Ulkopuolista ohjausta..

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Apua
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

Apua

Vieras
Hei!

Meillä, tai minulla on kriisi avioliitossani. Miehen mielestä on kaikki hyvin ja hän ei ymmärrä mikä mua pännii. Olemme pystyneet puhumaan asiallisesti ja mielestäni saan ajatukset selkeinä päästäni ulos eli mitään sekaista kaaosta en pode mutta... eniten on kyse siitä että mies käy vain kotona kääntymässä, harrastuksia ja menoja riittää ja tekee kotitöitä vain jos pyydän, käsken tai vaadin tai mökötän, silloin hätäpäissään yrittää tehdä jotain mutta ei kertakaikkiaan ota kokonaisvastuuta mistään. Oon totaalisen kyllästynyt siihen. Puhdas paita odottaa joka aamu, ruoka on herralle valmiina klo 17 ja niin edelleen. En tunne saavani tässä liitossa ja tässä kodissa enää mitään. Jos miehellä on viikolla vapaata niin hänhän harrastaa, jos taas mulla niin siivoan ja pyykkään, hoidan puutarhan ja teen yleensäkin hirveesti kotitöitä. Nyt viime viikolla kun oli vapaapäivä niin olin kaupungilla koko päivän niin siitäkös hirveä älämölö että mitä sää siellä luuhaat... ja vaikka mies itse vietää kaikki vapaapäivänsä ihan 100% omissa menoissaan niin ei näe tässä mitään ristiriitaa. Minä en arvostele hänen menemisiään mutta yritän kai aika äitimäisesti sitten osoittaa kauniisti puhuen että hei, meillähän on tässä liitossa ihan samat oikeudet ja velvollisuudet kummallakin mutta joko ei kertakaikkiaan kuule tai kuuntele tai älyä. Väkivaltaa tai henkistä alistamista ei meillä ole, itse olen suostunut passaamaan, sen myönnän. Miten saisin mieheni näkemään että minuakin voisi joskus vastavuoroisesti ""palvella"". Myöskään syrjähyppyjä en usko tapahtuneen ja kun vielä meistä kahdesta minä olen niissä asioissa nuoresta asti ollut se aktiivisempi. Mies kuluttaa energiansa urheiluharrastuksissaan.
Minussahan se vika on kun olen niin kauan ""alistunut"" tämmöiseen vaan kyllähän se näin nelikymmpisenä painaa vaa'assa jo kaunis ja ihana koti, jonkinlainen turvallisuuden tunne ja yhteiset muistot. Hevillä en haluaisi erotakaan. Mutta minusta on tullut miehelleni äiti ja huoltaja, en ole enää mikään rakastajatar jonka luokse kaivataan. Haluaisin olla sitäkin.

Onko teillä naiset kokemusta, auttaisiko tämmöisessä tilanteessa joku perheasian sovittelu tai vastaava ulkopuolinen apu. Uskoisin että mieheni lähtisi sellaiseen.

Muutosta on tultava. Tämä tilanne on surullinen ja masentava. Intohimo ja kaipuu puuttuu mieheni taholta. Minussa sitä löytyy ja ihan tuota omaa miestäni kohtaan. Sanoo kyllä tykkäävnsä ja rakastavansa mutta kun se ei näy arjessa lainkaan!

Äitiään kohtaan ei tunne intohimoa. Sinä olet itse alkanut kotipiiaksi, joten sinun täytyy itse se lopettaa. Jätä miehen pyykit pesemättä ja tee ruokaa vain itsellesi.

Muutosvastarinta voi olla kovaakin, mutta eihän passaamiseen tottunut mies muuten kotitöiden merkitystä ymmärrä. Ei auta kaunis puhe eikä nalkutus. Teot ratkaisevat.

Ettekö te ikinä opi, ettei tie miehen sydämeen ole käynyt vatsan kautta enää pariin sukupolveen?

Samoilla linjoilla inhorealistin kanssa: Jätä se passaaminen, niin eiköhän huomaa !

Jos mies on valmis parisuhdeterapiaan, niin menkää ihmeessä!

Et kertonut, onko teillä lapsia. Jos ei ole, niin keksi itsellesi harrastuksia ja ole ainakin päivä / ilta viikossa omissa harrastuksissasi, niin mies huomaa senkin.

Kosto ei ole tarkoitus, vaan saada toinen ""heräämään"" :)

Nyt sinne peilin eteen ja sassiin. Kuka sieltä kurkistelee?
Olet passanut ukkosi pilalle. Totuttanut liian hyvää ja hän ei ymmärrä antaa arvoa tekemisillesi enää.
Varaa häneltä kalenterista aika ja tee kerran vielä oikein hyvä illallinen. Varaa pullo viiniä ja sulje kaikki mahdolliset puhelimet. Kuten täälläkin aina välillä tulee esille terapeuttien yksi neuvoista: muistelkaa mihin ihastuitte ja rakastuitte toisissanne. Mitä ne ihanat piirteet, eleet ja asiat olivat. Tällaista keskustelu tilannetta eikä kannata hukata pelkkään romantisointiin vaan kertoa omat tuntemuksensa ja kuunnella toista. Kommunikoida aidosti ja miettiä miten nykyisestä tilanne muutetaan toiseksi. Sormella osoittelu ja syyttely ei ole hedelmällistä. Virheet on toki hyvä myöntää ja niistä kannattaa oppia.
Tilanne ei tosiaan muutu, ellet(te) muuta sitä.

Pari vuotta sitten vielä ihan samassa tilanteessa:
Jätin pyykit pesemättä ja laitoin ruuan vaan itselleni ja lakkasin ilmoittelemasta milloin tulen.... ei mennyt perille, keskusteluihin mies suhtautui kuin pikkupoika jota äiti nuhtelee, enkä saanut minkäänlaista yhteyttä, yritin hyvällä ja pahalla. Joko minä tai hän oli muuttunut liikaa... ja lopulta erosin.