Uhmaikäisen lapsen oudot puheet..

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "jossu"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
J

"jossu"

Vieras
Meidän lapsella alkoi uhmaikä selvästi pari viikkoa sitten, muuttui parin viikon sisään kiukuttelevaksi 3-vuotiaaksi, jolle mikään ei passaa, kaikista pitää kinata jne normaalia uhmaa. se, mikä ihmetyttää, on hänen ihmeelliset puheet kiukutteleun ja uhmaamisen aikana. esimerkiksi sanoi, että jos äiti ei kerta päästä häntä ulos, hän ampuu äitiään päähän :0 itse ohitin asian kokonaan, mutta isänsä siihen puutuui, eihän tuo oikeasti ymmärtänyt mitään, mitä oli puhunut, eikä osannut siitä keskustella. toisena päivänä sanoi, että jos isi ei kerta anna enää lisää jotain herkkua, mitä olisi halunnut ,hän laittaa isän pussiin ja isi kuolee sinne. minä, että no tuleeko isiä sitten ikävä, kuka meillä sitten on isi, kuka käy töissä jne. lapsi aikoi kuulemma itse käydä isin töissä. ei siis yhtään tuotakaan ymmärtänyt, mitä oikeasti puhui.

ihmettelen, mistä nuo puheet tulee. hänellä on isompia sisaruksia, eikä kukaan muu ole tuollaisia puhunut. jos on pihalla tms muiden lasten kanssa, on isommat sisarukset aina mukana, ei siis ole kenenkään esim naapuriin lapsen kanssa yksistään vain ulkona. ei katso mitään videoita, lukee vain lasten kirjoja jne. tuntuu itsestä niin kamalilta nuo puheet, kun tuommonen pikkuine puhuu, vaikka hänestä selvästi huomaa, ettei ymmärrä yhtään ,mitä tarkoittaa puheillaan.

pienen lapsen moraali on vielä aivan mitätön ja kehittymätön ja tuo on täysin normaalia..moraali kehittyy siten kuten opetatte kärsivällisesti toimimaan, toiselle kuten toivoisi itselleen tehtävän. Hän ei tietenkään ymmärrä näitä puheita mutta oma tahto on sitä luokkaa, että olisi valmis pyyhkäisemään toisen hetkessä pois saadakseen mitä haluaa. Tietysti harmittaisi jos vahingossa pistäisi isin pussiin sitten, mutta kun on vielä niin äkkipikainen mieli..

toisaaltahan nää puheet vaan huvittaa, kun toinen on kaikkivoipaisuudessaan tekemässä mitä hullumpia juttuja, eikä itse yhtään epäröi pystymistään. mutta on nuo aika karuja juttuja, mitä hän aikoo tehdä, suunnittelisi vaikka jotain vähän aineellismpia tuhoja, mitä muut on tuon ikäisenä uhkailleet. jos aikoisi talon hajottaa tai ikkunat rikkoa, kun hänen tahtoonsa ei suostuta, en olisi milläänsäkään, mutta kun alkaa jo toisten "henkeä uhkaileen" kuulostaa aika hurjalta.

Tulisille lapsille ei mitenkään outoa puhetta...

Mä ehkä tekisin myös niin, et sanottaisin tunteita samalla, tyyliin "ai sä oot niin vihainen, että..." tai "sä tahtoisit niin kovasti, että..." niin lapsi tulee samalla tunteineen ymmärretyksi.

Meillä on pieni tahtova 1,5v, joka puree, lyö, kirkuu ja nyt myös potkii, kun ei saa tahtoa läpi. Hankala vaan, kun ei sitä aina edes ymmärrä, mitä lapsi tahtoo, kun puhe on niin alkutekijöissään. Ja toi varsinainen uhmakin on vasta edessä...

Tervetuloa kerhoon. Meil on 4-v joka on ihan mahdoton... Koettelee kyllä todenteolla meitä vanhempia tuolla näsäviisastelulla, uhmaamisella, komentelulla, uhoamisella, tahallisella ilkeilyllä....argh, listaa vois jatkaa loputtomiin.
Nyt on vielä tää kesäloma ja tilanne pahentunut huomattavasti. Mä oon ihan hermoraunio kun palaan takaisin töihin :D

Ei ole ihan tavallisia tuollaiset puheet. Ei ole myöskään vastaajien hymiöt ja kehuskelut kuinka tappamispuheet on, tuliselle lapselle, tavallisia. Ei ole. Tulinen lapsi, normaalisti, osaa kiukutella muutenkin.

