Uhkaava keskenmeno

Kohtalotovereita kaipailen :wave:

Oma tarinani lyhyesti: Neljättä lasta odotan, viikkoja kasassa tänään 7+3, la kesäkuun lopulla. Kävin viime viikolla privaatisti ar-ultrassa. Kohdusta löytyi elävä sikiö, jolla hyvä syke ja liikkeet. Mutta kohdussa oli myös sikiön kokoinen hematooma, n. 1x1 cm ja sain diagnoosiksi Uhkaava keskenmeno. Levossa olen (siten kun se kolmen alle 5v:n äidiltä onnistuu) ja keltarauhashormonikuurilla. Kontrolli kahden viikon kuluttua. Mitään vuotoja ei ole ollut. Huoli raskauden jatkumisesta valtava, vaikka yritän olla stressaamatta turhia ja uskoa siihen että vauvan saan syliini kesällä.

Kokemuksia vastaavasta kaipaan :heart: Jos muita samassa tilanteessa olevia on, niin mielelläni tässä ketjussa kirjoittelisin, mutta myös yv:tä voi laittaa. Kiitos :flower:
 
Mä raskauduin hormonikierukasta huolimatta.Kuudes raskaus kyseessä.Kierukka poistettiin, kohdussa elävä sikiö, mutta myös hematooma, mikä vuosi reippaasti ja aiheutti kipuja.Keskenmeno näytti erittäin todennäköiseltä.Olin myös keltarauhashormonikuurilla.Lopulta näytti että kaikki menikin hyvin.Hematooma lakkasi vuotamasta, kun oli kuivunut pois.Raskaus eteni hyvin ja kaikki vaikutti olevan kunnossa.Rakenneultraan menin rv 20+4 ja silloin havaittiin pikkuisen menehtyneen :'( Seuraavana päivänä naistentautien osastolle ja siellä synnytin pikkuisen pojan, meidän rakkaan :heart: "Aleksin", jonka viimeinen leposija on hautausmaan muistolehdossa.

Rakenneultrassa päälakimitan havaittiin vastaavan viikkoja 15+ ja reisimitan 18+.Jos verikokeista ja istukkanäytteistä ei selviä mitään, niin menehtymisen syy jää epäselväksi, koska en halunnut, että pikkuista avataan.

Syitä menehtymiseen voi olla monia mm se, että ennen kuin tiesin raskaudestani söin verenpainelääkettä, mitä ei missään nimessä saisi syödä raskausaikana.

En usko että kierukalla saatikka hematoomalla olisi ollut mitään tekemistä menehtymisen kanssa.

Toivon todella, että sinulla kaikki sujuisi loppuun saakka hyvin ja että tuo hematooma häviäisi :hug:
 
Hei! En tiedä, onko kokemukseni ollenkaan verrattavissa sinun tilanteeseesi, mutta kerron sen kuitenkin rohkaisuksesi.

Mulla alkoi yli kuukausi sitten noin viikoilla 15 kova verenvuoto ja tietenkin pelästyin kovasti ja pelkäsin keskenmenoa, mitään kipua ei kuitenkaan ollut. Vuodon syy oli 4 sentin hematooma istukassa. Ja vuotoa oli kaksi ja puoli viikkoa. Vauva voi kuitenkin koko ajan hyvin eikä lääkärin mukaan hänellä ole hätää. Vaikka en tiedäkään, onko tilanne eri, jos hematooma on istukassa tai kohdussa, niin oma kokemukseni on se, että kaikki hematoomat ja verenvuodot eivät ole vaarallisia eivätkä merkitse keskenmenoa.

Toivotaan, että sullakin menee kaikki hienosti! Voimia!

Osanottoni sulle Maine Coon!
 
Mulla oli vähän samanlainen kokemus viime vuonna, viikolla 7+1 löydettiin hematooma alkuraskauden ultrassa ja pian sen jälkeen alkoikin vuotamaan. Raskaus oli minulla alkanut kaksosraskautena, toisella ei kumminkaan sykettä löytynyt ultrassa. Nt-ultrassa kaikki oli hyvin, pieni hematooma vielä löytyi mutta ei kuulemma tarvinnut huolehtia koska oli niin pieni. No vuodot alkoivat uudelleen ja välillä tosi runsainakin, viimesessä ultrassa viikolla 17 hematooma oli poistunut ja kaikki oli hyvin. Enää ei vuotoja tullut, mutta viikolla 19 pieni poikamme todettiin kuolleeksi ultrassa, lääkärin mukaan suuret vuodot voivat joskus vaurioittaa istukkaa ja todennäköisesti tästä syystä pieni menehtyi. Neljännessä raskaudessa oli myös hematooma, mutta vuosi pois jo ihan alkumetreillä ja tämä raskaus jatkui normaalisti. Toivotaan että myös teillä hematooma poistuisi ja raskaus jatkuisi normaalisti :hug:
 

Yhteistyössä