Uinti vauvan kanssa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja uimariäiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Eipä kai siinä ole varsinaista ikärajaa... Itse ajoittaisin vauvan kanssa uimisen aamuun (yön jäljiltä vesi puhtaampaa) tai sitten vauvauintien jälkeen (kandee siis tiedustella hallista onko siellä vauvauintia koska ja koska loppuu) koska silloin vesi on usein lämpöisempää ja myös puhtaampaa.. Mutta uimaan vaan kun siltä tuntuu :) Kaipa sitä voi pikkasen googlailla mitä siellä vedessä voi alle vuotiaan kanssa tehdä... esim. uintiotteita yms..

Käsittääkseni yleissääntö on, että vuoden ikäisenä. Ikäraja sen takia, että alle vuosikkaalla ei kehon lämmönsäätely vielä toimi kunnolla, ja uimahallin "kylmässä" vedessä paleltuu helposti. Siksihän vauvauinnissa altaat lämmitetään 32 asteeseen.

Meillä on uimahallissa terapia-allas, missä on lämmintä vettä ja samoin vauva-allas missä on noin nilkkoihin asti vettä ja se on myös lämpimämpää. Ollaan käyty likan kanssa ekaa kertaa 6kk ikäisenä. Hyvin on mennyt ja todellakin suosittelen. Meillä on ihan viikon huippu juttu...Nauttii kylvyistäkin enemmän.

Vaatii tosiaan altaassa olevaa lämmintä vettä, jotta vauvan kanssa voisi mennä. Lisäksi kannattaa huomioida se, että moni vauva säikähtää ison kylpytilan kaikumista. Jos vauva ei ole tottunut sellaiseen ja on herkkä äänille, niin saattaa olla kauheat raivarit jo ennen altaaseen pääsyä. Moni vauva ei ole tottunut suihkussa käyntiin, joten se on myös yksi totuttelun paikka. Jos vauva osaa istua, niin kannattaa ottaa hänelle vati, jossa voi istua lämpimässä vedessä.

Itse suosittelen kyllä lämpimästi vauvauintia, koska vauva tottuu veteen ja esimerkiksi kotioloissa meidän ei ole tarvinnut koskaan tapella esim. hiustenpesusta, vaan on sujunut aina tosi kivasti. Sitä kautta saa perheelle kivan yhteisen harrastuksen. Jos harrastusta jatkaa, niin yleensä oppivat uimaan normaalia aikaisemmin ja esim. ponnahduslaudalta hyppiessä eivät pidä nenästä kiinni, kun ovat tottuneet jo vauvasta asti siihen, että nenä suljetaan, kun pää menee veden alle.

Edellä tulikin jo hyviä pointteja. Lisään vielä, että kirjastosta voi lainata vauvauintiaiheisia kirjoja ja tutustua vähän niihin. Saa vinkkejä mitä vauvan kanssa voi ja kannattaa vedessä tehdä. Ja kotona voi totuttaa lasta viileämpään veteen laskemalla kylpyveden lämpötilaa vähitellen. (tuo totuttamisohje koskee myös vauvauintia, jossa veden lämpö siis 32 astetta)

Itse olen vienyt vauvat uimaan jo 3-4kk ikäisinä. Ensimmäisen kanssa kävimme vauvauinnissa, muut uitin itse vauvauinnin jälkeen kun vesi oli lämpöistä taikka kylpylöissä missä vesi on aina lämmintä. Hyvin voi viedä jo pienestä pitäen, oppivat tykkäämään vedestä ja sukeltamisesta :)

Yleensä ensimmäinen kriteeri uinnin aloittamiselle on se, että vauva osaa kannatella itse päätään (yleensä 3 kk:n iässä). Toinen kriteeri on paino eli painon pitää olla vähintään 5 kg. Jos sukellusrefleksiä haluaa treenauttaa, niin se pitää tapahtua 3-6 kk:n ikäisenä, mutta käsittääkseni sen treenauttaminen vaatii asiantuntevaa osaamista eikä sitä pidä lähteä ominpäin tekemään.

Minulle sanoi vauvauinnin vetäjä kun toisen lapsen kanssa yritin ilmoittautua kurssille, että "mikset vie itse omatoimisesti, hyvin osaat kun kerran yhden olet jo uittanut". Ja hyvin se on kolmen viimeisimmän kanssa toiminut. Nyt nro 3 osaa jo uida lyhyitä matkoja ja snorklata eikä ikää ole kuin 4 v. Kaksi vanhempaa menevät todella hyvin sekä pinnalla että pohjassa ja nuorinkin 2v osaa sukeltaa hienosti.

Meille sanottiin kylpylästä ettei alle 6 kk kannata viedä, koska uimavedessä voi olla bakteereja ja se vesi on niin täynnä aineita, että pienen iho ei vielä kestä saati jos korviin menee. Vauvauinnissahan ei saa edes mennä altaaseen (joissain kaupungeissa) jos naisella on kuukautiset ja vesi on aina uutta ja puhdasta. Lisäksi vauvauinnissa on todella tärkeää kaikkien peseytyä hyvin ennen altaaseen menoa. Kylpylöissä vesi ei todellakaan ole läheskään puhdasta.

Mitä mieltä olette tästä?

Suositukset tuntuvat vaihtelevan paikkakunnittain ja neuvoa antavan mukaan. Ja tottakai esim legionella, jota välillä putkahtaa esiin kylpylöissä ja uimahalleissa ovat pikkulapsillekin vaarallisia. Varmasti riippuu paljon myös vauvan terveystilasta ja kunnosta, painosta ja ihon laadusta koska kannattaa viedä ja minne. Onhan noita kylpylöitä joissa kloorin määrä on alhaisempi kun mikroeliöstö tapetaan uv-valolla, siitä valosta ei tule ihmiselle terveyshaittaa. Kannattaa tietysti selvittää ensin miten asiat hoituvat.