on normaalia ja ikään kuuluvaa, mutta olisin sikäli huolissani, että jostainhan lapsi on nyt tuollaisia puheita oppinut?! Käykö päiväkodissa, jos käy niin kysy sieltä onko jollain tuollaisia juttuja ollut. Ihan vaan siksi, että tuommoisten puheiden lähde ei varmasti ole lapsellesi hyvää seuraa.
Siis käytös normaalia, juttujen taso ei. Eihän lapsi voi tuommoista keksiä, ellei ole kuullut ikinä.

ei olla mistään jätesäkkimurhista tms puhuttu kotona, tuskin itse edes luen niitä iltalehdistä, inhottaa niin tuollaiset.. on puhuttu siitä, että ei saa pyssyllä toista ihmistä osoittaa, on myös puhuttu, että ei saa laittaa pussia tms. päähän, kun voi tukehtua. en tiiä, yhdistäiskö se sitten nuista jutuista omiin juttuihinsa. ei käy päiväkodissa ja sepä juuri ihmetyttääkin ,mistä tuollaiset oppinu.

Tulinen lapsi on. Moni selittäisi tapauksen että kyseessä on "vanha sielu" nuoressa ruumiissa eli sielu, joka aiemmassa elämässä kokenut jotain edellämainittuja tilanteita (tappaminen) ja ne nousee sieltä sielun syövereistä ilman että lapsi tiedostaa. Joten tässä elämässä hänen tulisi olla mahdollista kasvaa tuosta suuresta kiukusta ja raivosta pois ja oppia tunteiden käsittelyä ilman tuhoisaa tapaa...

mielenkiintoinen selitys ;) en kylläkään itse mitenkään usko tuohon, uskon siihen, että ihminen elää vain kerran täällä. mutta joka tapauksessa on voinut nuista varoituksista (ei saa osoittaa toista ihmistä tai laittaa pussia päähän...) yhdistellä kiukuissaan mitä hullumpia juttuja. ja en tietenkään voi olla täysin varma siitä, onko kuullut jotain pihalla isommilta naapurin lapsilta.

Minä en ohittaisi moisia juttuja. Tekisin lapselle selväksi, että niin ei saa sanoa. Mielestäni tuollaiset puheet eivät ole normaalia "tulisuutta". Ihan sairaita juttuja. Lapsi ei ehkä ymmärrä mnitä puhuu, mutta hänet on laitettava ymmärtämään, että niin ei sanota edes leikillään. Jos suututtaa voi keksiä jotain muuta mitä sanoa.

Kunnon rajat tollaiselle lapselle, muuten saattaa muuttua vanhempana esim. kouluampujaksi. Älkää antako lapsen pomputtaa vaan te vanhemmat määrätte (ja pidätte kiinni rangaistuksista, tyhjät uhkailut vaan pahentavat uhmaa)

Lapsi on huomannut saavansa puheillaan aikaan Reaktion laumassaan. Hän tutkii sanojensa laatua ja voimaa teihin, testaa ja selvittää asiaa. Minä varmaan itse ensin selvittäisin mistä on kyse ja mistä hän on keksinyt aiheet puheilleen ja sen jälkeen kieltäisin aihepiirin selvästi ja kertoisin, että meidän kodissamme pienet lapset eivätkä aikuisetkaan puhele tällaisia.

Ja tuota. Kuka uskoo mitäkin mutta aika hassu tuo teoriasi edellisistä elämistä on. Mutta uskoohan sitä ihmiset kuka mihinkin, jos teillä tuollaiseen, niin en minä ole kukaan sitä kieltämään.

Meillä ihan vastaava PikkuJättiläinen suurine suineen ja draamakohtauksineen. Temperamenttia on ja verbaalisesti lahjakas, anti välillä sen mukaista. Alkuun olin itse ihan vastaavalla tavalla 'ulalla', juttelin äitikollegojen kanssa jotka rauhoitteli että ihan on persoonakohtaista eikä tarvitse olla huolissaan. Olen opastanut siihen mikä on sopivaa ja mikä ei, mutta hissuksiin..nimittäin jos joku ilmaisu saa aikaan oikein muhkean reaktion mammassa, jää se sitten käyttöön pidemmäksi aikaa *huokaus*.

Jostainhan lapsi on nuo tappamis-jutut kuullut. Ei pumpulissa elänyt 3-vuotias tiedä tappamisesta eikä kuolemasta mitään. Varmasti isommat lapset ovat puhuneet jotain, eivätkä uskalla vanhemmille kertoa. Tai lapsi on kuullut aikuisten välisiä keskusteluja tai televisiosta kuullut jotain.

