Ulkomailla synnyttäminen

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ulkomaille
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
U

ulkomaille

Vieras
Hei!

Onko kellään kokemuksia ulkomailla synnyttämisestä ja raskausajasta? Onko mielestäsi kaikki toiminut hyvin? Oletko ollut ensisynnyttäjä vai jo kokeneempi?

Itsellä on vauvakuumetta ja jos sattuu tärppäämään niin voi olla mahdollista, että raskausaika tullaan viettämään ulkomailla miehen työn perässä.

Hei,

itse olin työkomennukseni vuoksi koko raskausajan ulkomailla. Nyt menossa rv 35 ja muutin juuri aatonaattona takaisin Suomeen. Mulla oli aika hankalaa, sillä raskaudessa on ollut kovasti ongelmia. Olin maassa, jossa äitiyshuolto ei ole lähelläkään Suomen tasoa, joten jouduin aina kyselemään varmuuden vuoksi kaikista asioista Suomesta omasta synnytyssairaalastani, ja he taas olivat nihkeitä kommentoimaan toisessa maassa tehtyjä labrakokeita jne. Mieheni toi lääkkeet Suomesta mukanaan käydessään minua katsomassa, sillä kaikki minulle määrätyt lääkkeet olivat Suomen lääkärin mukaan sellaisia, joita ei saa käyttää raskaana ollessaan. Ja ne siis määrättiin mulle paikallisesta synnytyssairaalasta... Myös kieli oli ongelma, sillä englantia puhuvia lekureita oli vaikea löytää, ja itselläkään ei lääketieteellinen sanasto aluksi ollut täysin hanskassa.

Mutta, riippuu paljon siitä, millaiseen maahan olet menossa. Jos raskautesi on ongelmaton, en usko että sillä on väliä missä olet. Sinänsähän asiat raskautumisen jälkeen etenevät kyllä omalla painollaan ;) Ja sulla on mies siellä tukena koko ajan, joten lähde ihmeessä, pääseehän sitä aina takaisin Suomeen, jos liian vaikeaksi menee. Ja, on hauska huomata eroja siinä, miten raskaana oleviin naisiin suhtaudutaan eri maissa. Täällä ei kyllä (oma tai muukaan) mies pahemmin syöksy auttamaan kauppakassin ja mahan kanssa laahustavaa naista. Sinänsä ihan virkistävää kyllä!

Kiitos vastauksestasi.

Sopiiko tiedustella missä maassa itse olit? Meillä olisi tarkoitus suunnata unkariin.

Itseä todellakin mietityttää lähinnä se, että jos raskaus sattuisikin olemaan ongelmallinen. Koska kielitaito on aina rajallinen ja muutenkin maan tavat (esim. lääkkeiden määräyksessä yms.)

Luultavasti kaikki menisi helposti jos raskaus olisi helppo mutta ainahan ei voi olla varma.

Moi! Itse synnytin juuri vähän reilu neljä päivää sitten zürichissä,sveitsissä pienen tytön. Hoito sairaalassa oli ensiluokkaista,tosin kipulääkettä eivät olleet hanakoita antamaan. Mutta hengissä selvittiin:-)

Yhteistyössä