Ujoutta vai selektiivista mutismia

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Mirjami"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

"Mirjami"

Vieras
Tyttäreni kaveri kävi meillä viime vuonna joka päivä koulun jälkeen iltapäivähoidossa. Kesälläkin kävi meillä paljon leikkimässä ja nyt on sovittu, että ainakin tämän toisen luokan ajan käy edelleen meillä iltapäivisin.

Oikein mukava tyttö, fiksukin ja hänellä ja omalla tyttärelläni sujuu leikit oikein hyvin. Ongelmana vaan on, että ko lapsi ei ole koskaan puhunut minulle sanaakaan. Tyttäreni kanssa leikkiessään puhuu kyllä mutta lopettaa heti kun minä tulen huoneeseen. Edes suoraan kysymykseen (esim haluatko kurkkua voileivällesi) en saa vastausta. Kotona puhuu kuulemma kuin papupata mutta ei vieraille aikuisille.

Miten voisin tukea ja auttaa lasta, niin että saisimme jatkossa kommunikoitua edes perusasiat?

[QUOTE="pim";24390221]Onko sille kotona sanottu ettei vieraille aikuisille saa puhua? Tunnetko hänen vanhempiaan, kysy heiltä?[/QUOTE]

Tunnen vanhemmat todella hyvin ja tiedän että mistään näin yksinkertaisesta ei ole kyse. Tyttö ei puhu myöskään esim omille isovanhemmilleen tai opettajalleen. Ainoat aikuiset joille puhuu on omat vanhemmat. Ja tyttöä on testattu (älystä ei puutteita löydy) ja käytetty terapiassa (ei puhu sielläkään).
Välillä näyttää oikein siltä, että tyttö oikein pakahtuu, kun haluaisi kertoa minulle jotakin, mutta sanaakaan ei tule ulos.