No tämä meidän suurisuu ainakin puhui tappamisesta (muurahaisten) moneen otteeseen ennenkuin mulle selvisi että se ei tiedä mitä se tarkoittaa. Selitin sitten. Ja meidän vanhoissa satukirjoissa noita ilmaisuja kyllä käytetään, että se siitä pumpulissa kasvamisesta.

siis että on noista teidän varoituksista vetänyt johtopäätöksen, että nämä ovat ne kaikista pahimmat asiat, nämä ampuminen ja säkki. Ja niitähän on pakko kokeilla....
Meillä vastaavina ovat toimineet mm. lattialle sylkeminen ja pissaaminen tahallaan.
Itse varmaan myös puuttuisin noihin puheisiin, sanoisin että ikinä ei saa toiselle noin rumasti sanoa. Yleensä tuo kokeilu menee kyllä tosi pian ohi, kun huomaa ettei saa silti tahtoaan läpi.

aion puuttua kyllä puheisiin, jos niitä vielä kuuluu. voi tosin olla, että nuo "hullut jutut" liittyy jotenkin siihenkin, että 3-vuotias on alkanut hirveästi ihailla isoveljeään ja hänen kavereitaan, heidän lelujaan (bioniclejä, herofactoreita ym) ja haluaisi itselleen kuulemma kans samanlaisia "taistelumiehiä". ja mitenkään pumpulissa ei meillä lapset kasva, eivätkä myös toisaalta tv:n vaikutuspiirissä. ja tuo ajatus ihmisen vaelluksesta ja uudesti syntymisestä ym ei ollut minun ollenkaan vaan jonku vastaajan.

asian vierestä, vanhat sadut on aika raakoja, niistä saa tosiaan karsia, mitä tuonkin ikäisille lukee.

jonku vastaajan huoleen siitä, että annamme lapsen pompotella meitä, vastaan, että meillä vanhemmat päättää asiat, lapset saavat osallistua päätöksentekoon omalla tasollaan, mutta ei todellakaan olla lapsen pompoteltavana. ja ainut lapsi tämä ei meille ole, eikä ensimmäinenkään, että jonkun verran kokemusta on lapsista jo :) mutta ensimmäinen, joka uhkaa näin dramaattisilla asioilla (muut on uhkailleet tuon ikäisinä vain tosiaan talon hajottamisilla, autolla ajolla sisälle, lentokoneen hakemisella meidän pihalle, valojen räpsyttmäisellä niin kauan aikaa, että valot on rikki yms.)

Alkuperäinen kirjoittaja öueegh;24253806:
siis että on noista teidän varoituksista vetänyt johtopäätöksen, että nämä ovat ne kaikista pahimmat asiat, nämä ampuminen ja säkki. Ja niitähän on pakko kokeilla....
Meillä vastaavina ovat toimineet mm. lattialle sylkeminen ja pissaaminen tahallaan.
Itse varmaan myös puuttuisin noihin puheisiin, sanoisin että ikinä ei saa toiselle noin rumasti sanoa. Yleensä tuo kokeilu menee kyllä tosi pian ohi, kun huomaa ettei saa silti tahtoaan läpi.

pitää paikkaansa, että esim lelupyssyn osoittelusta on pitänyt sanoa moneen kertaan nyt, kun lapsi on kiinnostunut niistä ja niitä aina jostain puunpalasesta tekee. ei, emme ostele lapsille pyssyjä tai muitakaan leluja, jotka voisivat tarkoituksella aiheuttaa aggressiivista käyttäytymistä tai liian rajuja leikkejä, mutta lapset nyt vaikka piparista purevat sen pyssyn, jos ei muuta pyssyä kotoa löydy. ja kun kylässä on nähnyt pyssyn, se tuntuu hirveän hienolta lelulta... ja tuota on yritetty opettaa, ettei saa ihmisiä osoitella jne.

[QUOTE="vieras";24254349]hei, eikö ne kouluampujat ym ole aina luonnehdittu tavallisiksi, rauhallisiksi, omissa oloissa viihtyjiksi? ei kiukutteleviksi uhmaajiksi.[/QUOTE]
Hyvä pointti!!! Minunkin poikani uhkaili pienenä minua vihapäissään rotkoon heittämisellä ja potkimisella... Koskaan ei kuitenkaan toteuttanut uhkailujaan ja yt on ihan fiksu nuori mies.

[QUOTE="äitiliini";24254411]Hyvä pointti!!! Minunkin poikani uhkaili pienenä minua vihapäissään rotkoon heittämisellä ja potkimisella... Koskaan ei kuitenkaan toteuttanut uhkailujaan ja yt on ihan fiksu nuori mies.[/QUOTE]

itelläkin tuli tämä heti mieleen. en ole niin hermoheikko ja palstan vietävissä, että ihan kaikkea todesta ottaisinkaan :)

Yhteistyössä