Uhkailusta haittaa vai hyötyä??

  • Viestiketjun aloittaja 2xÄITI
  • Ensimmäinen viesti
2xÄITI
No niin päivä on taas menny komennellessa 3.vuotiasta!
Kiusaa koko ajan 1.vuotiasta siskoaan.
Kysyn että olenko tehnyt mielestänne oikein kun olen kun poika on vaikka lyönyt siskoa niin olen ottanut käsistä kiinni ja sanonut EI! Mutta jos ei auta ja itellä meinaa hermot mennä niin olen ottanut korvasta kiinni!?? Ja sitte tuo uhkailu poika rakastaa teletappi videoita no äsken sanoin että jos kiusaus ei lopu otan ja vien nauhat pois!?? Ja niin myös tein! Siis ei tuolle pojalle mene mikään perille! mua oikeasti pelottaa että tytöstä tulee kaikkia ja kaikkea pelkäävä tyttö...... :'( Apua!!
 
meillä on aivan samanlaista :/ 2.5v poika kiusaa 7kk siskoaan ja mikään ei mene perille vaikka kuinka sanois ei...välillä on tosi rankkaa ja kovasti odotellaan että uhma pikkasen helpottais. itse olen joutunut tukistamaan(kevyesti) mutta kuitenkin... :\|
 
kuulostaa niiin tutulta myös täällä päässä. 3,5v tyttömme on jatkuvasti repimässä 1v-siskoaan vaatteista, painamassa maahan, estämässä liikkumista jne. Pikkusisko onkin jo pitkän aikaa kiljunut aina kun sisko tulee vähänkään lähelle!! Eli reviirinkaipuu on suuri - sama tilanne hoidossa ollessa kuulemma silloin tällöin.
Kysymykseen en osaa vastata, mietinnässä täälläkin. Ite en ole paljoa varsinaisesti uhkaillut, mutta jatkuvaa kieltämistä nää kotipäivät ovat...
 
liima
tutulta kuulostaa...meillä leluja ja pelejä joutuu usein jäähylle jos ei totella...ja lelu josta tulee kinaa,pääsee eteiseen välittömästi...ainakin se yleensä tehoaa!
 
Jos lapset ei ole useista huomautuksista huolimatta siivonneet omaa huonettaan moneen päivään olen uhannut kerätä kaikki lattialla olevat lelut jätesäkkiin... olen myös toteuttanut sen, ja jumantsukka sitä huutoa mikä nousi. Pysyi vähän aikaa muistissa. Olen huomannu että uhkaukset tehoaa jos ne joskus myös toteuttaa, muuten on ku seinille puhuis :)
 
pigglet
Meillä oli avoimessa päiväkodissa eräs neuvolan terkkari puhumassa, uhmasta ja kiusaaamisesta. Hänen mukaansa uhkailua voi käyttää, mutta vain sellaista, jonka voi sitten myös toteuttaa ja oikeasti vielä tehdä sen. Se varmaan tehoaa, en ole vielä kotona kokeillut B)
 
Uhkausten vaan tarttee olla sellasia et ne voi kans toteuttaa. Eli toi sun tekemä uhkaus videoitten pois viemisestä oli ihan hyvä siinä mielessä. Mä ainakin uhkailen milloin milläkin ja välillä toteutankin.
 
Nehän on ne kasvatuksen kolme peruskiveä: uhkailu, lahjonta ja kiristys =) Kyllä todellakin joutuu noin sata kertaa päivässä uhkailemaan ja toteuttamaankin. Se on tosiaan sitten toteutettava, tenavat on niiiiiiiiin teräviä että huomaavat pian, jos uhkailut on vaan sanahelinää. Milläs sitten enää saat liikettä siivousniveliin (tms.) jos ei ees uhkailut enää tehoa. Meillä on aivan säännönmukaista, että täytyy uhata: imuri syö kaikki teiän lelut jos ne on vielä täällä lattioilla kun alan imuroida. Johan liikahtaa.. Lasten kanssa jos alkaa neuvotella, niin siinähän sitten neuvottelet jokaisesta lusikan viemisestä tiskikoneeseen saati sitten kun pääsevät murrosikään... (näin olen kuullut) Tsemppiä meille kasvattajille.
 
Meillä esikoinen 3v ja kuopus 1v9kk. on sen verran vähän tota ikäeroa että nyt on alkanut myös kuopus tekemään kepposiaan isosiskolleen. eipä arvannut varmaan että pikkuveli ottaa mallia! alkuaikoina kun poika lähti liikkeelle eikä ollut niin varma askelissaan,hän myös pelkäsi isoasiskoa.silloin tuli kyllä toruttua tyttöä aika lailla.nyt kun "puntit" on aikalailla tasan olen antanut jonkun aikaa peuhata omillaan ja jos meno on käyny liian rajuksi vasta sitten puuttunut asiaan. tosin nyt on jo kaksi komennettavaa kun tiedän ettei näiden riidat ja kiusaamiset ole koskaan lähtöisin vain toisesta. nyt niihin tarvitaan jo kaksi! :D Uhkailut on onneksi vielä toimineet, kun eivät toistaiseksi halua pahoittaa toistensa mieltä kun äiti kieltää toiselta jotain. tulikohan tarpeeksi selkeästi... :D
 
Mulan
tossa kiusaamisessa voi auttaa kun et noteeraa sitä ollenkaa koska on mustis ja hakee huomiota ja saa sitä vaikka sit neg huomioo meillä tehos =) otat vaan pienenmän syliin ja jätät toisen yksinään etkä puhu mitään ja jos tulee perässä sanot ettei ole tervetullut koska kiusaa...näin meillä loppu kiusanteko
 

Yhteistyössä