapsesta, minä esim olen ollut 12 vuotiaana koko kesän hoitamassa alle vuoden vanhaa serkkuani, lapsen täti oli samassa pihapiirissä varmuusturvana, jos jotain sattuisi.

Eli 11-12 vuotias pystyy kyllä hoitamaan lasta, jos 11-12 vuotiaalla on kokemusta ja taitoa siihen.
 
Meidän kuopus 1v8kk on tuossa meidän pihalla (omakotitalo) ollut 8v siskonsa kanssa. Ja aina on sanottu että koko ajan täytyy valvoa ja hyvin toimii. Yleensä ulkoilu kestää vain 15-20min jonka jälkeen isosisko tulee aina ilmoittamaan kun ei jaksa enää vahtia. Ja kyllähän minä itse aina ikkunoissa hypin katsomassa.
 
Meidän poika sai luvan olla omalla takapihalla 2,5 vuotiaana. Joka kesä ollaan lisätty reviiriä. Nyt poika on 5,5 v ja hän saa pyöräillä tuossa tiellä (autoja kulkee vaan talojen pihalle ja niitä taloja on meidän jälkeen 3.) Saa liikkua vapaasti siellä mihin ikkunoista näen. Yleensä on pihalla yksin, kaikki muut lapset ovat tarhassa. Hän käy kysymässä aina luvan, että saako mennä sen ja sen pihalle leikkimään.
 

Yhteistyössä