"ulkona lapsi nukkuu parhaiten".. ja paskat!! YNNÄ MUUT ohjeet

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja mimiuu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="heips";23516891]No pääsyy siihen ulkona hyvin nukkumiseen ei ole kylmyys vaan se että lapsi on tiivissä paketissa joka muistuttaa enemmän olosuhteita kohdussa kuin iso pinnasänky. [/QUOTE]

Näin. Mun talvivauva aikoinaan nukahti heti kun oli laitettu ulkovaatteet päälle ja makuupussin vetoketju kiinni. Kävin silti päivittäin ulkona kävelyllä vaunujen kanssa, sain samalla itse raitista ilmaa ja liikuntaa. Lapsi ei yleensä herännyt ennenkuin se makuupussin vetoketju avattiin. :D

Mulla on sekä esikoinen että nyt tämä kuopus olleet tuollaisia. Se on raastavaa... Nyt kuopuksen kanssa mentiin sitten lääkäriin, kun meni yötkin niin rikkonaisiksi. Diagnooseina maitoallergia ja refluksi. Nyt jälkikäteen ajattelen, että esikoisellakin on varmaan ollut jotain allergiaa (hänellä on atooppinen ihottuma).

Voimia!

Minä ymmärrän ap:ta NIIN hyvin. Meidän ensimmäinen oli tuollainen vaativa vauva. Heti laitokselta lähtien itkuisa ja helposti ärtyvä. Kyllä tuli itsekin monet itkut väännettyä, kun vauva ei nukkunut, itki, oli ärtyisä ja reagoi kaikkeen todella voimakkaasti. On yhä temperamentiltaan sellainen perustyytymätön, vaikka ikää on jo useampi vuosi.

Toinen lapsi on ollut alusta saakka ihan eri maata. Sitä osasi arvostaa, kun muisti, millaista oli esikoisen kanssa.

Meillä ei lapsille ollut diagnoosia, mutta epäilin vahvasti refluksia, kun huuto alkoi heti, kun vaaka asentoon vauvan laitoin. Meillä resepti tilanteeseen oli se, että kapaloin vauvan ja laitoin sen "toukan" nukkumaan pää noin 30 asteen kulmassa koholla. Nukkuminen rauhoittui välittömästi esikoisella ja kuopuksen kanssa tein saman heti kun huomasin, että vaaka asento ei sopinut myöskään hänelle.

Sun vauva ap on vielä niin pieni, että tuo mitä alussa kuvailit on ihan normaalia ja kun ikää tulee lisää, niin unenlahjat varmaan paranevat ja itkut vähenevät.

Kannattaa pikkuhiljaa totuttaa vaikka siihen vaunuisa nukkumiseen ja opetella vauvan unirytmit. Välillä vauva on niin sikeässä unessa, ettei herää vaikka pommi tippuu viereen ja välillä taas on herkemmässä vaiheessa, jolloin ei esim. kannata pysähtyä ja jättää vauja ilman liikettä. Itse olen näitä unirytmejä hyväksi käyttäen saanut molemmat lapset lopulta nukkumaan vaunuissa pitkäkin päiväunia ja esikoinen tuotiin vaunuissaan kerrostalon parvekkeelle jatkamaan uniaan kävelylenkin päätteksi.

Pidempiä unia opetin lapset nukkumaan jonkun uniasiantuntijan ohjeiden avulla ja lyhesti kerrottuna ne menee näin: kun vauva on siinä unen vaiheessa, että herää helposti, hytkytä vaunuja kevyesti niin kauan, että vauva nukahtaa taas syvään uneen. Tätä kun toistaa n. kolme päivää, niin vauva oppii nukahtamaan itse uudelleen ja pääsemään unisyklin ohi itsekseen. Meillä tämä unisykli vaihtu muistaakseni noin 40 minuutin päästä siitä kun vauva nukahti.

Jaksamista!

Kyllä niitä ohjeita tulee ja menee. Ja ymmärrän, että ottaa pähän, kun neuvotaan, vaikka ei sinänsä asiasta ja lapsesta mitään tiedetä. Meillä myös aika vaativa vauva ja on niitä ohjeita tullut. Ja miksiköhän ne anopin ohjeet aina kuulostavat niin ärsyttäville..?:D Mulla ainakin palaa kiinni, kun se ohimennen on jotain vinkkejään heittänyt... Mutta täytyy yrittää olla kuuntelematta kovin tarkasti:).

Itse tunnetaan vauvamme parhaiten ja toimitaan sen mukaan, mikä itsestä parhaalta tuntuu. Eikös?:)

Meidän vauva ei ole erityisen vaativa, mutta kaipaa paljon läheisyyttä. Ei siis viihdy sitterissä, liikkumattomissa vaunuissa tai yksikseen sängyssä/lattialla. Ikää nyt himpun vajaa 7 vkoa. Ja kyllähän niitä neuvoja satelee, etenkin miehen isältä... Pitäisi kuulemma opettaa nukkumaan yksin (tätä sanoi jo sairaalassa vierailemassa käydessään) ja mieluiten omassa huoneessa. Viikonloppuna otti sitten ohjat omiin käsiin, ja anopin kanssa meidän saunareissun ajan vauvaa vahtiessaan olivat ruvenneet opettamaan yksin nukkumista. Vauva itkee yksin sohvalla ja appi katsoo vierestä vähän hys-hyssytellen. Ai että, kun meinas helvetti päästä irti, kun vasta oltiin puhuttu (meitä yritetty saada uskomaan, että jatkuva sylissäpitäminen pilaa vauvan) aiheesta, ja olin hyvin topakasti ilmoittanut, että alle puolivuotiasta ei kyllä ruveta tipan tippaa kouluttamaan! Jos hänellä on paras olla sylissä, niin sitten hän on sylissä. Ei hän läheisyyttä ilkeyttään kaipaa!

Huh, helpottipa purnaaminen :D Toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos "hyvät" neuvot ja tsemppiä vauva-arkeen!

[QUOTE="vieras";23516960]Mä oon sitä mieltä, että vauva nukkuu parhaiten vaunuissa jos hänet opetetaan siihen. Eli päivittäin viedään (syntymästä asti) pihalle nukkumaan, eikä vaan esim. kerran tai kahdesti viikossa.[/QUOTE]

Ja pöh...6kk pääs rattasiin, eka kerran vaunuissa 2viikkosena ja sitten aina kun vaan mahollista. Vaan eipä kakara nukkunu. Se huus tai valvoi muuten. Sen 6kk minkä kopassa oli. Ei se kyl muutenkaan nukkunu tavalla tai toisellakaan.Unisyklien yli pääsy oli mahdotonta millään ilveellä ja eka tunnin päikkäri saavutettiin 5kk iässä. Ei se koskaan oo ollu kovin kaksinen nukkuja ja nyt 3v nukkuu edelleen suht vähän.

Viimeksi muokattu:
Meillä vauva nukkuu kyllä vaunuissa hyvin, kunhan vaunut ovat ulkona liikkeessä. Ihan hyvinhän sitä itsekin saa raitista ilmaa ja liikuntaa kun on vauvan kanssa vaunulenkillä. Yksin en vauvaa jätä parvekkeelle/pihalle. Enkä mä koe ongelmaksi sitä että vauva on todellinen sylivauva ja vaatii läheisyyttä ja huomiota koko ajan, pienen hetken tämä kestää ja nautin tästä vaikka se viekin omaa aikaa/tekemistä pois hurjasti.

Uusimmat

Yhteistyössä