Ulkokäännöksessä olleet

• Viestiketjun aloittaja "ihmettelijä"
  • Ensimmäinen viesti
"ihmettelijä"
Pidettiinkö teitä ennen operaatiota sairaalasängyssä, joka oli kallistettu pää alaviistoon? Minut laitettiin aikoinaan tuollaiseen asentoon, jotta vauva "irtoaisi lantiosta". Varmaan puolisen tuntia pidettiin tuossa asennossa. Näin jälkeenpäin olen ihmetellyt, sillä eihän viimeisillään raskaana olevaa suositella pidettävän edes selällään, kun vauva painaa jotain verisuonia. Sama sektiossa: siinähän oltiin myös selälällään. Jossain sairaalasarjoissa näkee leikkauspöytää kallistetun hieman sivulle, mutta itse en muista moista.Siinä selällä ollessani alkoivat kädet puutua ja tuli huono olo (sekä pää alaspäin ollessa että sektiossa). Sanoin asiasta silloin käännösyrityksessä ja sain vaan tyynyn pääni alle. Vauva potki ja sätki aivan hirveästi siinä alussa, aivan kuin olisi jokin hätä. Hoitaja vain sanoi, että joskus ovat kääntyneet ihan itsekseen siinä pää alaspäin ollessa. Lapsellani on todettu poikkeamia, jotka saattavat aiheutua hapenpuutteesta odotusaikana tai synnytyksessä ja tuli vain mieleen nuo selällään olot. Kun en kotonakaan viimeisillään uskaltanut olla selällään tuon huonon olon ja vauvan sätkinnän vuoksi. Niin miksi sitten sairaalassa laitetaan kahdessa eri tapauksessa odottava äiti selälleen?

"ihmettelijä"
[QUOTE="satu";26202691]muilla ainakin katottiin ultralla kokoajan vauvan vointia ku käännettiin[/QUOTE]

Niin mullakin katsottiin. Mutta sitä käännöstä ENNEN olin aivan yksin huoneessa puolisen tuntia pää alaspäin ja karsea olo. Kädet puutui, hikoilutti jne. En olisi edes siitä päässyt pois yksin, paksuna ja pää alaspäin kun olin. Mitään sykeseurantaa tms. ei silloin ollut.

.....
Mulla painoi johonkin suoneen+hermoon vauva loppu raskaudessa, yli kaksi vuorokautta oli tosi heikko olo ja vasen puoli tunnoton. Neuvolasta vaan sanottiin että vauva painaa isoihin verisuoniin joka tämän aiheuttaa menee ohi kun vauva vaihtaa asentoa.

Ja samalla tavallahan sitä selällään makoillaan niin ultrissa kuin synnytyksessäkin. Ja minulle annettiin ekan kanssa ennen kääntöyritystä ohjeeksi kotona koittaa makoilla pääalaspäin kovalla alustalla jotta kääntyisi itsekseen.

Se karsea olo tulee jo ihan pelkästään siitä pää alaspäin olosta. Tuskin on vauvalle aiheutunut haittaa. :)

Itse olin n.kolme tuntia siinä sängyssä "pää alaspäin", mutta multa kysyi onko paha olla selällään että kannattaa maata kyljellään, ettei lähde taju tuon verisuonen painamisen johdosta. (Mulla kyllä ei mitn ongelmia nukkua tai olla selällään) Ainoastaan sen käännöksen ajan olin selällään, ja sit taas toisella kyljellä makoilin ristikkoo täytellen :)

Itsekkin yksin olin eikä yhtään ollut huono olo, kyllähän ne näkee jos vauvalle hätä tulee, kun koko ajan käyrää ottivat siinä maatessa. Eli jos lapselle olis tullut jokin hätä siinä niin kyllä he sen olisivat huomanneet..

"ihmettelijä"
Mä en ollut missään käyrillä silläaikaa kun makoilin pää alaspäin. Ennen pää alaspäin laittoa kuitenkin ottivat käyrää jonkun 15 min tms. ja olin jossain varasto/näytteenottohuoneessa lähellä sitä paikkaa mihin sitten kärräsivät kääntöön.

Multa ottivat tunnin käyrää alkuun ja toisen tunnin loppuun, jos olis alussa ollut suppareita/ muuta häikkää eivät olis yrittäneetkään kääntää ja loppu tarkkailu käyräkin oli ihanteellinen. Itse olin koko tapahtuman ajan synnärillä, jos jokin olisi mennyt vikaan tai synnytys käynnistynyt olisi ollut nopea toimia siinä..

"abc"
Mua taas ei makoilutettu ennen. Käyrät otettiin ennen ja jälkeen ja ultrattiin toimenpiteen ajan.
Tosin ei kyllä kääntynyt ja sektiossa selivs et olikin napanuora kahdesti olkavarren ympäri ja perätilasynnytyksessä olis tullut varmaan ongelmia.

Yhteistyössä