Itse olen melko pöpökammoinen mutta se ei ole estänyt meitä uimasta, emmekä kyllä ole koskaan sairastuneet uidessa. Hyvää onnea on ollut muutenkin noiden tautien suhteen toistaiseksi.

Tyhmä kysymys, mutta uitetaanko vauvaa siis ilman vaippaa? Vauvauinnissa vaippaa ei saa kuulemma käyttää, eli ollaanko yleisissä altaissa (kylpylät ja uimahallit) myös ilman vaippoja? Ja miten vauvan kanssa pärjää suihkussa ja pukuhuoneessa, kakkavahingoja varmaan voi sattua?

Alkuperäinen kirjoittaja Vaipattomana vai?:
Tyhmä kysymys, mutta uitetaanko vauvaa siis ilman vaippaa?

Ainakin Liberolla on uimavaippoja (Swinpants) ainakin kahta kokoa. Sellaista on käytetty meidän 1 v:n uimahousujen alla. Niiden idea kai se, että ovat vähemmän imukykyisiä kuin tavalliset vaipat, eli eivät ime itseään heti jättiläispullukaksi niin kuin tavallisella vaipalla uidessa kävisi, vaan pysyvät litteinä uikkareiden alla, mutta pitävät mahdollisen tavaran kuitenkin vaipan sisällä.

Joo, olen nähnyt kaupoissa uimavaippoja, mutta kun olimme vauvauinti-infossa - emme kuitenkaan aloittaneet vauvauintia koska vauva sairastui- neuvottiin ettei niitä vaippoja saa vauvauinnissa käyttää. Ja muutenkaan vauvat eivät kuulemma kakkaa altaassa. Eli mitä olette? Kannattaako kylpylöissä ja uimahalleissa käyttää noita uimavaippoja vai, kokemuksia?

En ole käyttänyt uimahalleissa uimavaippoja, kylpylöissä ja maauimaloissa taas ne ovat hyvät. Uimahallin uimaaika on niin lyhyt etten ole koskaan kuullut että vauva olisi kakannut veteen. Uimapuvun lahkeiden on hyvä kuitenkin olla tiukahkot ettei mahdolliset kokkareet heti tipahda veteen. Kylpylöissä ja maauimaloissa tulee oltua niin kauan ettei voi mennä takuuseen ettei "vahinkoa" tapahtuisi. Tosin meille ei ole kyllä niinkään käynyt. Silloin kun nyt kaksi vanhinta olivat vauvauinnissa ei uimavaippoja vielä edes ollut myynnissä, hyvin meni ilmankin.

Jos menee uimaan, niin pitäisi yrittää, että ei mene juuri siihen aikaan, kun vauva normaalisti kakkaa. Joskus harvoin vauva kakkaa veteen ja se tarkoittaa sitä, että kaikki lähtevät pois altaasta, altaan vesi tyhjennetään jne, jolloin puhdistusoperaatio on todella iso juttu eikä mikään pelkkä kikkareiden kalastaminen vedestä veks.

Mielestäni uintivaippa on satunnaisuimareille hyvä asia. Sen sijaan vauvauintilaisille se ei ole tarpeen, jos vanhemmat tuntevat vauvan kakkarytmin.

Mielestäni kannattaa olla myös tarkkana veden hygieenisyyden suhteen. Kannattaa käydä uimassa esim. heti vauvauintiryhmien jälkeen. Monissa uimahalleissa vauvauintiryhmiä on esim. lauantaisin ja sunnuntaisin aamusta puoleenpäivään, jonka jälkeen allas on vapaa yleisölle.

On erittäin harvinaista että vauva kakkaa veteen. Meillä vauvauinnin infossa sanottiin että 15 vuoden aikana kun uinteja on järjestetty on sattunut 2 kakkavahinkoa. Joka viikonloppu on yht. 6 ryhmää joissa jokaisessa ainakin 15 vauvaa, eli todella harvoin tuota sattuu.

Uimavaipat ovat meilläkin kiellettyjä. Siksi, että jos lapsi kakkaa vaippaan, sitä ei välttämättä huomaa vasta kuin pesuhuoneessa ja silloin kaikki altaassa olleet ovat tietämättään altistuneet ulosteperäisille bakteereille.

Ja lisään vielä sen, että uinti keskeytyy joka tapauksessa, oli ne kakat tulleet uimapukuun tai vaippaan. Ei se vaippa sitä vahinkoa korjaa, bakteerit pääsee veteen silti, vaikka pökäleet jäisi vaippaan.

Ja jos vahinko sattuu kylpylässä tai uimahallissa, pitää siitä tietysti ilmoittaa henkilökunnalle, jolloin koko allas joudutaan tod. näk. sulkemaan. Eli en ihan ymmärrä sitä uimavaipan funktiota. No, estäähän se kakkakikkareiden leviämisen ympäriinsä. Mutta mitä se auttaa, kun allas on kuitenkin puhdistettava? =)

Hei!
Olen mennossa uimaan 2-vuotiaan kummipoikani kanssa , enkä tiedä miten hän reagoi veteen, onko normaalia ,jos hän itkee paljon uinnin aikana. ja minusta kanssa saa päättää millooin haluaa mennä uimaan oman lapsen tai tutun lapsen kanssa. :)

Yhteistyössä